Nekromanti [Evolutionens Barn] Orakel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter att ha funderat ett tag, kom jag på att det här med orakel är apahäftigt.

OK, för den oinsatte: Orakel är typ, som jag fattat det, kortfattat beskrivna element som kan kombineras för att bli en story. Elementen ska gärna vara specifika men återanvändbara... Fan, jag suger på att beskriva det här. man har i varje fall typ listor av såna här grejer, och så när man ska spela slumpar man fram ett antal av dem och så bygger man äventyret kring resultaten.

Öh, typ.

Så... Jag tänkte bygga såna listor, liksom. Vet inte riktigt vilken slumpmekanism jag ska ha än, men det ordnar sig.

Jag funderar på om jag ska ha lite olika kategorier eller så, men det kanske ger sig. Jag är säker på att folk som vet mer om orakel än jag kommer att komma med idéer...

Nå; jag vill ha hjälp att hitta på bra orakel. Jag kan börja med ett par försök, så får ni sparka på mig och komma med bättre förslag sen.

OK, here goes:

- En flicka, som är mäktigare än hon känner till...
- Ett nyformat liv, som söker trygghet och kunskap...
- En krigare, som tappat tron...
- En fåfäng härskare, som försöker hålla kvar sin ungdom...
- En missbildad son återvänder...

And that's all I got for now. Och jag är inte ens säker på om de där är särdeles bra.

Sodivra

Champion
- En kvinna frågar sig om hon är människa eller maskin
- En ung och uttråkad mästerhacker sprider brus på varenda datorskärm han passerar
- En gammal man konstruerar konstgjorda djur och kimeror som går på aktion till de rikaste, för de högsta priserna.
- En far vill bara få rätt att uppfostra sina barn i enlighet med sin gamla tro.

krank said:
Så... Jag tänkte bygga såna listor, liksom. Vet inte riktigt vilken slumpmekanism jag ska ha än, men det ordnar sig.

Jag funderar på om jag ska ha lite olika kategorier eller så, men det kanske ger sig. Jag är säker på att folk som vet mer om orakel än jag kommer att komma med idéer...
Behöver du verkligen en slumpmekanism, då?
Folk vet väl inte så mycket om orakel, egentligen. Det är ju bara ett spel som använt det, iallafall kallat det Orakel (Slumptabeller har ju funnits länge), men nu är det ju det nya heta i vilket fall... :gremwink:

Det kluriga med att komma på orakel är ju att författaren förmedlar sin vision med spelet genom dem. Titta på sakerna jag skrev i början på mitt inlägg: Jag har ingen aning om ifall de "är" Evolutionens Barn, eller om de är helt fel. Kan du ge lite mer material att få en känsla av?

I vilket fall som helst, de idéer du skrivit tycker jag är toppen.

krank

Arvidos said:
Behöver du verkligen en slumpmekanism, då?
Jag vet inte. Hela den här grejen blir nog antagligen mer av ett spelledartips än en solid regel (japp, jag vågar mig på att ha en frivillig regel, typ =)

Arvidos said:
Det kluriga med att komma på orakel är ju att författaren förmedlar sin vision med spelet genom dem. Titta på sakerna jag skrev i början på mitt inlägg: Jag har ingen aning om ifall de "är" Evolutionens Barn, eller om de är helt fel. Kan du ge lite mer material att få en känsla av?
Tja, öh, på http://studio.omegarpg.net , under Evolutionens Barn i menyn, finns allt som finns skrivet.

Överlag präglas världen av en historielöshet; Ingen känner till, bryr sig om eller vill tänka på hur saker och ting funkade innan... Öh, ja. Det har hänt nåt, nångång - jag refererar bara lite vagt till Innan och Efter i mina texter, men nånting (jag tänker mig en katastrof) har hänt som skurit av EB's värld från dess historia. Nu är allt vitt, vacker, utopiskt, och perfekt.

