Nekromanti Exploderande Vapen!

Oreh

Warrior
Jag spelade nyligen ett äventyr med min spelgrupp där en av spelarna gestaltar en trollkarl. Denna trollkarlen har en viss besvärjelse som innehäller effekten 'Explosion' kombinerat med 'Avstånd'. Besvärjelsen gör följande om den utförs korrekt: Hetar upp ett föremål till sådan tempratur och snabbt att de exploderar totalt. Den kan dock inte få gaser eller vätskor att brisera.

Jag kan inte finna några regler som talar om hur stora föremålen maximalt får vara. Det verkar som att man skulle kunna Spränga en hel borg eller ett berg med Besvärjelsen.

Hursom helst hade jag planerat en rasande slutstrid mot rollpersonerna där en nekomantiker skulle möta dem tillsammans med ett gäng odöda.

Striden tog därimot slut innan den hann börja då 'Trollkarlen' la besvärjelsen på nekromantikerns trollstav och där efter hävdade att han skulle kunna lägga den även på de odöda då de också anses som 'föremål'

Det hela känns fånigt och inför varje strid kan 'Trollkarlen' bara lägga en sådan besvärjelse på motståndarens vapen eller rustning, som där efter skall taga skador enligt reglerna.

Hjälp mig hitta en rimlig utväg ur mitt dilemma Jag vill inte gärna bara förbjuda besvärjelsen hursom helst.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Explosionseffekten är en typiskt sån där sorgligt trasig effekt. Jag skulle antagligen göra om den från grunden eller helt enkelt bara stryka den. Några bra förslag har jag dock inte på rak arm, och jag har inte inspiration för regler för stunden, så jag ids inte knåpa ihop en heller :gremtongue: :gremsmile:

Men kör för guds skull inte med den som den är. Eons magisystem kan utnyttjas redan som det är, den där besvärjelsen är dock extremfallet.

/Naug

Gylf draken

Warrior
Utnyttja små regler och kryphål, exempelvis knuts benen bara tillsammans för att det strömmar (Necro) energi mellan dem, det betyder atrt den som spränger bara kan spränga ett ben i taget, och att det betyder, kanske Ob3t6 trauma per gång eller så, om man siktar påbröstkorgen så trägas artså bara två revben och en ryggkota :gremlaugh:

Men i själva verket så tycker jag att det kanske vore bäst om du ändrade reglerna.

VH Jens.L "Gillar inte magi/alkemi reglerna"

Gastono

Hero
Du kan helt enkelt döda honom med att några med tunga armborst plockar honom innan han vet att de finns, sedan förbjuda den :gremsmile:
Nu är ju jag lite brutal men du kan ju tala med honom om att den är lite för powergaming och att göra något åt saken..
Diskutera med spelaren, det funkar oftast...

Phelan

Hero
Lösningsfunderingar

Det som (bl a) är konstigt med besvärjelsen är att det är lika lätt att spränga något som är väldigt solitt jämfört med bräckligare saker.

Man skulle kanske kunna lösa det genom att tilldela olika material ett "försvarsvärde" som effektens magnitud måste övervinna för att föremålet överhuvudtaget skall explodera, misslyckas det så händer inget alls? På så vis skulle det kunna bli svårt, men inte omöjligt, att spränga metallföremål men enklare att spränga mer uppenbara saker som t ex vätskebehållare.

Jag tänker mig i så fall att för varje magnitud av effekten Explosion så får man en tärning att slå mot materialets försvarsvärde. Misslyckas materialet med sitt försvarsvärde så sprängs det och man slår för skada på omgivning enligt de vanliga reglerna. Lyckas slaget händer inget alls. Själva föremålet blir förstört, men med begränsningen att effekten Explosion påverkar (spränger) som mest ett kilo materia/magnitud. Är föremålet tyngre än så kommer bara (magnituden antal kilo) av det att förstöras, men det kan ju mycket väl förlora en hel del av sin funktion som effekt av detta. Föremålet i övrigt tar skada av explosionen jämfört med dess BRYT. Man skulle samtidigt också kunna lägga in begränsningen att ett föremål som väger mindre än magnituden inte kommer explodera med full effekt. (Explosion magnitud 3 på en enkilos träbit kommer ändå bara ge Ob1T6 i skada inom 1 meter och inget bortanför.)

Förslag på materialstyrkor:
Vad? Styrka
Vätska 0 (exploderar alltid)
Tyger 4
Trä 8
Glas 3
Sten 12
Metaller 15

Med tanke på att effekten Explosion har räckvidd Beröring så skulle den bli väldigt svår att få effektiv med ovanstående, så förslaget blir att även ändra räckvidden till Avstånd.

