Efter att ha spellett EB ett par gånger har jag ett par insikter att komma med:
1. Dramasystemet är helt genialt. Dess syfte är ju att få spelarna att medverka i uppbyggnaden av en dramatisk struktur och synliggörandet av sagda skapandet. Spelarna som regissörer snarare än skådespelare. Funkar ypperligt. Det gör dessutom att spelarna faktiskt hittar på en massa småplottar och konflikter etc så att spelledaren slipper.
2. Det nya systemet för interna konflikter funkar finemang och är mycket lättare att administrera för SL (och för spelarna).
3. Systemet för yttre konflikter är fortfarande ändamålsenligt och roligt och ger upphov till riktigt spektakulära strider så länge spelarna faktiskt vill ha såna.
Jag borde testa ett par gånger till för att vara säker, MEN: Jag tycker att det är aptråkigt att spelleda Evolutionens Barn.
Vafalls?
Jo, just det. Det är helt enkelt inte kul. Jag får ingen inspiration, jag sitter mest och trälar mig igenom systemet och visar utåt en massa entusiasm för alla stollerier spelarna hittar på. Spelarna har skitkul, men som SL är jag mest "meh".
Delvis tror jag att det handlar om att EB's system plockar ifrån mig som SL en del uppgifter som jag faktiskt tycker är roliga: Jag gillar att komma på huvudplottar och hålla dem hemliga, jag gillar att bygga småplottar etc... Det är helt enkelt inte lika kul när spelarna är delaktiga. Det här är en aspekt jag inte vet om det går att göra så mycket åt, eftersom det liksom är inbyggt i själva samberättandet.
Men, har jag kommit på, så handlar det också om att jag gillar att göra förberedelser i stort, något jag gått ifrån när det gäller EB.
Så, en fråga:
Måste EB vara förberedelselöst? Och om inte, hur underlättar man för SL att förbereda intressanta SLP:er, övergripande plottar etc?
En grej kunde ju vara att faktiskt testa att på traditionellt vis förbereda sig. Sätta sig ner och skapa intressanta SLP:er med Aspekter, Bakgrunder och Memer. Rita kartor. Fundera kring åtminstone den övergripande plotten. Jag ska ju dra igång en OVA snart är det tänkt, typ 5 avsnitt eller så. Jag kanske kunde testa det här då...
Sen funderar jag på om man kunde skapa en lista med plot-frön. Pitchar, helt enkelt. Små idéer att bygga vidare på. Doktor Adelard har försvunnit, och bygger nu muterade monster åt terrorister. Ett gäng hackare i tonåren har hittat ett sätt att slå ut delar av elnätet. Ett virus i cyberrymden har uppnått självmedvetenhet och försöker ta sig ut i världen. Rebeller tar över ett antal radiostationer och sänder piratradio. En hämndlysten avsatt direktör använder sina kvarvarande resurser för att finansiera revolutionärer. Såna grejer. Fast många fler. Och bättre. Har ni några?
1. Dramasystemet är helt genialt. Dess syfte är ju att få spelarna att medverka i uppbyggnaden av en dramatisk struktur och synliggörandet av sagda skapandet. Spelarna som regissörer snarare än skådespelare. Funkar ypperligt. Det gör dessutom att spelarna faktiskt hittar på en massa småplottar och konflikter etc så att spelledaren slipper.
2. Det nya systemet för interna konflikter funkar finemang och är mycket lättare att administrera för SL (och för spelarna).
3. Systemet för yttre konflikter är fortfarande ändamålsenligt och roligt och ger upphov till riktigt spektakulära strider så länge spelarna faktiskt vill ha såna.
Jag borde testa ett par gånger till för att vara säker, MEN: Jag tycker att det är aptråkigt att spelleda Evolutionens Barn.
Vafalls?
Jo, just det. Det är helt enkelt inte kul. Jag får ingen inspiration, jag sitter mest och trälar mig igenom systemet och visar utåt en massa entusiasm för alla stollerier spelarna hittar på. Spelarna har skitkul, men som SL är jag mest "meh".
Delvis tror jag att det handlar om att EB's system plockar ifrån mig som SL en del uppgifter som jag faktiskt tycker är roliga: Jag gillar att komma på huvudplottar och hålla dem hemliga, jag gillar att bygga småplottar etc... Det är helt enkelt inte lika kul när spelarna är delaktiga. Det här är en aspekt jag inte vet om det går att göra så mycket åt, eftersom det liksom är inbyggt i själva samberättandet.
Men, har jag kommit på, så handlar det också om att jag gillar att göra förberedelser i stort, något jag gått ifrån när det gäller EB.
Så, en fråga:
Måste EB vara förberedelselöst? Och om inte, hur underlättar man för SL att förbereda intressanta SLP:er, övergripande plottar etc?
En grej kunde ju vara att faktiskt testa att på traditionellt vis förbereda sig. Sätta sig ner och skapa intressanta SLP:er med Aspekter, Bakgrunder och Memer. Rita kartor. Fundera kring åtminstone den övergripande plotten. Jag ska ju dra igång en OVA snart är det tänkt, typ 5 avsnitt eller så. Jag kanske kunde testa det här då...
Sen funderar jag på om man kunde skapa en lista med plot-frön. Pitchar, helt enkelt. Små idéer att bygga vidare på. Doktor Adelard har försvunnit, och bygger nu muterade monster åt terrorister. Ett gäng hackare i tonåren har hittat ett sätt att slå ut delar av elnätet. Ett virus i cyberrymden har uppnått självmedvetenhet och försöker ta sig ut i världen. Rebeller tar över ett antal radiostationer och sänder piratradio. En hämndlysten avsatt direktör använder sina kvarvarande resurser för att finansiera revolutionärer. Såna grejer. Fast många fler. Och bättre. Har ni några?