Nekromanti Explosioner i Mundana en artikel

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag har suttigt och filurat på en artikel ( med regler ) till Codex angånde Krut i munana och den är lite lång *hmm* men den har potential så jag undrar ÄR det fler än jag som är intreserad av Krut ?


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Bakgrund:
En tidig morgon utanför Lom hördes ett öronbedövande explosion Alkemisten Lisetta hus folk
skyndade sig omedelbart till de brinnande resterna av byggnaden där Lisetta bränd och med
brinnande hår kröp fram hostade. Folk skyndade att bära iväg med den omtumlande och
skadade Alkemisten till stadens sjukstuga.<p><hr></blockquote><p>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har alltid haft svårt för krutvapen i "standard" fantasy .. Drar mig till minnes en lång och igenomgående artikel i Sinkadus angående krut till Ereb Altor.
Men jag vet inte vad läsarkretsen vill ha? Så.. usch... fasiken vilket konstigt inlägg det här blev.

Petter Nallo

Only dead fish float with the stream.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Över Marcos döda kropp!

"Jag har suttigt och filurat på en artikel ( med regler ) till Codex angånde Krut i munana och den är lite lång *hmm* men den har potential så jag undrar ÄR det fler än jag som är intreserad av Krut ?"

Jo, jag har ett brinnande (öhm...) intresse för krut, så jag skulle tycka att det vore helball. Jag kanske ska varna dig för att det dels är Neogames inställning att krut inte finns i Mundana, samt att i alla fall jag tycker att moderna 1900-tals kemiska reaktioner bör lämnas utanför ämnet. Skulle krut finnas så beror det på en alkemisk process som för över materiens vibrationsriktningar till Värme, inte på grund av att energi frigöres i en oxidationsreaktion. I vilket fall riskerar artikeln att få stämpeln "Inofficiell" på sig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kemiskt sprängda och Alkemiska sprängda ?!

Krut skulle i min mening passa perfekt in i de regler och alkemiska sätt som redan finns i Mundanas värd.
Allt som händer i svart krut när kol, svavel och svartpeter blandas blir blandingen rik på termotropi som frigörs i ett exposivt sätt så fort som krutet antänds ( det exploderar )
Och för att tanken på krut inte ska förstöra Mundana så har jag satt kampanj matrialet i en snar framtid ( +90 år ) och jag bryr mig inte om det är eller blir officielt eller inte.
Tanken är att spelare SKA kunna införa krut om de vill och att reglerna ska finnas...

Dessutom i reglerna som jag har skrivit om Krut så blir krut lätt känsklig för magi en magiker kan genom pyrotrpi lätt frigöra den kemiskt lagrade Termotropin som finns i krutet och *PANG* sprängs krut tunnor.. *ler*

Sen inget säger igentligen att man inte ska kunna lagra magi genom kemiska procceser tvärt om Alkemikerna gör det redan i mundana i form av filament *ler* :)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Angånde mina åsikter om mord & Marcos om krut

I och med att Marco säger över min döda kropp så fort krut och Mundana nämns och jag är emot våld och krig så är mina chanser små att få Krut regler publicerade.
Så tror jag att du har Rätt Ripp mina möjligheter är nog störe om jag skriver dit att det inte är officiella mundana regler.. Fast hur stor tror du chansen är Marco är ju ändå frisk och kry tror du att han accepterar ej officiela regler bublicerade i Codex ?

jag kan ju tänka mig skriva om den så att den bara regler inte regler + kampanj matrial..
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Angånde mina åsikter om mord & Marcos om krut

Tja, så mycket har han väl inte att säga till om :)
Nä, det är inga problem alls, det är jag rätt säker på. Men bara om det är riktigt tydligt att det inte är officiellt, att det är ett alternativ till "vanliga" Mundana. Fast jag tror suget är större efter artiklar som kan betraktas som officiella. Men, eg. är inga Codexartiklar officiella, inte för NG:s spel åtminstone. Enligt Calles definition åtminstone.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Mer krut i Codex

Skriv en generell artikel om hur krut fungerar i fantasy (så kan fler än Eon spelare dra nytta av artikeln) men ange alla exempel på hur det kan fungera i Mundana. Artikeln kommer att förses med en brasklapp om att det inte är officiellt material.

Codex kommer troligen att börja märka artiklar som är officiellt material godkända av spelföretagen.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Mer krut i Codex

Jag har en gigantisk där inte bara det står om krut utan även lite kampanj matrial till Krutets bakgrund i Mundana och historiskt beskrivning av dess erövring av den munskanska kulturen..
*hmm* jag kan ju alltid klippa och klistra och kontrollera eventuella fel. *ler*
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Illuminatörer

En inställning när det gäller krut är den som finns i Wheel of Time. Där existerar krut, men inte som krigsmedel utan i form av fyrverkeri. Där finns ett mindre gille med medlemmar över hela världen som behärskar konsten att tillverka dessa fyrverkerier och som givetvis hålla konsten hemlig. Att dessa skulle få för sig att göra krigsmedel är något absurt...

Så fram för krutet, men inte i form av skjutvapen!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Top