Nekromanti [Evolutionens Barn] Nya Arketyper

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, de nya arketyperna blir helt frikopplade från resten av systemet, utan finns bara som ett slags "bas-rollpersoner" man kan plocka upp, sätta lite stats på, och köra med. Personligheter eller personlighetstyper som passar i spelvärlden.

Hittills har jag bara skrivit två:

Envis puritan - Du har en stark kvardröjande övertygelse om den egna kroppens helgedom, och ser cybernetik, implantat och liknande som fuskverk. Du har varit tvungen att jobba mycket hårt för att nå en position jämförbar med de som tagit de teknologiska genvägarna, och du är definitivt hårdare än vad de är på grund av vedermödorna. Du använder gärna äldre, nästan antika vapen och skulle aldrig drömma om att genomgå någon form av genetisk modifikation.

Utled veteran - Du har varit i många strider mot många motståndare, och känner kanske att din tid som verksam börjar närma sig sitt slut. Du är trött - trött på alla oskyldiga du inte kunnat rädda, trött på alla ansiktslösa fiender, trött på att döda en och se tusen nya ta dess plats. Varje morgon letar du efter en anledning att hålla dig kvar. Ännu så länge har du lyckats.

Jag behöver fler, såklart, men hur känns de här två? Som nåt man kan tänka sig spela?

android_iv

Warrior
Jag är lite skeptiskt till att denna typ av "färdigskrivna" arketyper behövs i någon större utsträckning. Jag tycker att de funkar alldeles utmärkt som exempel, men om beskrivningen är tre-fyra meningar lång känns det mer naturligt att hitta på en egen liknande arketyp, skriva några rader och börja spela. Jag har inget problem med någon av dem, båda är helt ok skrivna och är intressanta och fullt spelbara stero-/arketyper.
Men tycker nog också att det blir lite konstigt just när någon annan hittat på en sterotyp figur att spela. De känns direkt mycket mer intressanta, och lite mer livfullt, när det är en själv som "hittat på" den.

//vattnig

krank

Ovillig tvivlare - Du har levt ditt liv som alla andra, gjort som du blivit tillsagt - men på senaste tiden har du börjat tvivla på världen som den förklarats av din utbildning, av dina överordnade. Du ser allt fler sprickor i fasaden, dina upplevelser stämmer aldrig riktigt med den officiella bilden. Till en början var det mest småsaker, men nu känner du allt allt större delar av ditt liv faller sönder. Du försöker desperat hålla kvar vid den trygga säkerheten i ditt gamla liv, men i ditt bakhuvud maler insikten att du förr eller senare kommer vara tvungen att lämna det bakom dig...

Reformerad informationsknarkare - Du brukade leva ditt liv uppkopplad. Tiotusen dynamiskt genererade informationskanaler brände genom dina synapser varje sekund, du simmade som en fisk genom Nätets hav av information. Allt i strävan efter Sanningarna - sanningarna bakom alla ansiktslösa Sigmatechkommunikéer om beklagliga olyckor, gasläckor och strömfel. Du nöjde dig inte, du letade djupare och djupare... och till slut hittade svaren dig. Nu arbetar du innanför de murar du ville penetrera, dina kunskaper satta i Deras tjänst. Istället för att borra dig genom brandväggar, bygger du dem. Istället för att leta information, döljer du den. I utbyte får du tillgång till sanningar du tidigare bara kunde ana dig till. Det finns bara ett problem: de sanningar du jagade börjar verka misstänkt trasiga i kanterna...

krank

Vattnig Socka said:
Jag är lite skeptiskt till att denna typ av "färdigskrivna" arketyper behövs i någon större utsträckning. Jag tycker att de funkar alldeles utmärkt som exempel, men om beskrivningen är tre-fyra meningar lång känns det mer naturligt att hitta på en egen liknande arketyp, skriva några rader och börja spela.
Så du vill ha färre detaljer? Eller är det mer textmängden du vill ha ner?

Tanken med de här är att de ska agera inspirationskällor. man kanske inte använder dem rakt av, men de ger en indikation på vilken typ av rollpersoner man förväntas skapa i settingen, liksom. Sånt brukar jag sakna i en del spel - man vet inte riktigt vart man ska börja.

I EB är dessutom, eftersom systemet är så fritt, det en reell risk att spelarnas idéer bara flyter ut helt och hållet, om inte SL är väldigt mycket med och styr upp. I en av mina speltest skapade en kille en RP med en levande mechasuit, och en annan kille kunde förvandla sig till en drakliknande varelse. Say whut? Jo, men kollar jag på systemet så kan jag fatta varför man tror att det är den sortens karaktärer man ska spela. Därför kan en sån här grej vara bra.

Sen kan den också, tänker jag, vara bra för SL om man behöver dra SLP:er ur hatten =) Sånt har jag alltid skitsvårt för.

