Nekromanti Extraskador

Bastjeman

Veteran
Tja har nyss skrivit en tråd men ska bara skriva en till... hur fungerar extraskadorna vi säger att en snubbe får 3 extraskadorna... själva huvudskadan träffar huvudet och får T 3 och S 4 ska jag bara ta 3 gånger 3 och 3 gånger 4 så det blir T 9 och S 12 eller hur ska jag göra?

Musashi

Veteran
istället för att ta den första skadan tabellen, slår de istället x antal slag på skadetabeln i den aktuella skade kolumnern( markerat med 10-19,20-29 m.m)... när du slått slagen är det bara att läsa av tabelen och hur mycket skada rp;n får.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Eon2?

Har du Eon 1 eller Eon 2?

Om du har Eon 1, har du då tillgång till Krigarens väg?

/Naug, vill besvara frågan.

Helmgast
Exempel

Ja, du, de står ju exempelstrider (med skadeuträkning å sånt) i både Eon I (vid skadorna) och Eon II (i slutet av boken). Kolla där först.

Helmgast
Re: Eon2?

Då tycker jag att du tar å läser exempelstriden med exempelskadorna i boken.

Om du redan har gjort det, fråga på.

[H2O]

Veteran
Okej, du har alltså gjort 3 extraskador (alltså ett skadeslag på 30-39 efter att ha dragit av ev. skydd) vilket medför 4 skador (skador = extraskador + 1).

Du slår var träffen tog...säg ansiktet (Tx2, Sx5, Bx1)
Då ger grundskadan totalt 8 Trauma, 20 smärta och 4 blödningstakt.

Därefter slår du dina tre extraskador.
Fösrsta hamnar på "Pannan" (Sx3) och ger således 12 (3*4) extra smärta (utöver de första 20 alltså). Offret har nu tagit 32 smärta.
Nästa hamnar på "Köttsår i kinden" (Tx1, Sx1) och ger alltså 4 extra trauma och 4 extra smärta...

Fortsätt så tills alla extraskador har slagits...

Fahnen

Swordsman
Okej, du har alltså gjort 3 extraskador (alltså ett skadeslag på 30-39 efter att ha dragit av ev. skydd) vilket medför 4 skador (skador = extraskador + 1).
Detta kan tolkas typ " visst och grisar kan flyga med en lyktstolpe på huvudet"

Hehe, jag tror inte att så är fallet. Jag gjorde 65 i skada en gång..kul som f**. Passa på att skryta lite :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Då gör du så här.

Ettan men inte krigarens väg?
Isch då. Då har du det lite krångligare än oss andra :gremfrown:
I Krigarens väg och Eon 2 så är skadesystemet förenklat. Det blir samma resultat, men det är lättare att läsa av och det är mindre att räkna i huvudet.

Om vi tar ditt exempel med en kille som får 3 extraskador i huvudet (skadeverkan ligger alltså mellan 30-39 )
Vi antar att skadan kommer från ett svärd, och därför så är skadetypen huggskada.

Först och främst så kollar vi vart i huvudet träffen tog. Huvudet består av 3 st olika träffområden som alla har olika extraskador. Därför så är det intressant att veta vart träffen tog. Vi slår en T10 *slår* och säger att resultatet blir 6, alltså Skalle. En skallträff.

Nu ska vi räkna ut skadan. Först och främst så har vi gjort 3 extraskador, vilket innebär att vi har gjort 4 skador (se tabellen på sidan 163). Extraskador och skador är lite olika, även fast dom liknar varandra.
Först tar vi delområdets skadekod x antalet skador.
Huvudet har skadekoden T2 S3 B1. Gångrar vi det med 4 så får vi T8 S12 B4

Sen ska vi även bestämma extraskadorna. Vi har 3 st extraskador, alltså ska vi slå 1T10 3 gånger.
*slår*
tärningen visar 2, 7 och 4. Enligt den skallens extraskadetabell så tar blir extraskadorna hjärna, Jack i kraniet och Kraftig blödning.
Nu ska vi ta varje av dessa extraskador skadekod och multiplicera med antalet skador (4 st, precis som förut).

Hjärna:
Hjärnan har skadekod T20. Gångrar vi detta med 4 så får vi monstruösa 80 i trauma!

Jack i kraniet:
Har skadekod T1 S2. Gångra med 4 ger T4 S8.

Kraftig blödning:
Har skadekod B5. Gångra med 4 ger B20.

Nu ska vi plussa ihop alla den första grundskadan och alla extraskador.

Då får vi..
Trauma:
8 + 80 + 4 = 92

Smärta:
12 + 8 = 20

Blödning:
4 + 20 = 24

Alltså får stackarn den hemula skadan av 92 Trauma, 20 Smärta och 24 i blödningstakt.
Med så mycket trauma så är han kort och gott dödare än Östersjön.

Detta är ganska omständigt, men en viss tröst finns i att desto färre extraskador man får, desto mindre blir det att göra. 3 extraskador är det sällan någon som får.

Dessutom bör det återigen påpekas att i Eon 2 och i krigarens väg så finns en mycket mycket smidigare skadetabell som gör det mycket snabbare att räkna ut skadan. Krigarens väg är tyvärr slut i Neogames lager, vilket innebär att även affärerna håller på få slut på den (om den inte redan är slut).

