Nekromanti Expert Vs. DoD 91

Organ

Out of time, out of mind
Kan någon vänlig själ upplysa mig om de regelskilnader som finns mellan DoD Expert och 91:an? Inflika gärna oxå en åsikt om förändringarna var till det bättre eller sämre.

/Anders

Staffan

Myrmidon
1. Rollpersoner i Expert slumpas till största delen fram. I DoD91 får man poäng att bygga dem för, vilka ibland (ofta) kombineras med slumpfaktorer (t ex slå 2T6+BP och kolla på tabell för att se vilket socialt stånd du får).

2. Raser i EDD ger en tärningskombination som du slår för att se vilka värden du får (t ex slår alver 4T6 för INT). I DoD91 ger de i stället en bonus på de värden som du köper (t ex får alver +3 på INT). Raser med mycket plus kostar BP - alver och dvärgar kostar 25p, människor kostar 10, och ankor kostar 0.

3. Yrken spelar en större roll. I EDD var yrket i princip bara en lista på vilka färdigheter du kunde köpa från början. I DoD91 ger yrket förutom en lista på möjliga yrkesfärdigheter (se nedan) även en specialförmåga.

4. I EDD har alla färdigheter en egen kostnad och väldigt få saker ändrar furuvida du har BC i en färdighet eller inte (det enda jag kan komma på på rak arm är att underjordiska varelser får BC i Grottorientering). I DoD91 är färdigheterna indelade i tre kategorier: Primära färdigheter (kostnad 2, BC, gemensamma för alla med undantag av vissa rasmodifikationer), Sekundära färdigheter (kostnad 5, ingen BC, kan inte läras från början) och Yrkesfärdigheter (12 färdigheter som annars skulle vara sekundära och väljs från en lista baserat på ditt yrke, kostnad 3, BC). Magiker får endast 9 yrkesfärdigheter, men i gengäld får de lära sig besvärjelser från början.

5. Lite småändringar, som att SB-tabellen sträcker sig ner till att ge +1 och +1T2 i SB innan man skuttar upp till 1T4 då STY+STO=>33. Jajustdet, SB är nu baserat på STY+STO i stället för (STY+STO)/2 - en ren matematisk förenkling. Förflyttning är också baserad på dina värden - kolla upp FYS+SMI+STO på en tabell (som i Gigant). Färdigheterna har också ändrats lite här och var - nämnvärt är att en del vapenfärdigheter baseras på STY och inte SMI.

6. Ohygglig inflation i DoD91. Om jag minns rätt kostar ett kortsvärd i EDD runt 200 silvermynt eller så, medan det i DoD91 kostar kanske 1000 (jag har inte böckerna här så jag kan inte kolla de exakta siffrorna). Dock är spelet i sig anpassat för dessa värden så man börjar med rätt mycket mer pengar, men det kan vara värt att hålla i tankarna om man tänker använda äventyr skrivna till ena versionen i den andra. En skatt som skulle få en EDD-rollpersons ögon att tindra som ett barns på julafton skulle kanske bara inspirera en gäspning i en DoD91-rollperson.

7. Örter/droger fungerar helt annorlunda i DoD91. Kapitlet om dessa är taget i princip rakt av från Samurai, eller snarare från en Sinkadus (#15 eller därikring) som hade ört/drogregler till Samurai. I korthet kan sägas att man inte längre håller på att göra droger av en handfull olika preparat, utan man använder endast en ört som sedan prepareras på rätt sätt för att få önskad effekt. En ört som är värd att lägga på minnet är Cepirbusken - har för mig att det var nöten från sagda buske som var intressant. Den har vanlighet 1 (d v s finns ungefär överallt, och kostar 1-2 sm per dos), och läker 1 KP på en minut eller nåt sånt... KP på flaska!

8. I EDD mäts föremåls vikt i BEP, i DoD91 i kg.

9. I EDD finns det sex olika magiskolor (animism, elementarmagi, illusionism, mentalism, nekromanti, symbolism). I DoD91s grundregler finns endast tre (animism, elementarmagi, nekromanti), och dessa innehåller endast besvärjelser med skolvärde 14 eller lägre. För mer magi hänvisas man i grundreglerna till Magiboxen, och senare kom Magikerns Handbok som utvecklade magireglerna i en helt annan riktning (med "underskolor", t ex växtmagi under animism, eldmagi under elementarmagi eller illusioner under mentalism).

