Nekromanti Evolutionens Barn: varför så tråkigt att spelleda?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter att ha spellett EB ett par gånger har jag ett par insikter att komma med:

1. Dramasystemet är helt genialt. Dess syfte är ju att få spelarna att medverka i uppbyggnaden av en dramatisk struktur och synliggörandet av sagda skapandet. Spelarna som regissörer snarare än skådespelare. Funkar ypperligt. Det gör dessutom att spelarna faktiskt hittar på en massa småplottar och konflikter etc så att spelledaren slipper.

2. Det nya systemet för interna konflikter funkar finemang och är mycket lättare att administrera för SL (och för spelarna).

3. Systemet för yttre konflikter är fortfarande ändamålsenligt och roligt och ger upphov till riktigt spektakulära strider så länge spelarna faktiskt vill ha såna.

Jag borde testa ett par gånger till för att vara säker, MEN: Jag tycker att det är aptråkigt att spelleda Evolutionens Barn.

Vafalls?

Jo, just det. Det är helt enkelt inte kul. Jag får ingen inspiration, jag sitter mest och trälar mig igenom systemet och visar utåt en massa entusiasm för alla stollerier spelarna hittar på. Spelarna har skitkul, men som SL är jag mest "meh".

Delvis tror jag att det handlar om att EB's system plockar ifrån mig som SL en del uppgifter som jag faktiskt tycker är roliga: Jag gillar att komma på huvudplottar och hålla dem hemliga, jag gillar att bygga småplottar etc... Det är helt enkelt inte lika kul när spelarna är delaktiga. Det här är en aspekt jag inte vet om det går att göra så mycket åt, eftersom det liksom är inbyggt i själva samberättandet.

Men, har jag kommit på, så handlar det också om att jag gillar att göra förberedelser i stort, något jag gått ifrån när det gäller EB.

Så, en fråga:

Måste EB vara förberedelselöst? Och om inte, hur underlättar man för SL att förbereda intressanta SLP:er, övergripande plottar etc?

En grej kunde ju vara att faktiskt testa att på traditionellt vis förbereda sig. Sätta sig ner och skapa intressanta SLP:er med Aspekter, Bakgrunder och Memer. Rita kartor. Fundera kring åtminstone den övergripande plotten. Jag ska ju dra igång en OVA snart är det tänkt, typ 5 avsnitt eller så. Jag kanske kunde testa det här då...

Sen funderar jag på om man kunde skapa en lista med plot-frön. Pitchar, helt enkelt. Små idéer att bygga vidare på. Doktor Adelard har försvunnit, och bygger nu muterade monster åt terrorister. Ett gäng hackare i tonåren har hittat ett sätt att slå ut delar av elnätet. Ett virus i cyberrymden har uppnått självmedvetenhet och försöker ta sig ut i världen. Rebeller tar över ett antal radiostationer och sänder piratradio. En hämndlysten avsatt direktör använder sina kvarvarande resurser för att finansiera revolutionärer. Såna grejer. Fast många fler. Och bättre. Har ni några?

Arfert

Facit
Re: Evolutionens Barn: varför så tråkigt att spell

Har ingen snabb lösning på det problemet... det får du fråga våra "forge-gurus" om... men jag och Eksem satt och snackade igår, och han hade kommit fram till nåt liknade (om jag fattade rätt).. han tyckte det var kul att spela system där man som spelare kan påverka plotten (med samberättande), men däremot är det trist att spelleda.

Är det kanske därför det dök upp spel utan spelledare, tro? Att det är konsekvensen?

Genesis

Ni dés ni maître

Jag tillåter aldrig själv att spelarna hittar på en massa saker själva, förutom när de lyckas med färdighetsslag. Jag brukar hålla ganska hårt i berättarmakten. Den ende jag känner som sysslar med sån't är Han/Rickard, och vi vet ju alla hur kul han tycker att rollspel är nuförtiden.