En annan sak att tänka på - magins lagar säger att man måste se det som ska påverkas. Man kan med andra ord inte detonera vätskan i en behållare som inte är genomskinlig och det är svårt att spränga någons underkläder om det inte är en tonåring som har dem uppdragna till bröstkorgen.

Mvh / Phelan, pangkul

ClawHawk

Veteran
Re: Lösningsfunderingar

Jag tänker mig i så fall att för varje magnitud av effekten Explosion så får man en tärning att slå mot materialets försvarsvärde. Misslyckas materialet med sitt försvarsvärde så sprängs det och man slår för skada på omgivning enligt de vanliga reglerna. Lyckas slaget händer inget alls. Själva föremålet blir förstört, men med begränsningen att effekten Explosion påverkar (spränger) som mest ett kilo materia/magnitud
Hmm, borde det inte vara bättre om föremålet inte förstördes alls, då man annars kan använda effekten ändå och på så vis snabbt göra t ex. krigare med svärd ganska så försvarslösa (i alla fall jämfört med gruppens krigare)?

Man skulle samtidigt också kunna lägga in begränsningen att ett föremål som väger mindre än magnituden inte kommer explodera med full effekt. (Explosion magnitud 3 på en enkilos träbit kommer ändå bara ge Ob1T6 i skada inom 1 meter och inget bortanför.)
Bra idé, då detta leder till att tygföremål gör mindre skada en exempelvis ett metallföremål (så att man exempelvis inte kan spränga tröjan på någon, och sedan döda offret på detta vis). Ett problem bara, vätskor borde också göra mindre skada (tycker jag), då de inte är fasta och det borde alltså bli mer ett tryck än skada. Lösningsförslag: Krosskadan från exploderande vätskor räknas som halva när man applicerar den för skador, men som hela (eller eventuellt dubbla) när det gäller att bli tillbakaknuffad.

Annars var det en BRA idé.

ClawHawk

Veteran

Jag tänker mig i så fall att för varje magnitud av effekten Explosion så får man en tärning att slå mot materialets försvarsvärde. Misslyckas materialet med sitt försvarsvärde så sprängs det och man slår för skada på omgivning enligt de vanliga reglerna. Lyckas slaget händer inget alls. Själva föremålet blir förstört, men med begränsningen att effekten Explosion påverkar (spränger) som mest ett kilo materia/magnitud
Hmm, borde det inte vara bättre om föremålet inte förstördes alls, då man annars kan använda effekten ändå och på så vis snabbt göra t ex. krigare med svärd ganska så försvarslösa (i alla fall jämfört med gruppens krigare)?

Man skulle samtidigt också kunna lägga in begränsningen att ett föremål som väger mindre än magnituden inte kommer explodera med full effekt. (Explosion magnitud 3 på en enkilos träbit kommer ändå bara ge Ob1T6 i skada inom 1 meter och inget bortanför.)
Bra idé, då detta leder till att tygföremål gör mindre skada en exempelvis ett metallföremål (så att man exempelvis inte kan spränga tröjan på någon, och sedan döda offret på detta vis). Ett problem bara, vätskor borde också göra mindre skada (tycker jag), då de inte är fasta och det borde alltså bli mer ett tryck än skada. Lösningsförslag: Krosskadan från exploderande vätskor räknas som halva när man applicerar den för skador, men som hela (eller eventuellt dubbla) när det gäller att bli tillbakaknuffad.

ClawHawk

Veteran

Galdermester

Warrior

Hva med at en må slå mot föremålets brytverdi, ob1T6 pr magnitud. Altså en 4 gradens magnitud eksposjon på et sverd. Så får en slå ob4T6 mot sverdets brytrisk. Hvis sverdet ekspoderer så gjør det vanlig skade (altså ob4T6). Hvis det ikke eksploderer så skjer ingenting.
Bare kort tenkt

Phelan

Hero

Att slå mot BRYT är givetvis det enklaste. Jag är dock lite emot det för att BRYT innefattar mer än bara materialstyrka utan handlar även om hur föremålet är utformat och dess förmåga att tåla våld mot det. Den påfrestning det utsätts för av en inre explosion/försök till explosion är av ett annat slag än om det får ett slag. Att en metallrustning har högt BRYT består delvis av att det är format för att avleda ett slag som kommer mot det, men denna formmässiga effekt borde inte spela in för Explosion.

