Evolutionens Barn har ett pölbaserat system, och i dagsläget är det ganska ohanterligt just genom den ohemula mängden tärningar inblandade. Detta pga att i en strid med flera spelare mot en SLP; till exempel, så räknas rollpersonernas tärningar IHOP. Det gör att även det vanligaste av hot måste ha omkring antal spelare * antal sammanlagda aspekter i tärningspöl.
Min idé är simpel: Skippa samarbetesaspekten, låt det bli en rak tävling. Den som slår flest lyckade slag får berättarmakten. Inget adderande.
Nackdelen är att man inte kan hjälpas åt på samma sätt. fast där har jag en tanke: I D&D4e kan man ju addera till en rollpersons slag genom att "hjälpa till". Jag funderar på om man kan samarbeta såtillvida att om en rollperson tar täten, så kan övriga rollpersoner hjälpa till med en aspekt vardera, vars värden då adderas till det slutgiltiga pölslaget för den "centrala" karaktären. Det kan fortfarande bli... en del tärningar, man betydligt mindre än tidigare.
Regelreferens: wikin
Min idé är simpel: Skippa samarbetesaspekten, låt det bli en rak tävling. Den som slår flest lyckade slag får berättarmakten. Inget adderande.
Nackdelen är att man inte kan hjälpas åt på samma sätt. fast där har jag en tanke: I D&D4e kan man ju addera till en rollpersons slag genom att "hjälpa till". Jag funderar på om man kan samarbeta såtillvida att om en rollperson tar täten, så kan övriga rollpersoner hjälpa till med en aspekt vardera, vars värden då adderas till det slutgiltiga pölslaget för den "centrala" karaktären. Det kan fortfarande bli... en del tärningar, man betydligt mindre än tidigare.
Regelreferens: wikin