Nekromanti Extra filament

Mouja

Hero
Extra filament get sänkt svårighet
står det på sidan 41 i M&M står det att man kan alstra ett extra filament... jag citerar:
För varje extra filament som alstras så sjunker svårigheten en nivå (-Ob1t6) på en valfri del av ritualen.

jag vet inte riktigt om jag förstår hur de menar...

Om man alstrar ett extra filament och sänker svårigheten på Ritual färdigheten, så borde väl ett filament hänga kvar i luften??! eller??!

Om man alstrar ett extra filament och sänker alstra svårigheten.. fungerar det? jag menar, man alstrar ju fler filament.. det borde bli svårare..

Vad är det som sänks egentligen??!

och just'e God Jul...

Helmgast
Svar!

Det/de extra filament som du alstrar används för att sänka svårigheten på besvärjelseslaget. Helt enkelt, du gör det svårare att alstra och lättare att besvärja.

Hur det funkar sett ur en magiteoretikers synvinkel, ja det får Rafali svara på.

Belgarth

Swordsman
Re: Svar!

ur magins synvinkel antar jag att.
det blir enklare att väva besvärjelsen för att du använder mer kraft än nödvändigt

Mouja

Hero
Magiteoretisk synvinkel

Det är det jag är intresserad utav... om man alstrar ett exta filament för att sänka besvärjelseslaget borde väl ett filament vara kvar.. flytande omkring i en själv

Det är som sagt ur den 'magiteoretiska synvinkeln' som jag vill veta..

Baron Marak

Swordsman
Re: Magiteoretisk synvinkel

Då så... Förklara var det man skulle göra. Hoppas detta blir någorlunda förståeligt och att det blir acceptabelt ur teoretisk sinpunkt:

Ett filament används till att skapa en effekt. Aspekterna har alla deras olika effekter och således så kan man bara göra vissa saker med en speciell sorts filament.
Filamenten i sig har inga större förmågor utan är mest bara energi som kommer i fina paket (så här till jul) som man sedan måste forma för att få rätt egenskap på. Vad man gör då är att ger dem en "övervikt" av en förmåga. Man ändrar dess egenskap så att den kan påverka vidare på nästa filament i ett fält osv. (Därav kan besvärjelser inte ha obegränsad räckvidd och därför är det svårt att ge dem större räckvidd också. Sedan så krävs det filament för att bestämma vilken magnitud man vill ha på effekten, hur mycket den skall påverka. Allt detta kräver ansträngningar i form av psykisk ansträngning, visualisering, och energi i form av filament.
För att minska denna ansträngning så kan man tillföra mer energi. Med detta/dessa extra filament kan man, istället för att ge ett av dessa ett fullständigt överskott så ger man bägge ungefär lika mycket. Dessa kommer att påverka lika mycket som ett filament med fullt överskott. Fördelen är dock att det är betydligt enklare att dela upp arbetet då man slipper det motstånd som uppkommer då man "tvingar" ett filament mot sina gränser. Nackdelen blir dock den extra energi som krävs från början. Fast med ett kongelat så slipper man detta.

Hoppas nu detta blev till belåtenhet. Om frågetecken fortfarande finns så försöker jag gladeligen att räta ut dem till förståelsens utropstecken. Tack för ordet!
God jul!

Carl Johan Ström

Swordsman
Underbart

Alltså, det är så underbart att få reda på sådant här. Skrev själv den grundläggande magiteorin (tillsammans med Krille), men det är en njutning att se att teorin går att utveckla. :gremsmile:

MVH
Carl Johan