Nekromanti Ezping(spojler) läs inte

järnman

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
5
Location
Floda
Hallå fox.
jag ligger och knaglar på ett äventyr på eon.
Jag hade tängt mig ett äventyr som spelar sig mellan kiaz-
och scharsim... eller hur det stavas=).
Gråtan eller vad man ska beskriva det ska ägas av en fanatisk dibukt kult som strävar efter onska och förfall...
Och ska styras av en rätt mäcktig näckro.
Hoppas ni kan hjälpa mig på traven.
Första gången jag rollspellar äventyr... vill att det blir bra.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Näckro? (OT)

Och ska styras av en rätt mäcktig näckro.
Näckro? Som i näckromantiker, denna sommarvarelse som iförd ingenting hemsöker strander och barer i desperat jakt på kärlek?

Mvh / Phelan, som bara inte kunde låta bli...
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Re: Näckro? (OT)

Jag tror helt enkelt att han missade ett s.

Jag tycker att det är en bra och originell idé. Skurkkoncept har en tendens att bli så uttjatade. Hur många korrupta Daakpräster, planlöst illvilliga nekromantiker eller maktgalna adelsmän har man inte sett i eonäventyr?

Rollpersonerna kan gå och rota efter ledtrådar i en korrumperad landsända där helt vanliga människor helt plötsligt har begått fruktansvärda vansinnesdåd, och till slut kan de konfrontera den demoniska tjärnen med de svarta näckrosorna. Självklart har näckrosorna en hög förvridna stackare som dyrkar dem, och som bor i en jordhåla i närheten. Det kan bli en ordentlig strid med dem:
"Nej! Jag dödar er ifall ni rör vid mina vackra blommor."

=)
 

eoz

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
49
Location
Umeå
Hmm Har du boken om vandöda och neckromanti? Du ser väl till så att de inte bara behöver slåss? Ge dem tid att leta runt också! Låt rollpersonerna slåss mot "Vanliga" människor först, eller åtminstone mänskliga varelser, och blanda sedan in lite vandöda! Det är kul,när händer o.s.v kommer gående. Gö.r så att de vandöda tål MYCKET! Se dock till så att gruppen har en biotrop med sig, så att de inte dör direkt.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Näckro? (OT) + en liten ros till Neo... :)

Jag tror helt enkelt att han missade ett s.
Haha!!! Det där var det roligaste jag läst på en vecka... :gremlaugh:

Och för att vara lite allvarlig så går inte "skelett tåla mycket" och "nödvändig biotropist" inte riktigt ihop eftersom Biotropi skadar odöda ganska rejält...

I ex. legender och myter finns faktiskt lite spännande material om dylikt...

OT...

L&H hemligheter skummade jag igenom under gårdagskvällen och hittade till min enorma förvåning massor av ideer... Att de sedan inte riktigt går ihopsig med min tidigare syn på Mundana är en annan femma...

Greymourn är glad/tacksam/lycklig/så nära euforisk som Neo någonsin gjort honom (efter stridssystemet...)
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,047
Location
Göteborg
Kanske..

Och för att vara lite allvarlig så går inte "skelett tåla mycket" och "nödvändig biotropist" inte riktigt ihop eftersom Biotropi skadar odöda ganska rejält...

Menade han att skeletten ska vara svåra om man inte har en boitropi-kunnig magiker. Kanske för att spelare som spelar magiker ska känna att han är betydelsefull...oftast är det krigarna som tar skit och slåss och blir bättre..tvärtom i detta fallet.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Mitt förslag är att du tar ett inte allt för stort område som kulten verkar inom. Låt det vara en mindre stad eller en större by eller liknande, låt spelarna inse att något är fel här. Folk beter sig konsigt, gör allt för att dom ska lämna området mm.
Låt det bli ett ordentligt dektiktivarbere. Viktigt är det att du förbereder många SLP:s, äventyr där man inte flänger runt halva världen blir enorm mycket mer stämningsfulla då spelaran börjar känna till alla i byggden, även folk som egentligen inte har med äventyrets handling att göra och bara bor där är fantastiskt användbara att ha med. Spelarna kommer få gräva runt mycket för att sedan komma på vilka som är kultister och vilka som inte är det.
Jag har av egen erfarenhet lärt mig att spelare lätt tar bort SLP:s som dom märker att spelledaren improviserar namn osv. från listan av misstänkta än personer som redan har en utarbetat namn och historia.
En sak till, använd vandöda till stämning och lite skräck känsla, om det kommer till fysisk konflikt förlorar dom en del av stämningen runt sig, använd vanliga kultister som det istället.
Det var dom ideer som ajg kunde komam på nu på rak arm iallefall, lycka till.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Instämmer 100%

använd vandöda till stämning och lite skräck känsla, om det kommer till fysisk konflikt förlorar dom en del av stämningen runt sig

Håller helt med! Jag gjorde något liknande i en kampanj för några veckor sen. Där lät jag aldrig spelarna komma i närstrid med dom, för då blir det "Jag hugger och hugger och skiter i att den är skräckinjagande" istället för den mysiga skräckstämningen :gremsmile:
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Nja...

Jag måste gilla den där desperata blicken mina spelare fick under sista mötet, när de just högg och högg och högg, allt medan de fick mer och mer utmattning och mumien inte verkade bry sig nämnvärt... :gremcool:

Det var också en sorts skräck!
 
Top