Jag tyckte att det behövdes en liten "det här är kvar just nu,Förstora textrutan förutom givetvis all speltestning och sånt" för EB. Jag har gått igenom texterna som ligger här (oroa er inte, ni behöver inte läsa) och försökt göra en lista dels på vilka bilder jag tänker mig och dels vad som behöver göras rent textmässigt.
Så, statusrapport nummer 1:
Utopia:
- Fritid och Nöje
- Transporter och Geografi
- Trygghet och Säkerhet
- Utveckling och Framsteg
- ALF:er; våra vänner och medhjälpare
- Utöka och bygga om existerande texter
Bilder:
- Ett stort gammalt träd (ek?), det sitter barn kring en ALicia som verkar läsa ur en bok. Vä/ldigt idylliskt, allting. Stadens byggnader syns längre bort. Eventuellt står det en polis och har ett av barnen i famnen också. Barnet skrattar, polisen ser trevlig och trygg ut.
- Ett par poliser står och ser kompetenta och trygga ut. Antagligen ger de tummen upp mot betraktaren och ler stort. De har snygga, detaljerade uniformer som är lite cybertronicfuturistiska med plastvita axelskydd och gulddetaljer. Eventuellt kan de ha typ en stridsvagn i bakgrunden.
- En kvinna som stolt förevisar sin nya cybernetiska arm. Den ser precis ut som en vanlig arm, men i en (inte alltför detaljerad) genomskärning i bilden ser vi ändå vad det är fråga om.
- En ren stadsvy; breda boulevarder, vita gator och hus, träd och grönska mitt i stadskärnan. Husen är smäckra och eleganta och reser sig likt monoliter av vit plast mot himlen. De är väldigt futuristiska. Allt är rent och snyggt. Det kanske flyger en helikopter eller liknande någonstans i bakgrunden.
- En bild av ett höghastighetståg. Mycket fart i den här bilden, det ska kännas hur snabbt och smidigt och bekvämt man åker i de här. ANtagligen är det byggnader omkring, och rälsen hänger "i luften" ganska högt upp. Återigen idyllisk stadskärna, kanske något träd syns.
- En forskartyp med skägg och glasögon och ett stort leende pysslar om en växt. Sammanhang oklart, men det kan nog vara utomhus.
- En arbetsplats; öppen planlösning med helvgemensamma bord. ALlt är väldigt Feng Shui och myshemtrevligt; inga hårda linjer eller kanter, mycket följsam formgivning av allting. Det sitter folk vid ett par av skrivborden. De ler mot kameran och trivs. Skärmar projiceras på luften. Skrivborden är annars ganska rena förutom de obligatoriska personliga föremålen; fotografier och annat krafs.
- Ett par sitter vid ett bord på ett fint café. De har snygga, futuristiska (men inte alltför retrofuturistiska) kläder på sig. De ser ur att trivas.
- Andra bilder som kan symbolisera fritid och nöje?
- Ett antal forskare i rockar som ser koncentrerade ut och pillar med provrör och sådant iförda munskydd.
- Antagligen samma forskare, nerkletade med blod i ett ganska skitigt laboratorium. En av dem viftar åt "kameran" att sluta "filma"? En halvfärdig klon eller kanske ALF ligger och är grotesk på golvet, som ett aborterat foster fast större. Något är väldigt fel.
- Två eller tre poliser med lite "tuffare" uniformer, tänk swat/militärpolis, sparkar på en kvinna i trasiga kläder. Hon har någon form av deformitet eller kanske mutatyion eller cybernetik eller så.
- En deformerad man med alldeles för grova armar och för platt huvud (?) verkar vara direkt inkopplad via uttag på kroppen till en pneumatisk borr av något slag. Han tittar upp och ser skraj ut.
- Fyra eller fem ganska muskulösa mutanter, eventuellt inspirerade av någon superhjältegrupp fast i skitig proletform, står triumferande över liket av en polis.
- Fyra eller fem riktigt coola och högst individuella SS5-agenter posar lite superhjälteaktigt. Övergripande tema är halvdiskret cybertech a' Ghost in the Shell, strömlinjeformade och snygga rustningar av vit plast och svart läder. Uniformerna ser inte likadana ut. Det ska gärna vara tydligt att det här är skitcoola typer man inte bråkar med. Som läsare ska man vilja spela de här.
- en ALicia och en ALeister står och ser sådär androidigt tomögda ut, men ganska coola. De har helvita dräkter och små detaljer av svart. Det är inte helt klart om dräkterna är kropp eller kläder. De har såna där öron de har i t.ex Chobits.
- vad som verkar ha varit en ALicia har muterat och deformerats, har nu tre illröda ögon, en kanon i munnen, och hela underkroppen har blivit något groteskt och spindelliknande.