Utom, såklart, de "glitchar" som finns i varje system. Under jorden arbetar en genomodifierad arbetarklass enligt Sigmatecs specifikationer för att skapa det överflöd de som bor på ovansidan producerar; ungdomar utforskar de djupare nivåerna av det enorma Nätet och finner saker ingen borde se; vissa vaknar plötsligt en morgon och mördar hela sin familj utan synbar anledning; ALF:erna, människans konstjorda tjänare (androider) går bärsärkargång i strid mot sin programmering... Under den svala, vackra ytan kokar konflikter; och den centrala frågan är - vilket pris är vi beredda att betala för att skapa det perfekta samhället?

Arvidos said:
I vilket fall som helst, de idéer du skrivit tycker jag är toppen.
Trevligt. Den enda jag inte riktigt tyckte passade av dina var den om den gamla tron, för det mesta sånt är som sagt försvunnet och i varje fall inte en del av vad jag uppfattar som spelets centrala premiss...

Några nya från mig, då:

- En ny idé sprider sig bland ungdomar, och äter deras sinnan.
- En gammal idé kravlar sig upp ur Nätets djup och söker hämnd på de gamla mästarna.
- I natten exploderar en byggnad utan anledning; rykande delar sprids över staden.
- En man vaknar en onsdagmorgon och använder det hypermoderna kökets skärredskap för att systematiskt smörda och stycka sin familj.
- En klippa till man som alla litar på försvinner plötsligt från allmän åsyn och bosätter sig i kloakerna.
- Ett virus upptäcks i nästan allas Nätimplantat - det är inaktivt, men verkar ha funnits där sedan implantaten tillverkades.
- Nattetid syns en grupp män med svarta rockar och maskerade ansikten patrullera de områden där polisen sällan rör sig.
- En grupp ungdomar hetsar varandra att dyka djupare och djupare ner i Nätets mörkaste vrår... Och något kommer tillbaks med dem.

Jag känner att jag har lite svårt att balansera; jag skulle vilja ha element som går att återanvända, men samtidigt får det inte bli för generellt för då tappar de "stinget"...

krank

- En man som bär värdefulla minnen i sin hud säljer sig till högstbjudande.

(Jag inspirerades av trådnamnet "Minnen i huden" som slår mig som att det verkligen borde kunna vara cyberpunkigt... Typ Johnny Mnemonic fast med hudimplantat istället för hjärnan)

krank

- En erfaren men trött soldat försöker dra sig tillbaks, men finner att vägen ut är svårare än vägen in.
- En ung polis dras in i en härva av korruption och konspirationer, som syftar till att dölja sanningen om staden och dess välstånd.
- I ett av stadens höga torn hålls en direktör som gisslan av terrorister, som vill ha ocensurerad möjlighet att kabla ut sitt budskap till allmänheten.
- Ur stadens stålsköte träder något nytt fram; vare sig människa eller maskin utan något helt eget.
- En tvivlare kontaktas av de som kan ge honom sanningar; men priset är hans liv.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag håller med om att de är lite tunna. Detta problem går till viss del att lösa genom att man har flera olika orakel: ett för handling/händelser, ett för personer och så vidare. Men generellt så bör man nog tänka igenom varje resultat ordentligt och rensa bort sådant som inte ger upphov till intressanta situationer. Det är lätt att skriva ner coola meningar som låter bra och skulle funka i en roman, men som egentligen inte ger så mycket att utgå ifrån för spelarna.

krank

walium said:
Jag håller med om att de är lite tunna. Detta problem går till viss del att lösa genom att man har flera olika orakel: ett för handling/händelser, ett för personer och så vidare. Men generellt så bör man nog tänka igenom varje resultat ordentligt och rensa bort sådant som inte ger upphov till intressanta situationer. Det är lätt att skriva ner coola meningar som låter bra och skulle funka i en roman, men som egentligen inte ger så mycket att utgå ifrån för spelarna.
Problemet med att göra dem väldigt köttiga är väl att de i mina ögon blir för styrande och dessutom alldeles för svåra att återanvända. Liksom, första gången piratdrottningen kräver tribut är det väl kul, men elfte?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fundera över vad oraklen ska användas till. Ska de ge upphov till: en kampanj, ett äventyr, ett spelmöte eller en scen?