/Naug, förklarar

Phelan

Hero
Kul för dig men vad spelar din åsikt för roll här? Exemplet var till för att illustrera hur extraskador går till och det är väl vad det gör?

- Phelan, som inte förstår poängen med Midars klotter

Tearlach

Warrior
relaterat problem(lång)

vi har haft krigarens väg ända ifrån början,
och är därför vana vid det förenklade skadesystemet.
detta har gett oss problem med elementarer och demoner som inte tar extraskador.
jag har för mig att detta även gäller odöda.

från din förklaring så tror jag mig äntligen förstå hur det ska fungera med dessa.

jag gissar på så här.

Om vi tar ditt exempel med en kille som får 3 extraskador i huvudet (skadeverkan ligger alltså mellan 30-39 )
Vi antar att skadan kommer från ett svärd, och därför så är skadetypen huggskada.

Först och främst så kollar vi vart i huvudet träffen tog. Huvudet består av 3 st olika träffområden som alla har olika extraskador. Därför så är det intressant att veta vart träffen tog. Vi slår en T10 *slår* och säger att resultatet blir 6, alltså Skalle. En skallträff.

Nu ska vi räkna ut skadan. Först och främst så har vi gjort 3 extraskador, vilket innebär att vi har gjort 4 skador (se tabellen på sidan 163). Extraskador och skador är lite olika, även fast dom liknar varandra.
Först tar vi delområdets skadekod x antalet skador.
Huvudet har skadekoden T2 S3 B1. Gångrar vi det med 4 så får vi T8 S12 B4
detta gör vi även på vår övnings demon.

Sen ska vi även bestämma extraskadorna. Vi har 3 st extraskador, alltså ska vi slå 1T10 3 gånger.
*slår*
tärningen visar 2, 7 och 4. Enligt den skallens extraskadetabell så tar blir extraskadorna hjärna, Jack i kraniet och Kraftig blödning.
Nu ska vi ta varje av dessa extraskador skadekod och multiplicera med antalet skador (4 st, precis som förut).

Hjärna:
Hjärnan har skadekod T20. Gångrar vi detta med 4 så får vi monstruösa 80 i trauma!

Jack i kraniet:
Har skadekod T1 S2. Gångra med 4 ger T4 S8.

Kraftig blödning:
Har skadekod B5. Gångra med 4 ger B20.
detta gör vi däremot inte då vår övnings demon inte tar extraskador.

Nu ska vi plussa ihop alla den första grundskadan och alla extraskador.

Då får vi..
Trauma:
8 + 80 + 4 = 92

Smärta:
12 + 8 = 20

Blödning:
4 + 20 = 24
blir då istället

trauma
8

smärta
12

blödning
4

förutom att jag har för mig att demoner varken får smärta eller blödning.

har jag uppfattat det här rätt?
att drabba sina spelare med en varelse som inte tar extraskador när man kör på den nya skadetabbellen
blev lite konstigt då man enligt det systemet hamnade på T2 S3 B1
oavsett vilken skadeverkan man kom upp i.

Tearlach - som önskar svar

Hartland

Warrior
Re: relaterat problem(lång)

Med det förenklade skade systemmet så blir det nog som det vanliga systemet. Dvs du tar bara grundskadan och multiplicerar med antalet skador. Och skadorna är det som du gör om du skadar 1-9. Sen om dom inte tar blödning eller smärta så är det ju bara enklare för då är det bara ett värde att håla koll på. Jag tror dock att demoner kan ta smärta och så, är inte säker får kolla upp det. Däremot Elementarer och odöda sliper sånt. Det finns till och med en speciel skade tabell för odöda i Vandöda och Nekromanti, ta en titt där vet ja.

/Hartland.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Jupp

Nu vet jag iofs inte vart det står att demoner inte tar smärta eller blödning (mig veterligen så är det elementar-, kosmiskavarelser och vandöda som inte tar smärta eller blödning).

Men ja. Tar man inte extraskador så är det bara (grundskadan x antalet skador) som gäller.
Därför är t.ex. Golems och helioner ämlans sega att ha ihjäl.

/Naug, nyvaken

Helmgast
Re: relaterat problem(lång)

Det finns till och med en speciel skade tabell för odöda i Vandöda och Nekromanti, ta en titt där vet ja.
Den tabellen står i strid med Eon I, den multiplicerar med extraskador och inte skador, samt att den räknar fel (på vissa ställen så är det lika allvarligt med stick på skadeverkan 20 som 39). Här kan du läsa mer om vad jag skrivit. Tråkigt är dock att neo slutat uppdatera erratan.

Dessutom så heter det ju som du skrev Vandöda & nekromanti (även om jag skulle vilja kasta om ordföljden). Alltså inga odöda i Eon.

Fahnen

Swordsman
Re: Kraggsvärd (NT)

NT = No Text

Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd Kraggsvärd

Fahnen

Swordsman
Hmm, det var att [H2O]s inlägg. Det kunde tolkas som att få tre extra skador var omöjligt (men jag tror inte det var menat så)

Fahnen

Swordsman
Har du nån gång sett en flygande gris men en lykstolpe på huvudet???

Det var att ditt inlägg kunde tolkas som att få tre extra skador var omöjligt, men jag tror inte det skulle tolkas så.