Nekromanti Exempel på hur man INTE ska göra!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
  • Sparken går sidledes, skrivbordet faller framåt!
  • Han är jättestor, skrivbordet är jättelitet!
  • Skrivbordet är för stelt!
  • Skuggorna är helt åt helvete!
  • Han huvud blev jättekonstigt!
  • 9 av 10 grejer är åt helvete, speciellt den där så kallade "lampan"!
  • Ansiktskuggan är knappt halvfärdig!
 

Attachments

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
What? Skojar du!?
Den är ju rövbra, sjukt mycket känsla i bilden!
Jag håller med dig på punkterna, men helheten är ju skitskoj o bra. Kör på!
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag ser rörelsen i bilden, och känslan är verkligen helt underbar. Tror jag hade någon liknande känsla igår :gremtongue:

Keep up the good work though :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror att du borde planera mer och inte rita direkt. Det är bra fart i bilden, men de lite skeva bitarna hade du lätt kunnat undvika genom att skissa pose och komposition i typ 2x2 cm först, och testa det lite först. Stick figures och lite block räcker (inte för att jag är särskilt kunnig, men jag tror att det är ett bra trick för att undvika enkla missar).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eksem said:
Jag tror att du borde planera mer och inte rita direkt. Det är bra fart i bilden, men de lite skeva bitarna hade du lätt kunnat undvika genom att skissa pose och komposition i typ 2x2 cm först, och testa det lite först. Stick figures och lite block räcker (inte för att jag är särskilt kunnig, men jag tror att det är ett bra trick för att undvika enkla missar).
Jo, jag skissar jag alltid först men du har rätt i att jag sannerligen bör skissa mer, jobba med thumbnails osv.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Hmmm, jag tror du är överkritisk...

* Sparken går sidledes, skrivbordet faller framåt!
Inget problem, faktiskt. Rörelse är en fråga om energins "riktning", om sparken träffade ung. mitt på skrivbordet (vilket är helt rimligt med posen) och överförde energin "framåt" så trillar bordet framåt.

* Han är jättestor, skrivbordet är jättelitet!
Sant. Framför allt smalt mellan hurtsarna. I övrigt inget stort fel. (Visst, skivan blir smal - men inte oproporterligt så.)

* Skrivbordet är för stelt!
Inte det minsta problem. Det är ett föremål som, i regel, är gjort som extremt "stelt" i formen, räta vinklar et.c.

* Skuggorna är helt åt helvete!
Tycker jag inte. Det hör ju också till stilen att de är lite "överdrivna" jämfört med en strikt realism. Och de verkar i huvudsak följa principen om en konsekvent ljuskälla - någon slags begränsad belysning, typ en halogen-spot.

* Han huvud blev jättekonstigt!
En liten smula kanske, men inget jag uppfattar som avvikande från stilen.

* 9 av 10 grejer är åt helvete, speciellt den där så kallade "lampan"!
Lite oval, men annars bra. Och "inuti-skuggningen" i skärmen kanske kunde ha varit mer riktad.

* Ansiktskuggan är knappt halvfärdig!
(Kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte vet vilken bild du tänkte. Men jag tycker den också är helt okej. Visst, bryter lite mot konsekvensen, men det tolkar jag som dramatisk effekt.)
 
Top