Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Rollspel ger många möjligheter att experimentera med mer eller mindre konstiga alternativa världar, något som de flesta spelare jag känner provat på.
Jag är lite nyfiken på vilka sådana ideer folk har testat och hur väl de fallit ut.
Tillåt mig exemplifiera med min experimentkampanj "Planet hollywood":
Denna värld tillkom då vi sedan en längre tid spelat i en annan kampanj och jag ville ha något man kunde skjuta in som omväxling när spelledaren i den andra kampanjen inte hade tid/ork/lust att spelleda.
Kampanjen är vagt inspirerad av TV-serien Quantum leap och film i allmänhet.
Den inleds med att karaktärerna råkar vänta på samma flyg (i USA) som blir inställt. De känner inte varann. De sätts på en minibuss i stället. Beskrivning av tråkig resa. Helt plötsligt faller kusken av diligensen med en pil i bröstet och de omringas av indianer. Med andra ord, de är helt plötsligt i vilda västern.
Efter indianöverfallet lyckas de ta sig till en stad (Tombstone så klart) och upptäcker att folk ser dem som familjen Clancy. Mitt under en shootout växlar miljön igen till en gangstershootout.
Min tanke var att ha ungefär ett "hopp" per spelmöte och avsluta speltillfället med en cliffhanger.
Jag hade tänkt hoppa ganska fritt mellan olika genrer, och varje genre har sin egen "verklighet" (tar man in på motell så är Norman Bates ägaren, kör man lättköpt dussinkomedi finns det gott om bananskal och missförstånd, kör man heroisk krigsfilm lönar sig frontalattacker, kör man realistisk krigsfilm så lönar de sig inte, kör man deckare så erkänner skurken när han hjälten berättar hur allt hänger ihop, självklart är mannen otrogen i gråtdramat, självklart kan tjejen som levererar pizza tänka sig "alternativ betalning" i porrvärlden och så vidare).
Hela iden bygger på att såväl spelledare som spelare har ett visst filmintresse, eftersom allt bygger på igenkännande och humor kring klicheer.
Jag har ingen aning om varför spelarna egentligen börjar hoppa runt i filmverkligheter, men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Det bara behövs som förklaring till gimmicken, det påverkar inte spelet.
Erfarenheter.
Ganska lyckat, men av orelaterade anledningar blev kampanjen skrinlagd ganska snart.
Problem:
-Lättsamt, inte så seriöst.
-Ett skapligt mått filmkunskap krävs.
-Kräver ett flexibelt och anpassningsbart spelsystem. I mitt fall så var det GURPS med mitt skadesystem, vilket var mitt förstahandsval i vilket fall och därför ingen nackdel.
Fördelar:
-Lättsamt, inte så seriöst.
-Kräver mångsidighet av spelare och karaktärer.
-Kräver inte mycket förberedelser, bara välj en genre och gör en överdrift på den. Egentligen räcker en drös lösa ideer och improvisation finfint.
-Klichedrivet ger gott igenkännande.
-Enkelt att hålla rätt på, låga krav på logisk konsistens.
-Lätt att hitta inspiration.
-Anpassningsbar efter stundens önskemål. Vill man ha meningslöst kul kör man college-komedi, vill man ha skräck så snor man lite King, vill man ha action plockar man Die Hard, vill man ha SF så snyter man Star Wars/Star Trek, vill man ha Vietnam tar man Apocalypse now & Full metal jacket och så vidare. Man behöver inte ha längre plan framför sig än ett halvt speltillfälle och knappt ens det.
OK. Det var en av mina udda-världar. Vad har ni kört för experiment?
Jag är lite nyfiken på vilka sådana ideer folk har testat och hur väl de fallit ut.
Tillåt mig exemplifiera med min experimentkampanj "Planet hollywood":
Denna värld tillkom då vi sedan en längre tid spelat i en annan kampanj och jag ville ha något man kunde skjuta in som omväxling när spelledaren i den andra kampanjen inte hade tid/ork/lust att spelleda.
Kampanjen är vagt inspirerad av TV-serien Quantum leap och film i allmänhet.
Den inleds med att karaktärerna råkar vänta på samma flyg (i USA) som blir inställt. De känner inte varann. De sätts på en minibuss i stället. Beskrivning av tråkig resa. Helt plötsligt faller kusken av diligensen med en pil i bröstet och de omringas av indianer. Med andra ord, de är helt plötsligt i vilda västern.
Efter indianöverfallet lyckas de ta sig till en stad (Tombstone så klart) och upptäcker att folk ser dem som familjen Clancy. Mitt under en shootout växlar miljön igen till en gangstershootout.
Min tanke var att ha ungefär ett "hopp" per spelmöte och avsluta speltillfället med en cliffhanger.
Jag hade tänkt hoppa ganska fritt mellan olika genrer, och varje genre har sin egen "verklighet" (tar man in på motell så är Norman Bates ägaren, kör man lättköpt dussinkomedi finns det gott om bananskal och missförstånd, kör man heroisk krigsfilm lönar sig frontalattacker, kör man realistisk krigsfilm så lönar de sig inte, kör man deckare så erkänner skurken när han hjälten berättar hur allt hänger ihop, självklart är mannen otrogen i gråtdramat, självklart kan tjejen som levererar pizza tänka sig "alternativ betalning" i porrvärlden och så vidare).
Hela iden bygger på att såväl spelledare som spelare har ett visst filmintresse, eftersom allt bygger på igenkännande och humor kring klicheer.
Jag har ingen aning om varför spelarna egentligen börjar hoppa runt i filmverkligheter, men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Det bara behövs som förklaring till gimmicken, det påverkar inte spelet.
Erfarenheter.
Ganska lyckat, men av orelaterade anledningar blev kampanjen skrinlagd ganska snart.
Problem:
-Lättsamt, inte så seriöst.
-Ett skapligt mått filmkunskap krävs.
-Kräver ett flexibelt och anpassningsbart spelsystem. I mitt fall så var det GURPS med mitt skadesystem, vilket var mitt förstahandsval i vilket fall och därför ingen nackdel.
Fördelar:
-Lättsamt, inte så seriöst.
-Kräver mångsidighet av spelare och karaktärer.
-Kräver inte mycket förberedelser, bara välj en genre och gör en överdrift på den. Egentligen räcker en drös lösa ideer och improvisation finfint.
-Klichedrivet ger gott igenkännande.
-Enkelt att hålla rätt på, låga krav på logisk konsistens.
-Lätt att hitta inspiration.
-Anpassningsbar efter stundens önskemål. Vill man ha meningslöst kul kör man college-komedi, vill man ha skräck så snor man lite King, vill man ha action plockar man Die Hard, vill man ha SF så snyter man Star Wars/Star Trek, vill man ha Vietnam tar man Apocalypse now & Full metal jacket och så vidare. Man behöver inte ha längre plan framför sig än ett halvt speltillfälle och knappt ens det.
OK. Det var en av mina udda-världar. Vad har ni kört för experiment?