RECENSION Expendable Assets recension

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,476
Av: Andreas Lundmark
Layout: Anders Bohlin

Expendable Assets är ett sci-fi rollspel på en sida där den sidan också är ditt karaktärsblad. Vad vi får på en sida här är alla reglerna för spelet, alla statsen för en karaktär, en riktigt cool bild av en rymdsoldat och ett indirekt förmedlat universum. Det är en fantastisk minimalistisk design. Spelet är en del av Down We Go familjen av spel som nästan allihop använder den här typen av ”Allt på en sida” design. Det här är dock inte bara ett enkelt hack av Down We Go, det är mer rätt att tänka på det här som man tänker på hur ”Powered by the Apocalypse” spel är relaterade till Apocalypse World.

Expendable Assets beskriver sig själv som ett spel om sci-fi landing partys och spelet ger passande för det mest verktyg för att spela små grupper av rymdsoldater. Spelet är dock brett nog att man med det skulle kunna spela allt från något så som Starship Troopers eller Aliens till något så som Star Wars: Rogue One med det. Karaktärer har fyra områden (Roles) i spelet som de kan vara bra på som modifierar deras tärningsslag och varje poäng i en roll ger också en specialförmåga. Rollerna är:

Brains som påverkar hur bra karaktären är på att upptäcka saker, viljestyrka och försvar. Här finns telepatiska eller magiska specialförmågor, all Jedi skiten du kan önska dig alltså.

Gadgets som påverkar motorik och logiskt tänkande. Varje poäng här ger karaktären en cool sci-fi pryl.

Moves är hur bra karaktären är på att vara snabb och bra på att skjuta. Poäng här ger specialförmågor som låter karaktären smyga bättre, röra sig på coola sätt eller skjuta bättre.

Muscles är hur stark och bra i närstrid karaktären är. Här är specialförmågorna fokuserade på strid på olika sätt.

En skillnad från de flesta Down We Go spel är att karaktärer här har en mätare för hur ofta de kan använda sina förmågor. Detta speglar att karaktärerna är ganska svaga (de är Expendable Assets trots allt) men gör också att krafterna kan ha lite punch. Obiwan kan springa runt och Jedi mind tricka folk hur mycket som helst, men ingen i Expendable Assets är Obiwan!

Det här är ett sjukt solitt och snabbt spel! Sno ihop en rymdsoldat på 2 minuter och kasta dem in i farlig situationer medan du tar en öl eller äter en kanelbulle. Perfekt minimalistiskt rollspelande.

5 av 5
 

wilper

Fast i vinkelvolten.
Joined
19 May 2000
Messages
8,241
Location
Nordnordost
"Det här är ett sjukt solitt och snabbt spel! Sno ihop en rymdsoldat på 2 minuter och kasta dem in i farlig situationer medan du tar en öl eller äter en kanelbulle. Perfekt minimalistiskt rollspelande."

Att komma med tilltuggsrekommendationer i recensionerna måste väl ändå vara någon sorts next-level-nivå på att recensera spel?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,476
"Det här är ett sjukt solitt och snabbt spel! Sno ihop en rymdsoldat på 2 minuter och kasta dem in i farlig situationer medan du tar en öl eller äter en kanelbulle. Perfekt minimalistiskt rollspelande."

Att komma med tilltuggsrekommendationer i recensionerna måste väl ändå vara någon sorts next-level-nivå på att recensera spel?
Kanelsnäcka är ett no-no med många spel för det är för kladdigt när man måste hålla på en massa med pappersarbete. Så att något klarar kanelsnäcka testet är ett bra betyg för att det är lättspelat! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,476
Vi har ett äventyr att recensera också! The Prison Transport är ett äventyr på en sida om ett litet fångtransportskepp som kraschat på en obebodd djungelmåne. Vi får en karta över skeppet, instruktioner om hur vi ska spelleda fångarna och en utomjording som utgör ett särskilt problem. Grejen med utomjordingen är att den tankekontrollerat vakterna på det kraschade skeppet, så det finns fiender man inte vill döda här också. Men HUR utomjordingen tankekontrollerar vakterna (och kan försöka tankekontrollera spelarkaraktärerna) är på ett väldigt specifikt sätt. Det sättet är det smartaste i äventyret för det gör att det skapar möjligheter till spel istället för att minska möjligheterna till spel, alltid en risk med tankekontroll.

The Prison Transport är inte nyskapande, djupt eller något du inte hade kunnat skapa själv med ett par timmars jobb. Men det är färdigt, har en bra karta, har en kul utomjording, går att läsa på 2 minuter och fyller 2 timmars speltid.

3 av 5
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
236
Location
Stockholm
Stort tack för recensionerna @God45 (gud och påve i ett, är inte det någon form av jäv?).

Och för den som blev nyfiken finns både Expendable Assets och The Prison Transport på DriveThruRPG för en valfri peng.
En liten fråga: hur träffar fiender rollpersonerna i strid? Spelarna slår alla slag, så de slår fiendeattacker också? Rulla lika med eller över femton, om inte annat sägs om fienden? Eller träffar fiender alltid när det är deras tur? Rullar spelarna åter mot fiendens motstånd, och tar hits om de misslyckas?
 
Last edited:

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
311
Location
Stockholm
En liten fråga: hur träffar fiender rollpersonerna i strid? Spelarna slår alla slag, så de slår fiendeattacker också? Rulla lika med eller över femton, om inte annat sägs om fienden? Eller träffar fiender alltid när det är deras tur? Rullar spelarna åter mot fiendens motstånd, och tar hits om de misslyckas?
Precis vad jag funderade på, det känns som att det finns lite luckor...!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
6,012
En liten fråga: hur träffar fiender rollpersonerna i strid? Spelarna slår alla slag, så de slår fiendeattacker också? Rulla lika med eller över femton, om inte annat sägs om fienden? Eller träffar fiender alltid när det är deras tur?
Spelarna slår för att se om rollpersonerna lyckas undvika. d20 + Brains mot fiendens Difficulty.
 
Top