Tjo.
Jag har länge pillat med ett Sci-Fi-rollspel. Haft lite speltester och det har fungerat bra. Regelsystemet är i stort sätt klart så det är fullt spelbart, nu återstår bara alla detaljer.
Så, det jag behöver hjälp, tips och/eller inspiration med är systemet för exoskelett.
Låt mig berätta lite kvickt.
I mitt rollspel har cybernetik, exoskelett (tänk Metal Gear Solid, Crysis, Halo), mechas och diverse farkoster en väldigt betydande roll. Tanken är att det ska vara roligt att sätta sig ner och "bygga" sitt exoskelett eller sin farkost. Man väljer en grund att bygga det på, väljer moduler osv osv.
Om vi fokuserar på exoskelettet, då det är det jag vill utgå ifrån.
Så är tanken att allt ovanstående (cybernetik osv) ska ha en slags pöl, en energiförsörjning, som inte får överskridas.
Exoskeletten har ett aggregat. Det minsta, inte större än en näve. Den största, en ryggburen "låda". Alla moduler har sedan ett värde, hur mycket kraft de kostar att installera. Ni förstår säkert.
I vilket fall som helst. Hur gör jag det här roligt? Jag vill ha många valmöjligheter men samtidigt tillräckligt lättförståeligt för alla att använda utan att känna att de drunknar.
Tanken är att man skapar ett exoskelett, väljer först material (ger olika skydd), därefter sitt aggregat och sen de olika modulerna (allt ifrån interna små system till axelmonterade automatkanoner). Sist men inte minst, om man vill, customiserar man exoskelettet med färg och motiv och sånna detaljer som spelaren kan komma på.
Räcker det med att ha följande uppbyggnad?
Material - Olika typer av material ger olika skydd och är olika lätta att röra sig i.
Aggregat - Ett gäng olika typer av aggregat som ger den mängd energi som behövs till dräkten.
Moduler - Allt från interna system till externa vapen och tillbehör.
Tips och trix!
Hoppas ni fattar mitt babblande!
Jag har länge pillat med ett Sci-Fi-rollspel. Haft lite speltester och det har fungerat bra. Regelsystemet är i stort sätt klart så det är fullt spelbart, nu återstår bara alla detaljer.
Så, det jag behöver hjälp, tips och/eller inspiration med är systemet för exoskelett.
Låt mig berätta lite kvickt.
I mitt rollspel har cybernetik, exoskelett (tänk Metal Gear Solid, Crysis, Halo), mechas och diverse farkoster en väldigt betydande roll. Tanken är att det ska vara roligt att sätta sig ner och "bygga" sitt exoskelett eller sin farkost. Man väljer en grund att bygga det på, väljer moduler osv osv.
Om vi fokuserar på exoskelettet, då det är det jag vill utgå ifrån.
Så är tanken att allt ovanstående (cybernetik osv) ska ha en slags pöl, en energiförsörjning, som inte får överskridas.
Exoskeletten har ett aggregat. Det minsta, inte större än en näve. Den största, en ryggburen "låda". Alla moduler har sedan ett värde, hur mycket kraft de kostar att installera. Ni förstår säkert.
I vilket fall som helst. Hur gör jag det här roligt? Jag vill ha många valmöjligheter men samtidigt tillräckligt lättförståeligt för alla att använda utan att känna att de drunknar.
Tanken är att man skapar ett exoskelett, väljer först material (ger olika skydd), därefter sitt aggregat och sen de olika modulerna (allt ifrån interna små system till axelmonterade automatkanoner). Sist men inte minst, om man vill, customiserar man exoskelettet med färg och motiv och sånna detaljer som spelaren kan komma på.
Räcker det med att ha följande uppbyggnad?
Material - Olika typer av material ger olika skydd och är olika lätta att röra sig i.
Aggregat - Ett gäng olika typer av aggregat som ger den mängd energi som behövs till dräkten.
Moduler - Allt från interna system till externa vapen och tillbehör.
Tips och trix!
Hoppas ni fattar mitt babblande!