Så jag ser två lösningar: antingen tar du tillbaka berättarmakten. Jag ser ingen anledning till att ge den till spelarna i första rummet. Eller också gör du spelet spelledarlöst. Vilket också kan funka, men bli litet svårt som systemet ser ut nu. Jag röstar på alternativ nummer ett. Men det kan också bli svårt, med tanke på hur memsystemet och dramakurvan ser ut.

För jag håller med dig: det är aptråkigt att spelleda när man inte får hitta på något själv. Tro inte att det är något som de flesta narrativister sysslar med. Jag bakade in det i EB-systemet för att du ville ha det där.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Som spelmakare så lever man och andas sitt spel så mycket att även detta kan medföra att man tröttnar på det. Man överdoserar helt enkelt.

Det finns inget som hindrar att du både återkräver spelledarmakten och bidrar med fler äventyrsfrön, kampanjidéer, spelledarpersoner och så vidare. Sedan kan du även fråga dig vad det är som du egentligen har utgått ifrån när du skapade spelet: var det att göra ett spel som var roligt att spela eller ett spel som var roligt att spelleda? För man kan ha andra krav och önskemål som spelare jämfört med spelledare.

Genesis

Ni dés ni maître

walium said:
Det finns inget som hindrar att du både återkräver spelledarmakten och bidrar med fler äventyrsfrön, kampanjidéer, spelledarpersoner och så vidare.
Utom, typ, regelsystemet. Fast det går nog att korrigera hyfsat enkelt om man vill. Det handlar bara om att hitta andra saker att belöna spelarna för i de olika dramatiska faserna. Som systemet är idag så tjänar man där poäng genom att ta över SLP:er och introducera konflikter, starta memkonflikter i de andras rollpersoner och knyta ihop lösa trådar och sån't. Det kan man inte göra om man inte som spelare har berättarmakt.

Rickard

Urverk speldesign

Genesis said:
Den ende jag känner som sysslar med sån't är Han/Rickard, och vi vet ju alla hur kul han tycker att rollspel är nuförtiden.
Jag antar att du gör en sådan kommentar bara för att jag ska svara? Fast jag skulle uppskatta om du skrev saker som stämde in på mig. Som du säger, det finns inget som säger att man som spelledare inte får förbereda sig. Det är bara det att man måste vara mer lyhörd som spelledare. Sedan låter jag aldrig mina spelare få hitta på saker i storyn och när spelarna får hitta på saker för att driva storyn vidare är det oftast i formen av ett tärningsslag.

Jag tycker du gör rätt, krank, som använder dig av (tanke)kartor. Då kan du lättare föra in spelarnas påhitt (skriv upp dem på kartan!) och försöka korsa dem med dina egna planer. Det blir i så fall att spelarna hittar på men du kommer med tvisterna. Jag vet inte hur du spelar, men jag brukar ibland ta pauser och diskutera med spelarna om deras planer. Då har jag lättare att kontrollera storyn, eftersom jag vet vad som komma skall. Då får jag också chansen att manipulera mina spelare till "rätt tankebanor" genom att ställa frågor om spelledarpersoner och händelser som spelarna inte har tänkt på och försöka få spelarna att binda in dem i deras planer.

Jag vet inte hur du spelleder och kan därför inte svara bättre på frågan. Jag har inte läst några av dina tidigare trådar.

/Han som låter spelarna få hitta på fritt om det bara är en krydda till spelet och inte har något med historien att göra

Genesis

Ni dés ni maître

Han said:
Jag antar att du gör en sådan kommentar bara för att jag ska svara?
Lite, kanske. Och det var ett bra svar! Jag mindes dock din spelledarstil fel, och det ursäktar jag mig för.

Själv låter jag spelarna påverka storyn, men inte hitta på detaljer. Och jag förbereder inte så mycket. Tänk, så olika man kan vara!

