Nekromanti Exotiska djur i Consaber

Enshadi

Warrior
Tjenixen

Min kampanj utspelar sig i danbréan, den södra ön av Consaber. Enligt boken är det förhållandevis varmt och det blir t ex inga snöiga vintrar. Europeiska motsvarigheter är väl i så fall Spanien, Italien, södra Frankrike och Holland (de har inte mycket snö tros att de bor norrut).

En av mina rollpersoner är en mycket bortskämd liten väpnare som får många presenter av sin far. Den senaste var i form av en panterunge. panter är en svart leopard och efter en snabb titt i en djurbok kom jag fram till att det går att uppfostra dem som husdjur. de är inte beroende av någon flock eller så. Borås zoo har väl både lejon och leoparder så ifall de överlever här borde de kunna överleva i consaber.

Vad tycker ni om den här iden? Jag skulle gärna vilja lite förslag på hur en framtida fullvuxen panter kan fungera. Dessutom har han en kobra i en korg som hans tjänare underhåller adeln med. Kobror är vanligtvis omkring fyra meter långa men den här är ändå nerstoppad i en korg hela dagarna. Några förslag hur dem kan fungera?

Gastono

Hero
Har han någon som kan djurträning eller liknande då det gäller pantern?
Annars tror jag att den blir ett stort problem att ta hand om.

I övrigt så är det väl bara att sätta lite attribut och beteenden på den och sen låta lilla SL komma med inlägg här och var med vad den gör om den gör något i sin bur (?)...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Stora, stora husdjur

Man kan alltid tänka sig magi, typ ett magiskt halsband på pantern som ger -Ob1T6 i Aggression eller något. Men normalt sett tror jag inte det är några problem; är man bara lite våghalsig kan man hålla det mesta som husdjur. Mûhadinska härskare är fascinerade av tigrar, lejon, tarkiska sandtigrar, ligrar och andra stora kattdjur, och håller sig gärna med sådana som vakthundssubstitut och conversation pieces. Jag hade en bra scen där kefalens av Kaal dödsföraktande krigarsyster släppte ut ligrarna ur buren i palatsträdgården och gosade med dem inför ögonen på en livrädd sabrier hon ville imponera på. :gremsmirk: Har man bara god hand med djur är det nog ingen fara. (Hon var ändå beredd att ta risken).

På tal om det, är det någon som har tips på vad man kan kalla ligrar i Mundana? 'Liger' låter alldeles för fult och modernt för att funka. (Ligrar är alltså korsningar mellan manliga lejon och kvinnliga tigrar. De saknar därför ett hormon som hämmar tillväxten som finns hos lejonhonor och tigerhannar, och blir därför enormt stora, större än alla andra kattdjur. De växer ända tills kroppen kollapsar av sin egen tyngd).

- Ymir, gillar stora katter

Ceram

Hero
Re: Stora, stora husdjur

På tal om det, är det någon som har tips på vad man kan kalla ligrar i Mundana? 'Liger' låter alldeles för fult och modernt för att funka.
Det där med kattkosningar är väldigt intressant. Om mûhadinnerna är farcinerade av katter i allmänhet borde de ha importerat ett antal sorter och korsat fram olika 'demonkatter' med olika effekt på magi och andra övernaturligheter. Något bra namnförslag har jag dock inte, att lägga in något helt nytt och blir mest bara förvirrande. Det finns redan för många khalifjonkord att hålla reda på. Bättre att hitta något ord att lägga framför lejon eller tiger beroende på vilken som anses viktigast... som lejontiger typ :gremtongue:

/Ceram, visar mest uppskattning men hejar på tigrarna...

Enshadi

Warrior
Han har en liten foriansk tjänare som jag raskt bestämde mig för att han kan hantera flera exotiska djur. T ex tar han hand om kobran och lär väpnarrollpersonen att ta hand om den lilla panterungen. Just nu jämför jag den med en kattunge och det är ju inte vidare svårt att ta hand om.

Men vad tycker ni man borde ha för attribut till en panter. Inte i form av nummer utan vad är en panters styrka. De är väl snabba trädklättrare har jag för mig men är de starka, tåliga eller aggresiva? Har de några förmågor?

Gastono

Hero
Förmågan att kunna vara fruktansvärt söta när de är små och mycket farliga när de är stora.

