Nekromanti Expedition Robinsson

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Nå, nu e det kanske inte någe robinsson jag e nyfiken på, men dock en expedetion, vad behövs för det? Hur funkar "kolonisering" av "ny" mark/land? Hur går man till väga, vad skickas med?

HAr nämligen planer på att spelleda en expedition där rpna av någon anledning är med och ska vara med vid bildandet av en koloni...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nu antar jag att kolonin kommer finnas på andra sidan av en pöl, så du kommer behöva följande:
Aktivt (eller åtmindstande ett godkännande) från en statsmakt, högar med pengar, en präst, en magiker, ett antal skepp, verktyg i mängder, navigationsgrunkor, tyger, ved (kanske låter uppenbart men tänk om stranden man kommer till är helt kal, vad ska man bygga en kåk av då?), alla sorters folk som kan nyttja skeppen, en smärre skara av nybyggare (vanligtvis ganska fattiga hjon), några soldater och... ja... har jag missat något?
Ja, sen tillkommer en massa krubb och annat nyttigt också.


Storuggla, rekomenderar att inte reta upp urinvånarna ännu
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jo, någe sånt hade jag nog redan funderat ut, men lite mer precist... Hur stor blir expeditionen? Hur mycket av de olika sakerna med mera... Skulle inte bli lessen om det fanns någon som kan berätta lite själv eller har länkar om historika kolnisationer och hur det gick till i början av det hela projectet...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hur stor blir expeditionen?"

...några generationer.

Först skickar man över några självmordbenägna vettvillingar för att utforska det intressanta området. Detta får pågå av och till under tjugo år. Sedan skickar man över en första kontingent om ett åttiotal kolonister. Dessa sätter upp ett basläger och kanske en handelsstation för infödingarna. Sedan, efter någon generation, när infödingarna lärt sig att man inte är onda andar som kastar skit på fläktar, så kan man börja skicka in utforskare som utforskar inlandet. Samtidigt börjar de första nybyggarna att bygga vidare på den första kolonin. Det har nu gått ungefär femtio år sedan upptäckandet. Nu är det dags att smälla upp en andra och mer ambitiös koloni, som använder den första som basläger. Passa dessutom på att skicka med en kasse missionärer som sprider den rätta läran. Med den andra mer ambitiösa kolonin, som lämpligen omfattar ett fort, är det dags att skicka in erövrarna för att omvända infödingarna med våld.

Vad man skickar med är i princip verktyg, lite boskap och en kasse med mat och utsäde för första året. Därefter får man leva av vad landet har att ge, och därför är det så viktigt att man får god kontakt med infödingarna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
De nybbygare man skickar med lär knappast vara de mest oumbärliga medborgarna utan snarare brottslingar och folk med en avvikande religiös tro.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Och vill man spela det över en mer överskådlig tid (dock inte lika realistiskt) så kan man göra som settlerspelen :gremwink:
 
Top