Jag fullkomligen avgudar de korta texterna som finns i marginalen i Gemini, och kommer nog själv baka in en del "inlägg" som om de var skrivna av någon i marginalen. För åtminstone det av mina egna alster som tar upp mest tid nu är ganska medeltida i sitt snitt, och ger därför rätt mycket utrymme för ett lite manuskript-aktigt utséende. Där blir marginalerna bra utrymmen för in-game kommentarer från olika personligheter i världen.
Vad mer?
Jag gillar serier. Khaotic! använder serier rakt igenom, som inledning för de flesta kapitlen. Många av WoD spelen använder också serier för att åtminstone ge smakprov på stämningen. Så, serier är bra. Men de måste såklart passa in i spelets övergripande stil.
Annars är jag nog rätt mycket med på det du säger. Noveller är nog en personlig favorit, gärna med så lite anknytning till eventuella metaplotter som möjligt.
Det jag däremot direkt börjat ogilla på senare tid är faktastaplar. Alltså, hur många invånare, vem som är kung etc. Fakta som kanske kan vara väsentlig som statistisk jämförelse med andra nationer eller så, men fakta som jag tycker tar upp värdefullt utrymme mer än tillför stämning.
Jag vill mer veta vad som är annorlunda med exempelvis en nation än hur många som bor där och hur stor andel av dem som är orcher...