Det kan inte jämföra för mycket med en kattunge i början, en panter rör sig mer och kräver mer utrymme för att leka och skoja omkring.

Sty och rör måste ju vara på topp sedan så vet jag inte riktigt, någorlunda bra tålighet har de väl men inte speciellt på samma sätt som rör.
Syn och hör är ju höga iaf...

Tycker nu att de verkar ha ganska högt i det mesta.

Lycan

Hero
Är inte pantrar vanligtvis jaguarer?

Är det en leopard lär det dock inte vara några problem att tämja den, iaf inte om tämjaren vet vad han sysslar med. Tama leoparder sägs kunna bli som huskatter, och historiskt har man i Indien använt dem som jaktdjur (fast det är kanske en anomalitet).

Leoparder verkar dock tycka om varma klimat, och hade nog kunnat bli sjuka av eventuella stränga danbreannska vintrar, vilket kanske hade kunnat avhjälpas om den fick vara inomhus över vintern.

Ymir

Liten kantbaron
Är inte pantrar vanligtvis jaguarer?
Det hade jag också för mig, men Bagheera är ju en panter, och hon bor i Indien...så hon måste vara en leopard. Eller så har Rudyard Kipling rökt på något, vilket förvisso nog inte var särskilt ovanligt på hans tid. Någon som har koll? (På panter-grejen alltså, inte på Kipling och opiater).

- Ymir, orkar inte wikipedia just nu

Lycan

Hero
"Panter" eller "svart panter" är benämningen på vilket stort kattdjur som helst med det pigmentfel som ger den dess karaktäristiska helsvarta täckning. Vad jag undrade var snarare om det i något eonmaterial står att panter -> svart leopard, och om det kanske är så i Mundana.

Enshadi

Warrior
Angående pantrar

Hrm... Jag tar mig friheten att läsa upp ett stycke ur "Vår fantastiska värld: fakta om djur och natur, blad 26 i kapitlet Däggdjur".

"Svarta leoparder, som kallas svarta pantrar, ansågs förr utgöra en egen art, men man vet nu att de är äkta leoparder. även om de är svarta kan man svagt ana fläckarna och ibland förekommer de i samma kull som den vanliga typen".

Dessutom kommer jaguaren från Amerika och jag har för mig att man kände till pantrar i Europa redan under medeltiden och att de ofta kopplades in i heraldiska märken. Både jaguar, leopard och för den delen lejon tilhör samma släkte Panthera däremot. Dessutom är jaguaren det enda stora kattdjur som inte ryter och trots att Bagheera är ovanligt diplomatiskt har jag för mig att han nån gång ger av sig ett litet rytande.

Pantern tycker jag definitivt ska finnas i Mundana. Stora kattdjur är äckligt häftiga och särkilt i en miljö de inte hör hemma i, t ex i ett sabriskt adligt hushåll eller som keldjur till en österländsk (eller som i Mundana, västerländsk) prinsessa.

Enshadi

Warrior
Tio punkter angående leopard/panter.

1. Djävulens bra smygare. Jagar i gryning och skymning.

2. Dödar genom att antigen bita i halsen eller slå ett slag i nacken. Bär med sig det som ska ätas upp i träd och äter ifred,

3. Varierande måltider. får ibland någon favoriträtt. Därför händer det att leopardrar som får smak för människokött blir människoätare. Ganska ovanligt men ändå.

4. Kan klara sig utan vatten en hel månad.

5. Tycker om att äta hundar. (Ironiskt. Katternas hämnd :gremsmile:)

6. Mycket bra lokalsinne. Kan hitta hem trots att de är långt hemifrån.

7. Hörseln är människans dubbla och ser i svagt ljus sex gånger bättre än människan.

8. Lever 12 år vilt och 20 år i fångenskap.

9. Gott kamouflage. Väntar in sitt byte och gör ett bakhåll.

10. 175-250 cm lång från huvud till svanstipp. mankhöjd på 50-80 cm och vikt från 30 till 80 kg. Hanarna är 50% tyngre än honorna.

Jaggernaut

Hero
Attribut på panter

För ett tag sedan (länge sedan) skrev jag djuret panter till Eon. Det stämmer inte på alla punkter med djuret i verkligheten men jag bifogar det ändå. Känn dig fri att ändra på det du vill.

/Jaggernaut tillbaks igen