10. "Särskilt slag" finns inte i DoD91. I EDD är ett särskilt slag ungefär "perfekt light", och inträffar om man slår 2-5 på tärningen följt av ett lyckat slag.

11. DoD91 har värden för några olika monster, vilket EDD saknar. Iofs så krävs ju grund-DoD för att spela EDD, och grund-DoD har ju monster, men jag kan inte komma ihåg vilket som har flest monster. Antagligen DoD91, eftersom de totalt har fler sidor till sitt förfogande.

12. Monster i DoD91 (och monsterboxen) beskrivs oftast bara med typvärden och inte tärningskombinationer. Undantagen är de varelser som konstruktörerna ansåg vara spelbara som rollpersoner.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Eksem

Champion
Regelskillnaderna i sig är väldigt små där de finns. Det rör sig om saker som:

Fummel/Perfekta slag:
I EDD finns även särskilda slag, det är dessutom svårare att fumla.

Färdigheter:
Det finns inte riktigt samma färdigheter.

Priser:
Priserna är annorlunda.

Magi:
I EDD finns fler magiskolor.

Träfftabeller:
I EDD finns träfftabeller för svanmöer, humanioder med vingar och kentaurer.

Hjältar:
I EDD finns ett regelkapitel som hanterar hjälteförmågor, kändisskap och liknande.

Mellan spelet:
Det enda kapitlet som inte finns någon annanstans hanterar tiden mellan spelen, med tabeller för levnadspriser och sånt.

Under spelet:
Tabeller för mänskliga dussin-SLP som utkastare, busar och soldater. Tabell över vilket bemötande spelarna får av olika SLP.

Moral:
Reglerna kring moral under strid är tydligare.

Rollpersonen:
Här har vi de största skillnaderna. Grundegenskaperna slås fram med tärning, färdigheter köps på ett annat sätt, man kan inte köpa värden i alla primära färdigheter från början, bara de som är kopplade till yrket.

Jag tycker personligen att EDD känns mer komplett, men jag saknar ört&drog-kaptilet från 91an som är betydligt bättre. 91an är också mycket tydligare strukturerat, EDD består egentligen av en samling tilläggsregler till DoD 2, 2.1 och 3.

Eksem

Champion
Till mitt försvar vill jag bara påpeka att Staffans (bättre) inlägg kom in under tiden som jag skrev på mitt =)

Shaggy

Swordsman
Några korrigeringar:

Det är mentalism som är den tredje skolan i DoD4, inte nekromanti.
Prisexemplet är rätt men gäller bredsvärd.

I övrigt var det ju väl beskrivet. De stora förändringarna är som sagt i färdihhetssystemet som är rätt annorlunda (det är viktigare att välja rätt färdigheter från början i DoD4 jämfört med EDD) och att man väljer fram snarare än slår fram sin rollperon. Vissa ändringar har även gjorts bland de tillgängliga yrkena. Köpman och stråtrövare är borta och har ersatts av helare och lönnmördare. Personligen tycker jag även att EDD är mycket bättre och snyggare illustrerad än DoD4. Vissa illustrationer i EDD är otroligt bra.

Man ska kanske passa sig för färdigheten "Stridskonster" i DoD4. Den är lite väl bra. En stridskonst med Avväpning, Krosslag och Stålsättning kostar lika mycket som att slåss med kortsvärd, ger samma skada (om man använder knogjärn) och har ett antal fördelar: Man kan avväpna motståndaren relativt enkelt, man tar bara halv skada om man blir träffad och klarar ett färdighetsslag, man behöver inte hålla reda på, bära med sig eller dölja ett vapen och man behöver inte färdigheten Två vapen för att slåss med båda händerna (till skillnad från två svärd).

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det är mentalism som är den tredje skolan i DoD4, inte nekromanti.<p><hr></blockquote><p>
Umm... eh... hmmm... måsta ha halkat på tangenterna. Darn.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather