Nekromanti Excellformler bortom min kompetens...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En bieffekt av att ha suttit med OpenOffice några år är att man glömmer hur urdålig Excells formelbyggare är. Eller så bir man helt enkelt avvänjd vid svenska ord i formler och excells säregenheter...

Nå; i Excel 2003 behöver jag skriva en formel.

Jag har kolumnerna Grupp, Efternamn, Förnamn, Datum, Betyg. Det handlar alltså om vilken elev som gjort provet, vilket datum, vilket betyg de fick, och vilken grupp eller klass eleven tillhör.

Jag vill ha en formel som går igenom all data och visar antalet personer som INTE har gjort provet I EN VISS KLASS. Jag vill alltså göra två styckna utsorteringar: Först ta bort alla som inte har en viss "grupp" (säg HP1), och ta bort alla som inte har tomt i "datum".

Hade jag kunnat använda t.ex Python till det här hade jag vetat precis hur jag skulle göra - men det kan jag inte. VBscript kan jag inte alls. Det borde gå, tycker jag, att göra med formler. Jag har kämpat på med LETA och LETARAD men får aldrig ut listor på det som hittas utan bara det den senast hittade...

Hjälp?

(Sedan har jag andra tankar också, som att kunna räkna antalet MVG'n i en klass, att kunna ta bort dubletter som uppstår pga omprov ur urvalet, men sånt är sekundärt...)

Björn den gode

Swashbuckler
Kanske inte riktigt vad du tänkt dig, och egentligen låter det här väl som saker man gör smidigare i ett databasprogram, men en fullösning som inte tar jättelång tid vore så här:

I en extra kolumn bredvid lägger du in en nästlad OM-sats för vad du vill göra, för ditt exempel skulle den kunna se ut: =OM(A2="HP1";OM(D2="";1;0);0)
om gruppen står i a-kolumnen och datumet i d-kolumnen dvs. Om vi sen sorterar efter denna kolumnen först (och kanske efternamn eller vad vi nu vill ha tvåa) så kommer du få upp den önskade listan, och sen kan man sortera tillbaka efter att ha kört en copy paste.

På samma sätt kan man förstås räkna antalet MVG i en klass genom att i true or false columnen byta ut OM(D2=... ) till OM(E2="MGV"...) och sen längst ner summera kolumnens värden.

Att ta bort dubletter och annat som kräver makron för at bli smidiga har jag dock ingen spontanlösning på även om det förstås inte borde vara så svårt men jag kör också mest openoffice nuförtiden :gremsmile:

Jarre

Swordsman
Jag skulle lösa det hela med hjälp av filter (det kan heta Autoformat i Excel2003). Markera tabellen (eller rubrikraden?) och låt programmet skapa ett filter för rubrikerna. Sedan är det bara att välja rätt grupp i rullisten i den kolumnen och tomma fält i betygskolumnen, varpå det du söker kommer upp. Borde gå hur snabbt som helst att få fram detta fungerande system, om denna lösning uppfyller dina krav.

krank

Det heter Autofilter, och det har jag redan. Jag måste fortfarande manuellt räkna antal tomma rutor.

Jag vill nämligen ha antal tomma rutor till en annan beräkning, på ett annat kalkylblad i samma fil. Där visas hur många i varje klass som inte gjort provet, hur lång tid som är kvar på terminen, hur många prov som måste göras per lektion för att det ska gå ihop, och så vidare.

Det jag får göra just nu är att jag manuellt varje gång någon klarar provet både skriver in dennes resultat och sedan minskar siffran "elever kvar" på rätt klassrad manuellt med ett.

Jag funderar på om jag ska programmera ihop något i Python istället, det här funkar tammefan inte. Eller kanske det borde gå att lösa i Access...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Funkar inte formeln ANTAL.TOMMA (område)? (Där område förstås är ett antal celler, ex. A1:B16)

krank

Dante said:
Funkar inte formeln ANTAL.TOMMA (område)? (Där område förstås är ett antal celler, ex. A1:B16)
Jo, fast de ska ju inte bara vara tomma, de ska dessutom ha ett visst värde i en annan kolumn (klass) också.

Alltså, jag vill ha antalet rader som både har (t.ex) "EC1b" i "klass"- kolumnen OCH som har tomt i "Datum"-kolumnen...