Nekromanti Evolutionens Barn - Memplexsystemet löst?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Idag reste jag ner till Nynäshamn för att kolla in min nya lya (som f.ö är riktigt najs, men det kan vi ta en annan gång), vilket gjorde att jag hade en del tid i baksätet på en bil (fick skjuts av mina snälla föräldrar).

Vad gör man då? Man tänker. Och kommer fram till en del lösningar.

Jag ska försöka strukturera mig...

När ett memplex tar Skada, så är det alltid för att ett annat memplex tränger sig på.

Det handlar alltså om att SL vill ge karaktären ett memplex, som spelaren inte vill att dennes karaktär ska ha - för att det passar dåligt med existerande memplex eller med spelarens åsikter om hur karaktären bör fungera. Om spelaren vill ha det nya memplexet, får man det, rakt av. SL säger: "polisen är alldeles för brutal. 2." Spelaren väljer om karaktären ska ta åt sig det nya memplexet, även om det inte passar med andra memplex, eller om karaktären ska försöka motstå det. Försöker man motstå det, så tar man ett memplex som inte alls passar (t.ex "man måste vara hård mot de hårda") och försöker motstå det nya memplexet. Man rullar tärningar, antal lyckade slag drar bort från det invaderande memplexet. Nu väljer spelaren om han ska ta det nya memplexet som ett Undertryckt memplex eller som skada på det försvarande memplexet.

Vad fan gaggar du i?

det här är den gamla lösningen. Den kommer att skrivas om.
här finns lite vidare läsning.

Vilka problem löser det här?

Idén innebär en sammanslagning av systemen för skada och att återfå tron till saker och ting; och eftersom man får bonusar av att tro på saker så vill man inte få slut på memplex. Samtidigt tvingas man av omständigheterna att ständigt omvärdera vilka memplex man ska ha kvar och inte, på samma sätt som en individ konstant måste ta ställning till vilka ideal och värderingar den vill stå för.

Jag tror, att det här leder till ganska god dynamik i dramats huvudpersoner; de kommer att vara osäkra och hattiga, motsägelsefulla och konstiga, precis som vanligt folk. Eller så kommer de att vara bensäkra på sin sak och då långsamt men säkert bygga upp för ett framtida sammanbrott när de tvingas inse att de kanske inte hade helt rätt och att allt de trodde på inte alls stämde och att deras självbild var helt falsk.

Men jag kan ha fel.

Vad finns då kvar att lösa?

Inte mycket. Det skulle vara om man skulle definiera i speltwermer vad det innebär att få nervsammanbrott, då. När man råkar agera i enlighet med ett undertryckt memplex, alltså.

Åsikter?

Regmolar

Swashbuckler
Vad händer om spelaren väljer att ta åt sig ett memplex som står i direkt konflikt med ett redan existerande memplex i det nya systemet?

krank

Regmolar said:
Vad händer om spelaren väljer att ta åt sig ett memplex som står i direkt konflikt med ett redan existerande memplex i det nya systemet?
Ingenting, förrns de hamnar i konflikt.

Det finns trots allt ingenting i grundsystemet som hindrar att man tar motsatta eller i varje fall svårkombinerade memplex från början heller. I verkligheten är vi människor ganska motsägelsefulla skapelser - det är fullt möjligt att, exempelvis, vara liberal och samtidigt digga FRA-lagen.

Så, tanken är att man senare får en inre konflikt som vanligt och får prioritera mellan dem. Det är inte konstigare än så.

Regmolar

Swashbuckler
Ah, då förstår jag.

Det hela ser bara bättre och bättre ut. Kan vi se fram emot den färdiga versionen inom en snar framtid? ^^

krank

Regmolar said:
Ah, då förstår jag.

Det hela ser bara bättre och bättre ut. Kan vi se fram emot den färdiga versionen inom en snar framtid? ^^
Det beror lite på. Det här ska speltestas senast den 25:e, lite beroende på om jag faktiskt tar mig ner till göteborg i helgen eller inte. Sedan ska jag öppna för fler speltester i hela sverige, och målet är att det ska speltestas friskt ett par-tre månader.

Samtidigt ska jag fortsätta leta med ljus och lykta efter illustratörer.

Målet är fortfarande en tryckt version innan årsslutet. Online-regeltexten är i princip färdig, det behövs lite finslipningar, mer detaljerade exempellistor, och lite sånt och så ska ju det nya memplexsystemet skrivas in om ingen kommer med nån anledning till varför det suger...

Genesis

Ni dés ni maître
Jag sitter på ett internetcafé i Göteborg (efter att ha lirat Neotech 3 med flurtis, RipperDoc och Marco igår. Awesome!), så jag har inte så mycket tid eller ork att sätta mig in i det, men vid en första anblick ser det schysst ut. Ser fram emot att få prova det den 25:e!

lite beroende på om jag faktiskt tar mig ner till göteborg i helgen eller inte.
Dude, jag är i Göteborg i helgen! Fast tyvärr är jag bokad för Dogs med Arvidos på lördag och lir med Pilzeman på söndag. Synd att du inte är här idag, för jag har inget att göra ikväll. Ingen har tid med mig :gremfrown:.

Jag är inte helt på det klara med hur det här funkar med att öka nivån på existerande memplex, men jag vet inte om det finns en poäng att svara på det, då jag kanske inte kommer att läsa det innan jag dyker upp hos dig, i alla fall.

Pilzefrau

hon/henne
Jag skulle inte vara helt oäven till att dedikera min speldag (söndag) till speltest. Dock är mina spelare liksom jag i åldern <18 år, och tycker om att barrikadera dörrar. Dessutom tycker hälften av dem att anime är fånigt, fast det gör ju Gensis också...

/Pilze, betyder "oäven" det jag tror?

krank

Mitt göteborgande är tyvärr inställt.