Nekromanti Exalted - Bra/Kass?

Är riktigt sugen på att införskaffa Exalted men är en aning osäker på om det är ett bra köp eller inte.

Jag är hyfsat påläst på det som finns att läsa om spelet och har gått i tankarna om att köpa grundreglerna.

Vad har ni att berätta om spelet? Vad är coolt? Vad är mindre coolt?
Jag vill helt enkelt höra era erfarenheter och upplevelser med Exalted. GO!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Exalted har en väldigt intressant setting som dessutom är enormt gritty och brutal när man kommer under den heroiska ytan. Det finns väldigt mycket publicerat, något som var och en får bedöma huruvida det är bra eller inte. Regelmässigt är spelet väldigt meckigt, och mer på det där komplexa GURPS- eller D&D 3.5-viset: massvis med val, lätt att bygga "fel". Spelets stora styrka är dock i mitt tycke själva spelmiljön -- det som först tycks vara glättiga fantasysuperhjältar utvecklar sig efter hand till att bli en cynisk (men fortfarande väldigt färgstark) värld utan egentliga hjältar, där den fraktion grundbokens rollpersoner tillhör inte verkar mycket bättre än någon annan.

Ja det är just settingen som verkar allra mest intressant och det som jag är ute efter om jag köper spelet. White Wolfs egna system ger jag igentligen inte mycket för utan jag kommer nog att använda något annat vettigare system.

Tack!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Exalteds miljö är en intressant blandning av lågt och högt. Det är en fantasyvärld som absolut inte skyggar för fattigdom, förtryck, sjukdom, drogberoende, slaveri och andra mörka sidor av den tillvaro som beskrivs. En dynasti av aristokrater med nedärvda förmågor att kontrollera elementen -- Drakbloden -- dominerar det Välsignade Riket, den absolut mäktigaste statsbildningen, sedan de för hundratals år sedan kastade omkull den Obesegrade Solens utvalda, världens gamla furstar. Riket är dekadent, orättvist och brutalt. Dessutom befolkas världen av maktfullkomliga smågudar, fabulöst rika och giriga handelsfurstar och oändliga mängder lokala småtyranner, samtidigt som den hotas av inflytande från Dödsriket, Helvetet och det oformade kaoset bortom världens gränser.

Det är mitt i detta den Obesegrade Solens utvalda -- rollpersonerna -- återkommer. Försedda med övernaturliga gåvor som överträffar de Drakblodades, drivna av väldiga passioner och utvalda för sin kraftfulla vilja har de förmågan att allvarligt skaka om världen. De kan besegra tyranner och befria de förtryckta lika väl som de kan trampa de dödliga under sina fötter och skapa samhällen där de själva dyrkas som gudar. Var och en av de utvalda bär med sig något av den förbannelse som drabbade de Upphöjda då gudarna i tidernas gryning använde dem som verktyg för att störta de urkrafter som skapat världen -- deras passioner driver dem att agera kraftfullt och ogenomtänkt för sina drivkrafters skull. Exalted är ett spel om hjältar, men inte i meningen "goda personer" -- snarare hjältar som Akilles, Cú Chulainn eller Arjuna, övermänniskor vars stora makt inte nödvändigtvis för med sig ett stort ansvar.

Ymir

Liten kantbaron
Fast de brukade hävda, förr iaf, att Exalted hade nån form av koppling med WoD-världens urtid. Det fanns visst kosmologiskt stoff gemensamt med godawesome Kindred of the East och så också, har jag för mig.

- Ymir, påpekar

Ulfgeir

Swashbuckler
Det jag noterade när jag spelade det är att välj redan från början vilken typ av exalted som skall spelas. Det funkar INTE att ha en blandad grupp då folks krafter är på helt olika skalor.

Jag har svårt för den typen av fantasy där man förväntas vara übermäktig (enligt setting-texterna i alla fall). Spelmässigt tyckte jag inte man var det.

Sedan tycker jag ju att spelsystemet fortfarande suger. De tog allt det som var dåligt i gamla wod och gjorde det sämre, anser jag.

/Ulfgeir

Nu tror jag inte det finns någon sådan koppling. Därimot så är det "vår" värld innan urtiden om jag förstått saken rätt.

Ulfgeir said:
Det jag noterade när jag spelade det är att välj redan från början vilken typ av exalted som skall spelas. Det funkar INTE att ha en blandad grupp då folks krafter är på helt olika skalor.
Om du menar att meningen är att man ska spela av samma "härkomst" så är det något de starkt rekomenderar eftersom det precis som du säger blir en enorm skillnad på kraftnivån annars.

Jag tycker inte det gör något att så är fallet. Jag menar, spelet heter Exalted, och vill man då spela en normal människa medans de andra är Exalteds, ja då är det ju ett aktivt val man gör och då får man väl stå sitt kast.

Ulfgeir

Swashbuckler
Vi körde med merparten Solars och sedan 1 eller 2 Lunars (min rolperson var en Lunar). Det fungerade inte ordentlig.

/Ulfgeir