1. Rollpersoner i Expert slumpas till största delen fram. I DoD91 får man poäng att bygga dem för, vilka ibland (ofta) kombineras med slumpfaktorer (t ex slå 2T6+BP och kolla på tabell för att se vilket socialt stånd du får).
2. Raser i EDD ger en tärningskombination som du slår för att se vilka värden du får (t ex slår alver 4T6 för INT). I DoD91 ger de i stället en bonus på de värden som du köper (t ex får alver +3 på INT). Raser med mycket plus kostar BP - alver och dvärgar kostar 25p, människor kostar 10, och ankor kostar 0.
3. Yrken spelar en större roll. I EDD var yrket i princip bara en lista på vilka färdigheter du kunde köpa från början. I DoD91 ger yrket förutom en lista på möjliga yrkesfärdigheter (se nedan) även en specialförmåga.
4. I EDD har alla färdigheter en egen kostnad och väldigt få saker ändrar furuvida du har BC i en färdighet eller inte (det enda jag kan komma på på rak arm är att underjordiska varelser får BC i Grottorientering). I DoD91 är färdigheterna indelade i tre kategorier: Primära färdigheter (kostnad 2, BC, gemensamma för alla med undantag av vissa rasmodifikationer), Sekundära färdigheter (kostnad 5, ingen BC, kan inte läras från början) och Yrkesfärdigheter (12 färdigheter som annars skulle vara sekundära och väljs från en lista baserat på ditt yrke, kostnad 3, BC). Magiker får endast 9 yrkesfärdigheter, men i gengäld får de lära sig besvärjelser från början.
5. Lite småändringar, som att SB-tabellen sträcker sig ner till att ge +1 och +1T2 i SB innan man skuttar upp till 1T4 då STY+STO=>33. Jajustdet, SB är nu baserat på STY+STO i stället för (STY+STO)/2 - en ren matematisk förenkling. Förflyttning är också baserad på dina värden - kolla upp FYS+SMI+STO på en tabell (som i Gigant). Färdigheterna har också ändrats lite här och var - nämnvärt är att en del vapenfärdigheter baseras på STY och inte SMI.
6. Ohygglig inflation i DoD91. Om jag minns rätt kostar ett kortsvärd i EDD runt 200 silvermynt eller så, medan det i DoD91 kostar kanske 1000 (jag har inte böckerna här så jag kan inte kolla de exakta siffrorna). Dock är spelet i sig anpassat för dessa värden så man börjar med rätt mycket mer pengar, men det kan vara värt att hålla i tankarna om man tänker använda äventyr skrivna till ena versionen i den andra. En skatt som skulle få en EDD-rollpersons ögon att tindra som ett barns på julafton skulle kanske bara inspirera en gäspning i en DoD91-rollperson.
7. Örter/droger fungerar helt annorlunda i DoD91. Kapitlet om dessa är taget i princip rakt av från Samurai, eller snarare från en Sinkadus (#15 eller därikring) som hade ört/drogregler till Samurai. I korthet kan sägas att man inte längre håller på att göra droger av en handfull olika preparat, utan man använder endast en ört som sedan prepareras på rätt sätt för att få önskad effekt. En ört som är värd att lägga på minnet är Cepirbusken - har för mig att det var nöten från sagda buske som var intressant. Den har vanlighet 1 (d v s finns ungefär överallt, och kostar 1-2 sm per dos), och läker 1 KP på en minut eller nåt sånt... KP på flaska!
8. I EDD mäts föremåls vikt i BEP, i DoD91 i kg.
9. I EDD finns det sex olika magiskolor (animism, elementarmagi, illusionism, mentalism, nekromanti, symbolism). I DoD91s grundregler finns endast tre (animism, elementarmagi, nekromanti), och dessa innehåller endast besvärjelser med skolvärde 14 eller lägre. För mer magi hänvisas man i grundreglerna till Magiboxen, och senare kom Magikerns Handbok som utvecklade magireglerna i en helt annan riktning (med "underskolor", t ex växtmagi under animism, eldmagi under elementarmagi eller illusioner under mentalism).
10. "Särskilt slag" finns inte i DoD91. I EDD är ett särskilt slag ungefär "perfekt light", och inträffar om man slår 2-5 på tärningen följt av ett lyckat slag.
11. DoD91 har värden för några olika monster, vilket EDD saknar. Iofs så krävs ju grund-DoD för att spela EDD, och grund-DoD har ju monster, men jag kan inte komma ihåg vilket som har flest monster. Antagligen DoD91, eftersom de totalt har fler sidor till sitt förfogande.
12. Monster i DoD91 (och monsterboxen) beskrivs oftast bara med typvärden och inte tärningskombinationer. Undantagen är de varelser som konstruktörerna ansåg vara spelbara som rollpersoner.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather