Nekromanti [experiment] - framsidebild till ett rollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är färgblind, och brukar därför försöka undvika att göra färgbilder om jag kan. Nu kände jag dock för att experimentera lite... Egentligen hade jag tänkt mig att det skulle bli blått, men det blev det (tydligen) inte, men jag gillar nog bilden ändå.

Jag tänker inte berätta vilket spel det är till (ni som vet ombeds hålla klaffen), utan ber helt förutsättningslöst om kommentarer. Snygg/ful? Skulle ni köpa ett rollspel med den här framsidan? Givetvis tillkommer en logotyp och lite sånt.

Vad tänker ni på när ni ser bilden? Hur går associationerna? Vilken typ av rollspel tror ni att det är?

Den gröna icke-lila bilden är alltså samma bild fast utan färgfilter. Bättre/sämre? Ändrade assiciationer?

Attachments

solvebring

Superhero
Snygg/ful?
Snygg!
Skulle ni köpa ett rollspel med den här framsidan?
Tja, jag brukar gå på mer än omslaget, men ja, jag tycker det känns tilltalande.
Vad tänker ni på när ni ser bilden?
Kall, mystiskt och mörk rymdopera.
Hur går associationerna?
Well, jag behöver väl inte säga mer än "Kall, mystiskt och mörk rymdopera"?
Vilken typ av rollspel tror ni att det är?
Antingen ett mycket mörkare Star Wars eller möjligen något åt Alien-hållet...
Bättre/sämre?
Sämre! Den lila-aktiga bilden är mycket mer tilltalande. Det finns en helt annan space-aktig känsla i den. Den utan filter känns som en tråkig diabild från en slö naturvetenskapslektion.

krank

solvebring said:
Antingen ett mycket mörkare Star Wars eller möjligen något åt Alien-hållet...
Då utgår jag från att du med andra ord inte ser vad bilden föreställer =)

solvebring

Superhero
Okej. =) Hahaha!
Nej, jag trodde det var typ ett solsystem eller en galax eller nåt dylikt.
... Så nej, jag ser nog inte vad det föreställer. Om det inte föreställer en klo ovantill med en massa tentakler som kommer ut ur ärmen nedtill? :gremwink:

... Damn, nu blir jag nyfiken och tycker bilden är klart coolare eftersom jag inte kan se vad det föreställer.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Okej. =) Hahaha!
Nej, jag trodde det var typ ett solsystem eller en galax eller nåt dylikt.
... Så nej, jag ser nog inte vad det föreställer. Om det inte föreställer en klo ovantill med en massa tentakler som kommer ut ur ärmen nedtill? :gremwink:

... Damn, nu blir jag nyfiken och tycker bilden är klart coolare eftersom jag inte kan se vad det föreställer.
En stor stad ovanifrån?

solvebring

Superhero
krank said:
Okej. Då kommer lite ny feedback i så fall.
Snygg/ful?
Snygg!
Skulle ni köpa ett rollspel med den här framsidan?
Tja, jag brukar gå på mer än omslaget, men ja, jag tycker det känns tilltalande.
Vad tänker ni på när ni ser bilden?
Antingen ett metropolis med mycket teknik och dylikt. Och av någon anledning finns också X-files i tankarna. Fast jag kan inte riktigt förklara varför. Jag kommer också att tänka på typ Terminator Salvation. Det är i och för sig fullt krig och 100% destruction och din stadsöverblick tyder inte på det. Fast det här med mörker, teknik och dylikt ger ändå någon slags sådan vibb.
Hur går associationerna?
Tja, det känns mörkt och kallt. Men det känns väldigt stort, kraftfullt och teknologiskt också. Inte för att en stad med elektricitet behöver vara teknologisk men tja. Det ser stort ut och stora städer ger en känsla av en viss hype-grad.
Vilken typ av rollspel tror ni att det är?
Antingen någon vidareutveckling av Evolutionens barn fast mer Neotech. Kanske lite åt machosnut i stor stad som utreder främmande hemskheter. Som sagt, får bilder av X-files men även Men In Black i skallen. Kan inte sätta fingret på det.
Bättre/sämre?
Sämre! Den lila-aktiga bilden är mycket mer tilltalande. Det finns en helt annan space-aktig känsla i den. Den utan filter känns som en tråkig diabild från en slö naturvetenskapslektion.
... Ja, man kan väl också tillägga att det finns mer en känsla av stor stadsliv med det kalla blålila ljuset som ändå har en viss färgton. Det andra känns mer som ett grått militärt satellit- eller flygfoto av sämre kvalitet.

