Nekromanti [Evolutionens Barn] Memplex, igen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För några år sedan gav jag ut ett rollspel, Evolutionens Barn. Anime-cyberpunk mötte min till stora delar felaktiga uppfattning om hur indiespel funkar. De senaste åren har jag gått och funderat på att uppdatera spelet; jag är inte speciellt nöjd med det längre. Jag har utvecklats som spelmakare och vill ta med mig det jag lärt mig till en ny, fräsch och förbättrad version. Utan att slarva bort det som faktiskt funkade, såklart.

En av de delar som jag upplevt var en bra idé men som genomfördes dåligt är memplex. I korthet är det övertygelser rollpersonerna har. De används dels för att öka deras chanser när de kämpar för något de tror på, dels i ett system som i princip låter det de upplever utmana och förändra övertygelserna.

Jag har tidigare funderat kring hur systemet för förändring ska se ut, och har väl ett par halvfärdiga idéer där som i princip tar originalmekaniken och gör den snyggare och enklare. Grunden ska vara enkel: Man har några olika memplex, när de utmanas blir det en inre konflikt där de kan försvagas eller ställas mot andra, nya memplex kan bildas och gamla försvinna, det kan bli permanenta låsningar i form av kognitiv dissonans...

Men igår började jag fundera på hur själva memplexen ska konstrueras. Hur ska spelet hjälpa spelare att välja memplex som faktiskt kommer med i spel, kan utmanas och påverkas?

Jag började med att göra en lista över memplex jag kunde komma på, som jag ville ha med:

Man kan lita på staten
Man kan lita på polisen
Jag kan lita på [Viktig Person]
Lagen är rättvis
De större medierna är mer pålitliga
Vetenskapen ger oss framsteg och välstånd
Revolutionen kommer att befria oss
Hårt arbete lönar sig.
Folk från [område/organisation] är ofta bra människor.
AIs är egentligen inte självmedvetna, de är bara program.
Våld är alltid sista utvägen.
Min familj är det viktigaste för mig.
Mina vänner och jag är som en familj
Oärlighet är det värsta som finns.
Mutanter är vidriga och kriminella.
ALFer gör jobbet bättre och snabbare än någon människa.

En liknande, men längre, lista tänkte jag ska vara med i boken sedan. Det borde vara en bra grund. Men jag funderar på om det kanske borde struktureras ytterligare? Ramar stärker kreativitet, trots allt.

När jag tittar i listan ovan ser jag vissa mönster. Vissa av memplexen handlar om vem man kan lita på. Andra handlar om ideologi eller vad som leder till vad. Ytterligare andra om vad som är viktigast för mig personligen. Så jag funderar helt enkelt på om man ska välja (minst) ett av de tre; alltså minst en "uppfattning om grupp", minst en "uppfattning om världen" och minst en "uppfattning om jaget".

"Jaget"-grejen kan då vara saker som "det viktigaste för mig är min familj" men också "jag är stark och modig" eller "jag lyckas aldrig när det gäller".
"Gruppen"-grejen kan då vara saker som "företag är bara giriga och vill tjäna pengar", "staten vill oss väl", "poliser är dumma och våldsamma".
"Världen"-grejen kan då vara saker som "våld leder till våld", "hårt arbete lönar sig", "revolutionen kommer att lyckas".

"Världen" kanske är fel ord? "Konsekvens"? "Orsakssammanhang"?

Nässe

Myrmidon
En tanke är att spelgruppen väljer ut ett tiotal meplex som utgör själva temat för kampanjen/ äventyret. Dessa ska helst kollidera med varandra. Memplexen läggs som spelkort på bordet mellan spelarna och finns där under spelets gång. De används för att skapa krokar och konflikter och utgör också konflikter i rollpersonerna men också i berättelsen och världen. SLP skapas utifrån en eller två av dessa memplex.

Innan spel börjar ska varje spelare välja tre memplex till sin rollperson och också nämna den största potentiella utmaningen för detta memplex. Min familj står alltid vid min sida- utmaning: någon i familjen sviker mig! På bordet ligger så klart memplexet Ensam är stark, som kanske blir det som rollpersonen plockar upp, om rollpersonen går i den riktningen efter ett eventuellt svek.

Ah, det blir löst tänkande här, mer än så här kommer jag inte på än så länge, men jag skulle gilla att aktuella övertygelser genomsyrar mer än bara rollpersonen, och blir konflikter både inom och utom personen.

krank

Jag gillar grundtanken, men föredrar nog om inte alltför mycket definieras redan från början. Framför allt tycker jag det känns trist om man redan vet vad som är den största utmaningen mot ens memplex; det känns som en grej jag skulle vilja märka och behöva hantera i spel istället...

Men det här med att ha memplex lite mer öppna tror jag definitivt på. En vanlig grej i v1 var ju att SL helt enkelt glömde bort vilka memplex folk hade, och kort på bordet löser ju den problematiken. Och jag gillar att det blir mer genomsyrande, att även SLP:er skapas utifrån dem. Och att det knyter så snyggt in i den typen av tekniker för att skapa äventyr som jag gillar när SL får. (EB är ju traditionellt såtillvida att det finns en SL, även om en del moddat det så att det inte finns en.)

Att memplexplockandet också gör att det inte går för flera karaktärer att ha samma memplex gillar jag också, starkt.

Jag tänker att antalet kan bero på antalet spelare. Säg spelare*3 eller nåt, och så ska de välja tre var. Sen kan man kanske kombinera det med kategorier, typ att den ursprungliga poolen ska innehålla ett kort per kategori och spelare, men att spelarna sen är fria att t.ex. välja tre personliga om nu ingen annan vill ha personliga... Någon form av fördelningsmekanik under rollpersonsskapandet, tänker jag mig.

krank

Sen vill jag nog att det ska gå att skapa nya memplex under spelets gång, att man inte är helt begränsad till de som ligger.

Tre solar

Hero
+ Jag tycker memplexen var/är en fruktansvärt bra idé.
+ Jag tycker att det alltid är bättre att välja (eller slå) från tre olika listor än att hitta på själv. Det är bjudigare att du som spelmakare gjort allt grovjobb och så kan man som spelare lyxa till det med individuella varianter. Plus, att det känns i linje med (hur jag tänker) spelet att det finns ett begränsat antal memplex som dominerar samhället och som således kan väljas från början.
+ Jag tycker du ska vara noggrann med att memplexen bildar motsatspar (eller triader). Då kan alla spelare välja memer som passar dem och få dem utmanade, vilket också kommer stärka spelets dialektiska tema (som jag upplever det).

LordMarlowe

Veteran
Förlåt men jag tycker "memplex" är ett så fult ord och dessutom onödigt obskyrt. Kan det inte heta nåt annat? :)

krank

LordMarlowe;n93278 said:
Förlåt men jag tycker "memplex" är ett så fult ord och dessutom onödigt obskyrt. Kan det inte heta nåt annat? :)
Tja, grejen är ju att... typ... det heter så. Möjligen kanske jag kunnat stoppa in ett extra "e" för att öka googlebarheten hos ordet.

Se det som mitt sätt att gerillakriga in memetik i huvudet hos rollspelare som inte tänkt i sådana banor tidigare. Jag gillar den memetiska modellen av hur idéer och övertygelser fungarar.