Nekromanti Experience Beräkning for dummies

Bassejr

Hero
Hej!
Jag har aldrig gillat Dungeons and Dragons. Föredrar regellätta spel. Men nu har jag tagit på mig att lära mig systemet. Så nu skulle jag vela ha svar på det ända jag inte för allt i världen kan förstå mig på: Experience.

Alla talar om att dungeons and dragons ska ha ett så perfekt Experience system. Men jag har aldrig förståt det. Så en stor kram till den första personen som kan förklara det för mig på bästa sätt här på forumet!

Tack på förhand.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fråga nummer ett: Vilken version av D&D gäller det?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan svara på hur det ser ut i Essentials:

Grejer man gör ger experience points. I köpta äventyr får man ofta en summa poäng som delas ut om man klarar varje "encounter", som oftast är strid. Men man kan också få poäng för att lyckas lösa problem eller vara diplomatisk eller så.

Man skriver ner hur många poäng man har. När man får ett visst antal poäng går man upp i level. Hur många poäng som krävs för varje level står i en tabell.

När man levlar händer:
- Alla värden som man adderar halva sin level till ökar med ett, om den nya leveln är jämn då.
- Man får en eller flera nya krafter och förmågor. Vilka det gäller brukar stå lite varstans; det beror litegrann på vilken klass man har. I Essentials är det ganska enkelt uppbyggt, med listor över "level 3 powers" och så.
- Man får byta ut någon förmåga man haft sedan tidigare (retrain).

Man blir inte av med poängen, utan de fortsätter samlas på hög, och när man når nästa tröskel får man nästa level.

Jag vet inte riktigt om det här är så "perfekt", och i min grupp sköter vi generellt detta viqa den internetbaserade character buildern, men det är inte så superklurigt egentligen. Det svåraste, tycker jag, är egentligen att hålla reda på vilka grejer man ska lägga till en halvlevel till.

God45

#PrayersForBahakan
Set bästa är att skita i experience systemet och istället bara som DM levla alla efter varje stortyline om du kör 3.5 eller senare.

Kör du 2ed eller tidigare så ge xp efter pengar spenderade på att supa och andra onödigheter och bara jättelite xp för att döda monster.

Bassejr

Hero
hur stor mängder XP är resonabelt att dela ut för olika handlingar?

EDIT: Det är version 3.5... tror jag..

Det är Andra upplagan av Dungeons and Dragons World Of Warcraft

mårten1

Swordsman
(Smyger in här, måste ju börja samla på lite inlägg som ny här :))

De få gånger jag varit SL i Dungeons and Dragons 3.5 så brukar jag ge dem XP i en klumpsumma efter avklarat "mission". Sen hänger det lite på om du vill ha ett långt eller kort äventyr ifall de ska levla snabbt eller inte. Visst det är kul att levla men kanske inte ge dem för mycket så att de går upp en level/spelrunda, då blir det svårt att hålla igång med bra fiender och så :gremsmile:.

Till mängd, tja, stort mission 2-3k exp, mindre missions runt 500-1k exp.
Finns ju en miniregel som säger att man max får gå upp en level. Så om de är level 1 och du ger dem 5000 exp blir de inte glada på dig då de bara får använda 1999 av dem :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
hur stor mängder XP är resonabelt att dela ut för olika handlingar?

EDIT: Det är version 3.5... tror jag..

Det är Andra upplagan av Dungeons and Dragons World Of Warcraft
100 xp/ Hd eller level för den som de dödade.

1 xp per 2 guld som hittas. Jag brukar bara ge denna xp på guld som spenderas eftersom de då måste få ut tunga och otympliga mängder metal ur dungeonen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Avart från Mörka hål

Eftersom fältet nu öppnat för div husregler och sådant så kan jag ju dela med mig av hur vi gör.

RP bankar monster, och får från dem guld och skatter. När de kommer till en stad, ett värdshus eller någon annanstans där de är säkra kan de spendera guld för att gå upp i level, priset är XP-kravet i guld.

Det gör att partyt kan levla upp en nykomling eller medhjälpare direkt om de vill. Och vill de köpa en båt, riddjur eller utrustning kommer det ur levlingsbudgeten

Systemet blir lite problematiskt om RP får för sig att börja bryta ner fort och sälja sten, gör korv på odjuren de bankat och säljer riddjur, vapen och rustningar från fallna fiender. Än så länge har de dock nöjt sig med handviftningen att "guldet" de hittar efter att ha besegrat ett monster är en representation för alla skatter som fanns att få där.