krank

OK, så nu när du fick veta vad bilden föreställde fick du helt rätt associationer. Det är till Null State, som ju är mörker, nutid-eller-nära-framtid, teknologi, nätverk, agenter och sådant. =)

solvebring

Superhero
krank said:
OK, så nu när du fick veta vad bilden föreställde fick du helt rätt associationer. Det är till Null State, som ju är mörker, nutid-eller-nära-framtid, teknologi, nätverk, agenter och sådant. =)
Kort och gott, awesome!

krank

Tänker förresten också visa hur originalet såg ut innan jag började pilla:

bild.

krank

Jag har fått fler tolkningar av bilden nu förresten, förutom galax och den korrekta; nån form av klo som ströcker sig uppåt, eller en plexiglasruta som slagits sönder...

Jag är nog rätt nöjd. Jag ska bara experimentera lite med eventuella bårder i bilden och en logotyp, så är saken biff.

KamiFisk

Hero
Citylights bild yay =)
har funderat på att fixa en sådan själv nångång tycker dom är riktigt läckra.

Skit i den grönaktiga den ser inte hälften så bra ut som den med blått ljus.
Jag skulle definitivt kunna köpa ett spel med den som framsida.
Tror den skulle må bra av att ha lite högre kontrast men annars är den finfin.

w176

Förlorad dotter
Som den samhällsbyggnads nörd ser jag vad bilden är men på grund av de blålila färgvalet drar första intrycket mer mot rymden.

Jag tycker det där skulle vara en vacker -bakside- bild där texten ligger ovanpå.

Som framsida lämnar den för lite specifikt att dröja ögonen på för att man ska spontanplocka boken från hyllan, eller klicka på den i internetbokhandeln.

En stad uppifrån är ett för öppet och opersonligt. Det ställer inga frågor. Jämför tex med gamla Vampire. En tappad ros ställer frågorna "Vadför ligger den där och vem tappa den? Vem var den till?"
En nattlig flygfoto natten ställer på sin höjd frågan "Hm. Är det där staden x?" om du är riktigt nördig.

Inte heller ens för mig som -gillar- städer och kartor skitmycket väcker bilden själv nog med nyfikenhet eller ögonglädje för att plocka upp den. Då är till och med omslagen till Conan rollspelet bättre med en massa coola saker och nakna bröst att titta på.

(OMG! De rollspelet har som marginalgrej topless Conan till höger, och Topless brud till vänster på varje uppslag. Jämställt och minst 4 nakna bröst per uppslag hela boken!)

Jag skulle leta upp något som väcker fler frågor och som innehåller med coola saker som framsida.

krank

Jag associerade i och för sig aldrig rosen till att vara tappad i gamla Vampire, mest "åh, en ros mot nåtslags bakgrund"...

Som minimalist har jag ju lite svårt att komma på saker som är sådär aktivt Conan-coola så att säga, men jag får försöka komma på något som 1) passar spelet, 2) är mer föreställande/ställer fler frågor och 3) jag, med mina kunskaper, klarar av att utföra =)

Ska sägas att spelet är Null State; nutida-eller-snar-framtid, hemliga regeringsexperiment, skitig fantastik. Har man läst serien global frequency så är den ganska rätt.

Jag ville inte rippa deras grafiska profil rakt av, ska sägas;: jag skulle antagligen kunna göra något i den stilen men det känns rätt billigt att vara sno förlagan sådär.

w176

Förlorad dotter
Awesome. Rippar du den förslagna blir det nog skitbra. De har varit riktigt bra på att använda saker som ger emotionella gensvar, vapen,silhuetter av militärer, mörka schakt och korridorer osv.

Bunny

Crazy like a fool
krank said:
solvebring said:
En stor stad ovanifrån?
Bingo =)

Nähä! Det är ett upplopps-rollspel du håller på att tillverka. Att det är en gatsten som just klirrat en ruta på omslaget kan väl alla se?

Ulfgeir

Swashbuckler
Bearnie said:
Nähä! Det är ett upplopps-rollspel du håller på att tillverka. Att det är en gatsten som just klirrat en ruta på omslaget kan väl alla se?
Var också inne på den idén Först trodde jag det var en stjärnsamling, sedan såg det ut som en trasig glasruta.

Markehed

Warrior
Bearnie said:
krank said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">

solvebring said:
En stor stad ovanifrån?
Bingo =)
</div>
Nähä! Det är ett upplopps-rollspel du håller på att tillverka. Att det är en gatsten som just klirrat en ruta på omslaget kan väl alla se? </div></div>
Fan det har du rätt i. Någon har pajat en ruta med säkerhetsglas som splittras upp i massa småflis.