Mvh / Phelan

Phelan

Hero

Om du inte vill att effekten ska spränga något är det väl enklast att bara ta bort den och istället använda nån annan effekt för att göra skada med? Som jag har skissat på det så har man ca 50% chans att lyckas spränga ett metallföremål om man använder fjärde magnituden, vilket är en ganska svår besvärjelse. Vill man göra det ännu svårare så höjer man bara materialstyrkan ytterligare. Att det som exploderar faktiskt blir förstört tycker jag ändå känns naturligt, har det exploderat så har det.

Angående vätskor:
Jo, man kan lägga in det, men det beror till en del på hur mycket regler man vill lägga in för att nå en viss grad av realism. Man skulle ju också kunna tänka sig att skadan som görs ska varieras beroende på vad det blir för splitter från det som sprängs. T ex en vattenflaska kommer ju ge glassplitter, ett svärd en massa obehagliga metallskärvor osv, men det är kanske smidigast att bara låta skadan vara densamma rätt över?

Mvh / Phelan

Hjalle

Swashbuckler

(eller eventuellt dubbla)
Hey, ta det lugnt nu. :gremsmirk: Risken är nog större att du ramlar om du träffas av en tung metallbit än en vattenkaskad. (-:)

-Hjalle, står fast.

ClawHawk

Veteran

Om du inte vill att effekten ska spränga något är det väl enklast att bara ta bort den och istället använda nån annan effekt för att göra skada med? Som jag har skissat på det så har man ca 50% chans att lyckas spränga ett metallföremål om man använder fjärde magnituden, vilket är en ganska svår besvärjelse. Vill man göra det ännu svårare så höjer man bara materialstyrkan ytterligare. Att det som exploderar faktiskt blir förstört tycker jag ändå känns naturligt, har det exploderat så har det
Jag uppfattade det som att du tyckte att föremålet skulle förstöras även om man inte lyckades spränga det, det var det jag opponerade mig emot.

Angående vätskor:
Jo, man kan lägga in det, men det beror till en del på hur mycket regler man vill lägga in för att nå en viss grad av realism. Man skulle ju också kunna tänka sig att skadan som görs ska varieras beroende på vad det blir för splitter från det som sprängs. T ex en vattenflaska kommer ju ge glassplitter, ett svärd en massa obehagliga metallskärvor osv, men det är kanske smidigast att bara låta skadan vara densamma rätt över?
Jojo, för krångligt skall man inte göra det, men jag tycker inte det är så krångligt att halvera skadan från vätskan.

Phelan

Hero

Jag uppfattade det som att du tyckte att föremålet skulle förstöras även om man inte lyckades spränga det, det var det jag opponerade mig emot.

Nejdå, klarar föremålet sitt motståndsslag händer ingenting med föremålet och det blir ingen skada på omgivningen. Misslyckas slaget blir (magnituden Explosion) antal kilo av föremålet förstört och omgivningen tar skada.

För att ytterligare illustrera svårigheten så, givet att man inte behöver transformera dessutom, så får man Ob4T6 (50% med FC 15) på att klara alstring av fyra filament, Ob4T6 (50% med FC 15) på besvärjelseslaget för fjärde magnitudens Explosionseffekt för attl ha 50% att ett metallföremål går sönder. Det är med andra ord inget man med lätthet använder framgångsrikt mitt i en strid.

Mvh / Phelan

Se Valine Anar

Veteran
hm, litet tips

jag har ingen magibok framför mig men..
nog skulle det vara praktiskt att kanske möta en magiker eller man med ett svärd som:
1)har nått slags skydd på sina vapen, för dom bör väl fått lite rykte om sig :S
2) en magiker med sin egen medecin:/
3) en magiker som fryser saker ^^ allt går väl att kontra
4)nog går magin på nån runda eller två, skjut en pil i han så "kanske" magin avbryts
5)*fummel* : din hjälm känns väldigt varm...det svartnar

allvarligt, snacka med han om att magin är för mäktig och förstör balansen mellan spelarna

och vadå zombier är föremål, skitsnack, du är SL..du bestämer punkt slut

Marcus J

Hero

Ett problem bara, vätskor borde också göra mindre skada (tycker jag), då de inte är fasta och det borde alltså bli mer ett tryck än skada. Lösningsförslag: Krosskadan från exploderande vätskor räknas som halva när man applicerar den för skador, men som hela (eller eventuellt dubbla) när det gäller att bli tillbakaknuffad.
Läser du orginalinlägget igen så ser du att man inte kan använda effekten på vätskor.

Phelan

Hero

Men om du läser om effekten i Mystik och Magi ser du att det är precis vad man kan.

Fast materia och vätskor funkar, gaser funkar inte.

Mvh / Phelan