Nekromanti Expert+Gigant versus 91:an?

Beardbird

Veteran
I ett tidigare inlägg skrev jag att jag ska vara spelledare och använda 91:an, men att jag lånat några av de andra böckerna av en kompis. Flera sa då att 91:an var skit och att jag bara skulle använda Expert+Gigant (och skaffa magiboxen).

Här är frågan: Vad är det som skiljer egentligen mellan 91:an och de äldre böckerna? Borde inte 91:an vara bättre? Vad anser ni är helt absolut nödvändigt att jag skriver ner ifrån de gamla böckerna? Jag får nästan ångest när jag sitter här med en hög med böcker och inte vet vad jag ska rätta mig efter, så det hade varit sjysst med lite hjälp.. =)

Krille

Lord
"Vad är det som skiljer egentligen mellan 91:an och de äldre böckerna?"

Det som egentligen skiljer är:

Färdigheternas kostnad. I DoD'91 beror kostnaden på huruvida det är en primär färdighet (man har grundchans i den), yrkesfärdighet (ingår i yrket) eller sekundär färdighet (alla andra färdigheter). I Expert är kostnaden individuell per färdighet, och skiter i om det är en yrkesfärdighet eller inte.

Hur man gör en rollperson. I DoD'91 köper man grundegenskaper för bakgrundspoäng. I DoD Expert slår man tärningar för grundegenskaperna.

Magiskolorna. De är fler i DoD Expert. Man behöver inte heller slå under PSY+INT med procenttärning för att bli magiker.

Vikter. I DoD Expert mättes vikter i BEP. I DoD'91 översattes vikter till kilo, huvudsakligen efter formeln 1 BEP = 3 kg, vilket ledde till DoD'91s löjligt höga vapenvikter.

Yrken. I DoD'91 införde man en yrkesförmåga på varje yrke, som gav det yrket speciella fördelar i olika situationer.

Konsekvensen. DoD'91 är inte lika mycket hopkok som DoD Expert var, utan är mer genomarbetat och konsekvent.

Personligen tycker jag att det är hugget som stucket.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Eksem

Champion
Som tillägg till vad Krille skrev.

Pengar: Kostnaden på alla föremål ändrades.

Runtomkringregler: Regler som för hur mycket det kostar att leva och tabellen för hur SLP bemöter rollpersonerna saknas i 91an. Synd faktiskt.

Hjälteförmågor: Saknas i 91an, men finns i en annan variant i Hjältarnas Handbok.

Örter: Reglerna för örter och gifter är mer genomarbetade i 91an.

Själv upplever jag ändå att Expert känns mer balanserat, och att det enda kapitlet som är bättre i 91an är Monster-kapitlet (men kan ändå inte jämföras med Monsterböckerna/boxen) samt det om gifter&örter.

Men någon jätteskillnad är det inte.

Du bör skriva (kopiera/scanna?) av följande kapitel:

Hjältedåd
Kampanjregler
Träfftabellerna i stridskapitlet
Nekromanti och Illusionism samt reglerna för att göra magiska föremål från Magikapitlet

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Eksem on 2001-07-11 19:50.</EM></FONT></P>

andreasl

Veteran
Jag håller med de båda tidigare inläggen men vill bara tillägga några saker.

Jag har använt 91:an sedan den gavs ut och i min åsikt är den bästa kombinationen 91:an + Magiboxen. Magireglerna i 91:an är för ofullständiga.

Jag anser att den viktigast skillnaden mellan Expert och DoD91 är just vid skapandet av rollpersonen. Jag föredrar att ha kontroll när jag skaffar grundegenskaper, vilket gör att jag gillar köpsystemet i DoD91.

Jag är dock väldigt försiktig med att använda "handböckerna" som gavs ut till DoD91. Vissa av dem fungerar bra som referens, men de tenderar att skapa superrollpersoner. Till exempel är (falsk) drakmagi i "Drakar" totalt överlägsen alla andra magiskolor.

//Andreas

jbergman

Veteran
Magireglerna i 91:an är för ofullständiga.

Kanske det, men de är ändå bättre än om man endast har Expert. I Expert finns förvisso fler magiskolor, men bara en handfull besvärjelser till varje skola.

Jag är dock väldigt försiktig med att använda "handböckerna" som gavs ut till DoD91.

Definitivt vad gäller magi i synnerhet.

/Jakob

G

Guest

Guest
Det finns en del regler för fält slag och borgar i gigant i fall du inte har krigarens hand bok.
Själv stog jag inför samma problem som du för några år sen mitt råd till dig är att du läser igenom alla böckerna och sedan bestemer dig för vilka regler som du tycker är bäst ....

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"

Eksem

Champion
Själv tycker jag att det är bättre med en handfull besvärjelser. Annars får spelarna en massa dumheter för sig.

Kommentar OT

Credit till Doedinan för att du slutligen skrivit avskaffas i ett ord ;)

"I may be small but I can still kick your ass!"

jbergman

Veteran
Själv tycker jag att det är bättre med en handfull besvärjelser. Annars får spelarna en massa dumheter för sig.

Ja, när man ser på den utveckling som besvärjelsemängden genomfor och vilka besvärjelser detta ledde till borde jag kanske hålla med dig. Om man håller nere antalet besvärjelser till ett par-tre stycken slipper man spelare som frenetiskt pekar i Magikerns handbok och säger med stora hundögon:"Snälla, snälla, kan jag inte få DÖDA?"

/Jakob - som egentligen hatar magi.

Eksem

Champion
Handböcker OT

Precis! Det värsta var när spelarna investerade i handböckerna själva istället för att jag (i egenskap av SL) köpte dom, det innebar att dom kände till en massa nya regler som jag inte kunde...