Okej, lite allmänna tankar.
Jag vill inte bry mig endast om Solars, men jag vill fokusera på dem. Settingen ska vara mycket Sword & Sorcery, så grunden är typ tröskelländernas små furstendömen med imperiet som ett hot långt i fjärran. Det enda jag egentligen vill ändra i settingen är att Solars ska få ha varit aktiva lite längre: det är coolt om en rollperson ska ha hunnit vara härskare över någon liten stadsstat tio-tjugo år, eller så. Men det är ju mindre viktigt.
Personligen är jag inte så förtjust i kasterna, och det är en anledning till att jag inte vill fokusera på just dem. Snarare då olika rollpersonskoncept. Tänkbara playbooks är typ Solar God-King (hardholder), Solar Wandering Swordmaster (battlebabe), Solar Savant/Sorcerer (blir väl lite savvyhead, sluta pakter med demoner och så), Lunar Beastlord (chopper), Lunar Trickster, Sidereal Agent of Fate (operator), Dragon-Blooded Tinkerer (med warstrider!), Solar High Priest of the Unconquered Sun (hocus), Abyssal Deathknight, Abyssal Necromancer, Dragon-Blooded Courtesan in Exile (skinner). Med mera. (Dina tankar om diplomaten med en massa gig-aktiga pakter var också skoj, till exempel.)
Settingen ska alltså kretsa kring solars, men även andra sorters exalted kan ha anledning att vara med. Det kommer att vara oerhört enkelt att bygga fronter som hotar något som rollpersonerna försöker bygga upp, som imperiet, älvorna, dödsfurstarna, rivaliserande furstendömen, degenererade Lunars, etc, etc.
Regelmässigt finns det två saker som jag inte riktigt har löst än. Det ena är superkrafterna: det ska kännas att exalted är avsevärt bättre på vissa saker än vanliga människor. Ett sätt är att låta träffar i relevanta moves räknas som en kategori högre (0-6 räknas som 7-9, 7-9 räknas som 10-11, osv) när man möter mindre mäktiga motståndare. En annan är att ha ett abstrakt värde på mäktighet som fungerar som storlek på gäng etc. En tredje är att köra något komplicerat, som
strata i Knife and Candle-hacket. Näraliggande är om det ska finnas någon märkbar powerskillnad mellan säg solar- och dragon blooded-rollpersoner (jag tror inte det).
Den andra saken är att jag på något sätt vill ha regelstöd för att göra coola wuxiagrejer, typ nyckelord som man bockar av från en personlig lista eller något, men jag kan tänka mig att det inte är något som alla tycker är så viktigt.
Öh, ja, det är ungefär så långt jag har kommit, samt några lösa skisser på moves. Det som jag tycker gör att AW lämpar sig så bra för Exalted är att man kan bygga världen tillsammans, genom playbooksen och de val man gör där, så att spelarna slipper läsa in sig på en enorm värld för att kunna spela (mina spelare är inte sugna på sånt, och bara några har koll på Exalted), samt att rollpersonerna är de som världen kretsar kring och att de är mäktiga individer som verkligen kan göra skillnad (men fortfarande har en massa passioner och sånt på individnivå). Precis som du alltså. Exalted är för coolt för att ligga ospelat, men det är ju ospelbart, så något måste göras. Ja.