Regler:
- Notis om olika längd på episoder och så.
- Specialepisoder.
- Sidoruta som förklarar Bomber.
- En/två exempelrollperson/er som skapas. Steg för steg.
- listor på aspekter/arketyper, med förklaringar och citat och exempel.
- lista över exempelmemplex
- lista över exempelbakgrunder
- Två exempel på korta, simpla konflikter. Ett våldsamt, ett ickevåldsamt.
- Ett aspektanvändningsexempel.
- Ett memplexanvändningsexempel
- Ett bakgrunds/flashbackexempel
- Några exempel på motståndare
- Inre-konfliktexemplen ska genomgående bytas ut, för Tony är tråkig och antagligen inte tillräckligt tydlig heller.
Bilder:
- Den övre och undre kryssraden.
- Överblicksbild dramatisk struktur; spänning/tidsaxlar och kryssrader
- En snygg bild på exempelrollperson/erna som kapitlet "Att skapa en huvudperson" handlar om.
- En SS5-medlem (exempelhuvudpersonen?) är på väg att braka samman med en ALeister som fått huggtänder och dreglande käftar och sånt. En typisk dramatisk närbild där bådas ansikten och överkroppar (typ) syns. Det ska kännas som en våldsam konflikt...
- Ett antal huvuden, av olika kön och frisyrer med små cybernetiska egenheter och såna grejer.
----------------
Jag har säkert glömt massor. men, jag försöker. Och innan ni söäger att jag går händelserna i förväg, att spelets regler inte ens spletestats... Jag har stort förtroende för våra regler, jag tror att modifikationer alltid kan ske i efterhand, och jag måste göra såhär och vara såhär strukturerad för att få någonting gjort överhuvudtaget. Checklistor is teh sh!t, liksom.
Nå, jag ser framförallt dessa problemområden (i prioritetsordning, mer eller mindre):
1. Exempel. Det har visat sig att jag är skitdålig på exempel. startar antagligen en ny tråd där vi skapar exemplen, ett i taget. Helst ska de ju hänga ihop också.
2. Bilder. Jag kan inte rita för fem öre. Antagligen, också, en ny tråd - fast här räknar jag med att få leta utanför forumet också.
3. Aspekt/arketyplistan. beskrivningar och såna grejer behövs. Framförallt bra citat och exempel till arketyperna... Men återigen: Ny tråd, när det börjar kännas viktigt.
Jag kommer att göra alla bilder relaterade till att illustrera spelmekanik. Jag kommer också att fortsätta skriva på själva texterna i Utopiadelen (dvs, "världsberskrivningen").
Så, statusrapport nummer 1:
Utopia:
- Fritid och Nöje
- Transporter och Geografi
- Trygghet och Säkerhet
- Utveckling och Framsteg
- ALF:er; våra vänner och medhjälpare
- Utöka och bygga om existerande texter
Bilder:
- Ett stort gammalt träd (ek?), det sitter barn kring en ALicia som verkar läsa ur en bok. Vä/ldigt idylliskt, allting. Stadens byggnader syns längre bort. Eventuellt står det en polis och har ett av barnen i famnen också. Barnet skrattar, polisen ser trevlig och trygg ut.
- Ett par poliser står och ser kompetenta och trygga ut. Antagligen ger de tummen upp mot betraktaren och ler stort. De har snygga, detaljerade uniformer som är lite cybertronicfuturistiska med plastvita axelskydd och gulddetaljer. Eventuellt kan de ha typ en stridsvagn i bakgrunden.
- En kvinna som stolt förevisar sin nya cybernetiska arm. Den ser precis ut som en vanlig arm, men i en (inte alltför detaljerad) genomskärning i bilden ser vi ändå vad det är fråga om.
- En ren stadsvy; breda boulevarder, vita gator och hus, träd och grönska mitt i stadskärnan. Husen är smäckra och eleganta och reser sig likt monoliter av vit plast mot himlen. De är väldigt futuristiska. Allt är rent och snyggt. Det kanske flyger en helikopter eller liknande någonstans i bakgrunden.
- En bild av ett höghastighetståg. Mycket fart i den här bilden, det ska kännas hur snabbt och smidigt och bekvämt man åker i de här. ANtagligen är det byggnader omkring, och rälsen hänger "i luften" ganska högt upp. Återigen idyllisk stadskärna, kanske något träd syns.
- En forskartyp med skägg och glasögon och ett stort leende pysslar om en växt. Sammanhang oklart, men det kan nog vara utomhus.
- En arbetsplats; öppen planlösning med helvgemensamma bord. ALlt är väldigt Feng Shui och myshemtrevligt; inga hårda linjer eller kanter, mycket följsam formgivning av allting. Det sitter folk vid ett par av skrivborden. De ler mot kameran och trivs. Skärmar projiceras på luften. Skrivborden är annars ganska rena förutom de obligatoriska personliga föremålen; fotografier och annat krafs.