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Måste EB vara förberedelselöst? Och om inte, hur underlättar man för SL att förbereda intressanta SLP:er, övergripande plottar etc?
jag vet inte hur EB ser ut, men rent generellt kan man förbereda exakt hur mycket man vill och ändå spela med en narrativistisk agenda. Nyckeln ligger i att inte tvinga på spelgruppen dina beslut. Vad jag personligen ogillar en mekanismer som ger SL rätt att slänga in coola saker om han betalar ett poäng (eller liknande). Det är liksom SLs jobb att kasta in coola saker, och om EB har ett system som gör det överflödigt så innebär det att SL är överflödig, och att spelet bara tjänar på att vara SL-löst.

testa att planera som du beskriver det. Så gör jag, mer eller mindre, och det funkar bra.

krank

Genesis said:
För jag håller med dig: det är aptråkigt att spelleda när man inte får hitta på något själv. Tro inte att det är något som de flesta narrativister sysslar med. Jag bakade in det i EB-systemet för att du ville ha det där.
Efter att ha läst igenom hela tråden och funderat en stund kom jag fram till följande:

För det första, jag har inte ens försökt förbereda mig hittills. Jag har betraktat EB som ett förberedelselöst rollspel, vilket det nog egentligen inte alls behöver vara.

Jag trivs väldigt bra med att spelarna hittar på egna plots. Däremot finns det ju faktiskt inget som hindrar mig som SL att komma med plots heller.

När vi spelade första gången kom ju jag med ett frö, som sedan utvecklade sig. Jag tror, att man som SL kan styra betydligt hårdare än vad jag har gjort. Spelarna kan fortsätta knyta ihop konflikter etc, jag fokuserar istället på att ha coola SLP:er att dra fram ur bakfickan samt coola övergripande överraskningsplottar.

Så jag tror att jag ska testa en sväng nu, med att planera min nya OVA. Med lite relationskartor etc men framförallt intressanta typer som har saker att göra, konspirationer som rollpersonerna inte känner till, etc.

Genesis

Ni dés ni maître

Tja, du kan ju fortsätta att som SL slänga in en hel massa grejor, precis som spelarna gör. Att planera ... tja, prova och se hur det går. Men när en spelare hittar på att två personer som är allierade på din relationskarta hatar varandra, vad gör du då?

Men visst, introducera coola SLP och sån't kan man ju fortsätta att göra. Eller gör spelet spelledarlöst. För om det inte finns mycket för SL att göra, så behövs inte SL alls. Den enda uppgift SL har i nuläget är väl att bestämma hur svåra motståndarna är samt dela ut memskada? Man kan säkert få reglerna att hantera det istället.

krank

Genesis said:
Tja, du kan ju fortsätta att som SL slänga in en hel massa grejor, precis som spelarna gör. Att planera ... tja, prova och se hur det går. Men när en spelare hittar på att två personer som är allierade på din relationskarta hatar varandra, vad gör du då?
Samma sak man alltid gör som SL när ens planer vittrar sönder. Det är knappast unikt för när spelarna har den här typen av makt... Planer överlever sällan mötet med spelgruppen =)

Genesis said:
Men visst, introducera coola SLP och sån't kan man ju fortsätta att göra. Eller gör spelet spelledarlöst. För om det inte finns mycket för SL att göra, så behövs inte SL alls. Den enda uppgift SL har i nuläget är väl att bestämma hur svåra motståndarna är samt dela ut memskada? Man kan säkert få reglerna att hantera det istället.
Faktum är att det uttryckligen står i reglerna, har jag för mig (annars ska det göra det) att även andra spelare kan dela ut memskada om de styr den nuvarande scenen, och att man i spelgruppen tillsammans ska komma överrens om hur svåra motståndarna är (typ).

Jag ska testa lite, eventuellt kommer det väl nåt A4 om hur man spelar EB helt spelledarlöst respektive hur man spelar EB med starkare SL-styre... Det finns plats för varianter, tycker jag.