Vattnig Socka said:
Jag har inget problem med någon av dem, båda är helt ok skrivna och är intressanta och fullt spelbara stero-/arketyper.
Gött! =)

Vattnig Socka said:
Men tycker nog också att det blir lite konstigt just när någon annan hittat på en sterotyp figur att spela. De känns direkt mycket mer intressanta, och lite mer livfullt, när det är en själv som "hittat på" den.
Absolut!

Tanken är egentligen inte att man ska använda dem, utan att man ska tänka "jaha, det är såna karaktärer han vill ha, men en sån kan jag skriva mycket bättre själv" och så göra det =)

Dimfrost

Special Circumstances
De här två känns som tydliga kickers. De andra två var mer rent beskrivande. Är det avsiktligt? Bör du sikta på den ena eller den andra stilen?

Men jag gillar dem i allmänhet. De beskriver rollpersonskoncept på ett fungerande men inte överdrivet poetiskt sätt, vilket jag antar är meningen. Sedan är det svårt att säga om de fyller sin funktion i spelet ordentligt; jag är för dåligt insatt i projektet för att kunna göra det just nu.

krank

Dimfrost said:
De här två känns som tydliga kickers. De andra två var mer rent beskrivande. Är det avsiktligt? Bör du sikta på den ena eller den andra stilen?
Jag vet inte ens vad fan en kicker är, så det får du utveckla.

Menar du att det finns en inbyggd dynamik i rollpersonen som lägger upp för framtida bomber så nä, det var inte med mening. Jag tänker mig däremot att vissa arketyper kan tänkas ha mer inbyggda framtida bomber s a s än andra. Jag är nog helt bekväm i att ha arketyper av båda sorterna.

Men jag gillar dem i allmänhet. De beskriver rollpersonskoncept på ett fungerande men inte överdrivet poetiskt sätt, vilket jag antar är meningen.
Typ. Jag försökte skriva lite sådär cyberpunkpoetiskt och halvgritty men det blev det visst inte så mycket av... =) Jag försöker just nu hitta formen, dvs hiotta ett sätt att skriva som jag kan, och sedan försöka "push the envelope" därifrån. Tidigare försökte jag vara alldeles för glansigt cool, vilket bara blev... keck.

Sedan är det svårt att säga om de fyller sin funktion i spelet ordentligt; jag är för dåligt insatt i projektet för att kunna göra det just nu.
Tänk såhär: Du ska spela ett cyberpunkigt animespel a' Ghost in the Shell om tio minuter. Du ska skapa en rollperson. Känner du att blir hjälpt av att läsa arketyperna? De har ingen systemmekanisk funktion eller så, de ska bara sätta igång spelares kreativitet.

Genesis

Ni dés ni maître
En kicker är en första situation i spelet, definierad av spelaren, som ger spelledaren något att utgå ifrån. Typ "Jag är en pengatvättare åt maffian och nu knackar polisen på dörren" eller "Min fru har bedragit mig med en annan man och nu driver jag runt på gatan, på jakt efter ett nytt liv". Det är en startsituation som ger spelledaren något att utgå ifrån, annat än "Jag är en polis som har 12 i Eldhandvapen". En situation.

Jag tror att sådant skulle kunna vara god hjälp åt spelledaren i EB, och planterar du in sån't i arketyperna så tycker jag att de har mer existensberättigande. :gremsmile:

Nabu

Warrior
Personligen tycker jag att arketyperna (alla fyra) verkar väldigt bra! Har inte så mycket annan kritik (varken positiv eller negativ) för tillfället, men för mig var alla fyra garanterat inspirerande och skulle ha hjälpt om jag »ska spela ett cyberpunkigt animespel a' Ghost in the Shell om tio minuter« och behöver skapa en rollperson.

Nicely done!

Dimfrost

Special Circumstances
Hmm, jag borde nog ha skippat det där om stilnivån, eftersom den skiljer sig en del mellan de första och (åtminstone en av) de andra texterna. Det funkar, i alla fall. :gremsmirk:

Jag ogillar att slänga mig med Forgetermer men jag trodde kicker var lika allmänt känt (och icke-teoretiskt) som bomber. Jag menar i alla fall precis som du trodde, att rollpersonen startas med någon sorts händelse, något som pekar framåt i berättelsen, något man måste reagera på.

krank said:
Du ska spela ett cyberpunkigt animespel a' Ghost in the Shell om tio minuter. Du ska skapa en rollperson. Känner du att blir hjälpt av att läsa arketyperna? De har ingen systemmekanisk funktion eller så, de ska bara sätta igång spelares kreativitet.
Ja. (Jag hajar att de inte har någon regelmekanisk funktion.) Jag tycker de fungerar fint. Beroende på hur världen presenteras i övrigt, hur mycket man har läst av bakgrunden och så är arketyperna förstås mer eller mindre nödvändiga, men de fungerar.