- Ett par sitter vid ett bord på ett fint café. De har snygga, futuristiska (men inte alltför retrofuturistiska) kläder på sig. De ser ur att trivas.
- Andra bilder som kan symbolisera fritid och nöje?
- Ett antal forskare i rockar som ser koncentrerade ut och pillar med provrör och sådant iförda munskydd.
- Antagligen samma forskare, nerkletade med blod i ett ganska skitigt laboratorium. En av dem viftar åt "kameran" att sluta "filma"? En halvfärdig klon eller kanske ALF ligger och är grotesk på golvet, som ett aborterat foster fast större. Något är väldigt fel.
- Två eller tre poliser med lite "tuffare" uniformer, tänk swat/militärpolis, sparkar på en kvinna i trasiga kläder. Hon har någon form av deformitet eller kanske mutatyion eller cybernetik eller så.
- En deformerad man med alldeles för grova armar och för platt huvud (?) verkar vara direkt inkopplad via uttag på kroppen till en pneumatisk borr av något slag. Han tittar upp och ser skraj ut.
- Fyra eller fem ganska muskulösa mutanter, eventuellt inspirerade av någon superhjältegrupp fast i skitig proletform, står triumferande över liket av en polis.
- Fyra eller fem riktigt coola och högst individuella SS5-agenter posar lite superhjälteaktigt. Övergripande tema är halvdiskret cybertech a' Ghost in the Shell, strömlinjeformade och snygga rustningar av vit plast och svart läder. Uniformerna ser inte likadana ut. Det ska gärna vara tydligt att det här är skitcoola typer man inte bråkar med. Som läsare ska man vilja spela de här.
- en ALicia och en ALeister står och ser sådär androidigt tomögda ut, men ganska coola. De har helvita dräkter och små detaljer av svart. Det är inte helt klart om dräkterna är kropp eller kläder. De har såna där öron de har i t.ex Chobits.
- vad som verkar ha varit en ALicia har muterat och deformerats, har nu tre illröda ögon, en kanon i munnen, och hela underkroppen har blivit något groteskt och spindelliknande.
Regler:
- Notis om olika längd på episoder och så.
- Specialepisoder.
- Sidoruta som förklarar Bomber.
- En/två exempelrollperson/er som skapas. Steg för steg.
- listor på aspekter/arketyper, med förklaringar och citat och exempel.
- lista över exempelmemplex
- lista över exempelbakgrunder
- Två exempel på korta, simpla konflikter. Ett våldsamt, ett ickevåldsamt.
- Ett aspektanvändningsexempel.
- Ett memplexanvändningsexempel
- Ett bakgrunds/flashbackexempel
- Några exempel på motståndare
- Inre-konfliktexemplen ska genomgående bytas ut, för Tony är tråkig och antagligen inte tillräckligt tydlig heller.
Bilder:
- Den övre och undre kryssraden.
- Överblicksbild dramatisk struktur; spänning/tidsaxlar och kryssrader
- En snygg bild på exempelrollperson/erna som kapitlet "Att skapa en huvudperson" handlar om.
- En SS5-medlem (exempelhuvudpersonen?) är på väg att braka samman med en ALeister som fått huggtänder och dreglande käftar och sånt. En typisk dramatisk närbild där bådas ansikten och överkroppar (typ) syns. Det ska kännas som en våldsam konflikt...
- Ett antal huvuden, av olika kön och frisyrer med små cybernetiska egenheter och såna grejer.
----------------
Jag har säkert glömt massor. men, jag försöker. Och innan ni söäger att jag går händelserna i förväg, att spelets regler inte ens spletestats... Jag har stort förtroende för våra regler, jag tror att modifikationer alltid kan ske i efterhand, och jag måste göra såhär och vara såhär strukturerad för att få någonting gjort överhuvudtaget. Checklistor is teh sh!t, liksom.
Nå, jag ser framförallt dessa problemområden (i prioritetsordning, mer eller mindre):
1. Exempel. Det har visat sig att jag är skitdålig på exempel. startar antagligen en ny tråd där vi skapar exemplen, ett i taget. Helst ska de ju hänga ihop också.
2. Bilder. Jag kan inte rita för fem öre. Antagligen, också, en ny tråd - fast här räknar jag med att få leta utanför forumet också.
3. Aspekt/arketyplistan. beskrivningar och såna grejer behövs. Framförallt bra citat och exempel till arketyperna... Men återigen: Ny tråd, när det börjar kännas viktigt.
Jag kommer att göra alla bilder relaterade till att illustrera spelmekanik. Jag kommer också att fortsätta skriva på själva texterna i Utopiadelen (dvs, "världsberskrivningen").