Ska du använda dem som underlag till en lång kampanj så gör det kanske inte så mycket att de är svåra att återanvända eftersom ni i alla fall inte kommer att hinna spela särskilt många kampanjer. Dessutom ska man inte underskatta spelarnas fantasi; gör oraklen mångtydiga så att de kan tolkas och användas på flera olika sätt. Det kan rentav vara ganska ballt att ha snarlika utgångspunkter för flera olika kampanjer, men ändå leda dem i olika riktningar och se vilken långsiktig effekt det får.

Sedan får du komma ihåg att det här är ett spelarhjälpmedel av många och inte det enda verktyget för att skapa äventyr. Det behöver inte vara universellt användbart.

krank

walium said:
Fundera över vad oraklen ska användas till. Ska de ge upphov till: en kampanj, ett äventyr, ett spelmöte eller en scen?
Här kommer jag på att jag borde ha funderat mer kring vilken roll jag vill att mina "orakel" ska spela. Egentligen borde de kanske rentav ha hetat något annat, eftersom de antagligen inte ens slumpas utan mer ska kunna fungera som ett axplock av intressanta element som i olika kombinationer genererar äventyr.

Mitt mål är att det ska gå snabbt, för spelledaren, att hitta på ett äventyr/scenario. Där tänkte jag att de här texterna ska fylla hålet: Man väljer 2-3 styckna som ska inspirera, tillsammans med huvudpersonernas övertygelser, bakgrunder etc, till ett äventyr/scenario.

Genesis

Ni dés ni maître
Du tror inte att risken är stor att man bara använder "oraklen" och skiter i bakgrunder och övertygelser? Alltför många grejor är svårt att binda ihop på ett bra sätt, och har du fyra rollpersoner så har du redan fyra olika grejor du behöver ta hänsyn till. Jag tycker personligen att det är fullt tillräckligt och att lägga till mer gör det bara svårare. Och för att kontra den extra svårigheten tror jag att folk kommer att låta bli att baka in bakgrunderna och bara fokusera på "oraklen", eftersom de är tydligare och har blinkande lampor på sig.

krank

Genesis said:
Du tror inte att risken är stor att man bara använder "oraklen" och skiter i bakgrunder och övertygelser? Alltför många grejor är svårt att binda ihop på ett bra sätt, och har du fyra rollpersoner så har du redan fyra olika grejor du behöver ta hänsyn till. Jag tycker personligen att det är fullt tillräckligt och att lägga till mer gör det bara svårare. Och för att kontra den extra svårigheten tror jag att folk kommer att låta bli att baka in bakgrunderna och bara fokusera på "oraklen", eftersom de är tydligare och har blinkande lampor på sig.
Fast grejen är den att jag, som skapat det förbannade spelet, är för dålig för att dra äventyrsidéer ur bara tom luft plus karaktärernas bakgrunder. Jag behöver något mer. mer blir inte svårare, mer gör det lättare. Framförallt om det är frivilligt.

Och jag känner inte riktigt att jag kan släppa ett spel jag inte kan spelleda som det är tänkt.

Sedan är det som sagt fullt frivilligt att använda "oraklen"; de kommer varken att vara inskrivna i reglerna eller styrda av slump, de kommer att rubriceras som "spelledarhjälp", inget annat.

Dimfrost

Special Circumstances
Du får ha i åtanke att vi In a Wicked Age-spelare är vana att använda oraklen för att plocka ut även rollpersoner och inte bara konflikter och så. Det är det som ligger bakom att jag ville ha köttigare orakel, till exempel. Fyra orakelelement i IaWA är allt som man ska behöva för att kunna hitta rollpersoner och situation. Det blir naturligtvis helt andra krav på elementen om du ska använda dem på annat sätt.

krank

Dimfrost said:
Det blir naturligtvis helt andra krav på elementen om du ska använda dem på annat sätt.
Jupp. Det är därför jag borde ha varit tydligare redan från början, och det är också därför jag inte tänker kalla dem orakel i boken heller.