Nekromanti Extra färdigheter?

Jokimmolator

Veteran
Nogsamt och begrundande har jag sett på Eons ståtliga regler för färdigheter. Det såg väl roligt ut, tycker jag, men en sak lyckades jag inte fundera ut: Är det något som förhindrar en från att lägga sina valfria enheter på vilka färdigheter man vill, till exempel sådana som varken är primära eller yrkes-? Till exempel, kan en magiker lägga enheter på vilka alstra-färdigheter han vill med sina valfria enheter, även om de för honom inte är yrkesfärdigheter?
Och om så inte är fallet, kan man välja fler färdigheter när man gör gubben, och i så fall hur?
Skulle kunna tänkas förstås, att man inte kan öka på en färdighet som man inte kan ha fått träning i när man gjorde gubben, t ex borde en bonde ej få öka på besvärjelse... Men det vore lätt att kringå det och skaffa vilka färdigheter man vill ändå i så fall, t ex för en magiker som vill ha fler alstra-färdigheter... Eller?

Staffan

Myrmidon
Notera dock att det i vissa fall inte räcker med bara färdigheter för att kunna göra olika saker. En bonde kan förvisso slänga ut en massa valfria färdighetspoäng på Alstra ______ och Besvärjelse, men om han inte kan några besvärjelser/effekter lär det inte hjälpa honom så mycket, och dessa kan man bara få genom rätt yrke eller genom att lära sig dem när man väl kommit i spel (OK, finns säkert någon bakgrundsgrej också, men...).

Det enda undantag jag kan komma på till att man får spendera sina valfria enheter på vad man vill är stridskonster.

Kullendorff

Warrior
Valfria enheter ....

... är just Valfria sådana ... dom kan läggas på alla färdigheter som din karaktär kan tänkas ha snappat upp. (Dom brukar i vår spelgrupp gå under beteckingen "hobby-enheter" då dom nästan alltid går till karaktärernas mer eller mindre obskyra "hobbies".)

Dock är det jedrigt omotiverat med bönder som kan t.ex Mystiska Färdigheter. Med det är som vanligt SL som har sista ordet.

MvH
Kullendorff

Raven-Lord

Veteran
har för mig att man kan lägga valfria fördigheter för att köpa besvärjelser/effekter också, men man måste ha en VÄLDIGT bra anledning till det /images/icons/dragon.gif

Perenna

Swordsman
har för mig att man kan lägga valfria fördigheter för att köpa besvärjelser/effekter också....

Nej.

Jokimmolator

Veteran
Ja, då vet jag det. Den enda gången då jag funderade på om det vore "alltför" bra att kunna lägga enheter var man vill var just på mystiska färdigheter.... För en magiker då, och inte för en bonde. Denna fundering grundade sig på att eftersom jag ej spelat med en magiker, eller spellett en sådan, vet jag inte om det vore "överdrivet" att kunna skaffa vilka sådana färdigheter som helst.... Eller så kanske jag frågade bara för att jag är DoDare, och det där med "sekundära färdigheter" kan man ju!

Raven-Lord

Veteran
oh yeah, du har rätt, man fick visst inte använda enheter till att fixa besvärjelser/effekter, det var vi som hade modifierat den regeln /images/icons/smile.gif

Perenna

Swordsman
oh yeah, du har rätt, man fick visst inte använda enheter till att fixa besvärjelser/effekter, det var vi som hade modifierat den regeln

Vad har ni för variant?

Jag håller själv på med ett eget 'Att skapa en rollperson-kapitel' till Eon, där både magiker och präster förmodligen kommer att använda sina ordinarie yrkesenheter till besvärjelser, ceremonier och ritualer.

Om ni bara låter magnituderna kosta en valfri enhet styck, så tycker jag att magiker kommer att kunna skaffa sig på tok för många besvärjelser!

I nuläget blir det lite snålare, eftersom man bara får 1T6+9 magnituder (och ytterligare 1T6+6 om man har framgångsrik karriär)...