Jag vill älska Exalted.
Utan att veta något om det så ser det ut som det spel som jag vill spela. Det har bara två problem. White Wolf och White Wolf.
I och med White Wolf gjorde det så har det fått en Storyteller-mod så att tärningspölarna blir passande sketstora, och då finns ett grundläggande problem: jag och Storyteller-systemet pratar inte med varandra. Vi är helt enkelt inte kompisar.
Nu hade det ju kunnat ha ett annat regelsystem. White Wolf har ju gett ut saker å andras vägnar med andra regelsystem, exempelvis Engel med d20-systemet (som jag heller inte är helt kompis med) eller BESM 3rd Ed, som är som GURPS fast kul (men med samma nackdelar).
Man kan ju hitta på något eget också: jag har sett ett par Marvel Heroic Roleplaying-hack till Exalted. Visserligen , men jag kan bara utvärdera Marvel-delen av dem, men jag kan inte se någon anledning till att de inte skulle funka.
Men så var det den andra issuen, White Wolf. De har någon slags spelvärldsfilosofi som ter sig som att det ska vara miljoner fraktioner som alla hatar varandra och eftersom de är miljoner stycken så måste de ha miljoner splatbooks och i vissa fall helt egna spel som inte funkar ihop och man behöver varenda en och helst ska rollpersonerna vara helt dysfunktionella också och inte kunna vistas i möblerade rum. Jag tyckte mycket om Ars Magica innan White Wolf fraktionifierade det, och från ett ganska litet, trevligt och fritt spel om medeltida magi i 2nd Ed så blev det ett magnifikt monster med intrigerande nästlade fraktionshelveten i 3rd Ed.
Och det syndromet, och att mängden hyllmeter Exalted-böcker är ett indicium på det, i kombination med Storyteller har gjort att jag inte har tagit mig an Exalted.
Vilket förmodligen är synd, för jag har en känsla av att vår relation skulle bli som DoD Trudvang: jag fullkomligt älskar konceptet, även om jag kastade ut regelsystemet och sket i världen.