Nekromanti Exalted

Cain

Veteran
Det är tänkt att jag inom en snar framtid ska spelleda i Exalted. Dock har jag inte fått grep på HUR någon blir en Solar Exalted.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Man är utvaldav solen

Man är utvalds sedan födseln av solen. Någon gång under livet så exalterar man. Vanligtvis i sena tonåren, men så gamla personer som 60-åringar _har_ exalterats. Exalteringen sker vanligtvis i något stressigt och viktigt tillfälle för karaktären. Detta står i grundboken tror jag, men jag kan inte ge någon sidhänvisning eftersom jag inte har den.

Lycka till med exalted! :gremsmile:

/Naug, "There is no such thing as over the top"

Staffan

Myrmidon
Re: Man är utvaldav solen

Njä, nu har du fått saker om bakfoten. Himmelska Upphöjda(alltså Solar, Lunar, Sidereal - och Abyssal får väl räknas in också) är inte utvalda från födseln. De är helt enkelt folk som varit ordentligt badassiga (tänk Miyamoto Musashi eller Odysseus) och därför blivit utvalda av lämplig gud (Den Obesegrade Solen för Solars, Luna för Lunars, och någon av de fem Möerna för Sidereals) som en förkämpe.

Drakblod, å andra sidan, är utvalda från födseln att bli Upphöjda - deras Upphöjdhet är så pass mycket svagare än de Himmelska Upphöjda att den kan färdas genom blodet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
som sagt

Som sagt, jag äger inte boken. Jag har bara skummat den.

"De är helt enkelt folk som varit ordentligt badassiga ..."

Står det uttryckligen i boken, eller är det bara antaganden?
För annars kan man lätt göra frågeställningen huruvida:

Dom var badassiga för att dom är utvalda.
eller
Dom är utvalda för att dom har varit badassiga.

/Naug, lägger sig i frågan då han inte äger Exaltedboken

Staffan

Myrmidon
Re: som sagt

Himmelska Upphöjda är folk som varit tuffa nog att dra till sig lämpliga gudars uppmärksamhet och därför blivit utvalda. Det står tämligen specifikt i boken, är jag rätt säker på (fast jag har inte boken här så jag kan titta i den).

Cain

Veteran
Re: som sagt

Det som står i boken är att man går igenom sin exaltion vanligast mellan 20 och 35 årsåldern men bara väldigt luddigt om varför man blir utvald.