Nekromanti Fällande dom

RasmusL

Champion
http://www.lapinkansa.fi/lappi/miehe...vaksikaytosta/

((Multamäki, lajv/spelprofil som designat/designar en massa spel och förkommer i en hel del sammanhang, har dömts till 2 år och 8 månaders fängelse för sexuella övertramp vid ett flertal tillfällen utspridda över många år mot ett flertal flickor i åldrarna 16-18 år. Multamäki har, vad jag förstår (har bara träffat honom som hastigast på Knutpunkt), varit en respekterad medlem av lajvcommunityt fram tills nu, trots att det bland vissa funnits misstankar om att övertramp begåtts.))

Det händer hela tiden och troligtvis är det folk vi känner som är förövare. Hur kan vi, rollspelssverige, bli bättre på att göra rollspelsscenen till en bättre plats även för de som inte ännu kommit in i "gemenskapen"? Kan vi jobba genom speldesign, på konvent, i spelbutiker, etc? Förslag!?

RasmusL

Champion
Ah, om jag inte minns helt fel: Multamäki, lajv/spelprofil som designat/designar en massa spel och förkommer i en hel del sammanhang, har dömts till 2 år och 8 månaders fängelse för sexuella övertramp vid ett flertal tillfällen utspridda över många år mot ett flertal flickor i åldrarna 16-18 år. Multamäki har, vad jag förstår (har bara träffat honom som hastigast på Knutpunkt), varit en respekterad medlem av lajvcommunityt fram tills nu, trots att det bland vissa funnits misstankar om att övertramp begåtts.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Aj, fan.

Jag oroar mig ibland just för riskerna att sånt här ska hända. När man umgås med rollspelare i så blandade åldrar som 25 till 60 år kan det vara lätt att glömma att när man kommer ner till runt tjugo kan ett par år hit eller dit göra helt galen stor skillnad i mognad. Detta kombinerat med de individuella skillnader i inlevelseförmåga och viljestyrka som alltid finns oavsett ålder (och handen på hjärtat så kan den dår med mognad variera sjukt mycket oavsett ålder den med).

Sen allt detta i kombination med att även om lajvet är alkoholfritt så kan stämning och inlevelse vara nog så berusande, med nedföljande nedsättning av omdömesförmåga och urkopplande av spärrar. Nej, jag anser inte att någon form av berusning är en ursäkt, men det är en omständighet man bör ha med i beräkningarna om man vill förebygga problem.

Och just i kombination mee inlevelsen, när en person är så inne i sinn roll att hen agerar enbart utifrån vad som känns naturligt för rollen, och kanske inte riktigt tänker på att den där hundraåriga alven som rollen byggt upp en nära relation till under ett par "berusande" dagar egentligen är en sextonårig tjej som inte alls levt sig in i sin roll tillräckligt mycket för att ignorera att en trettioårig gubbe just tryckt upp henne mot ett träd och stuckit in sin tunga i munnen på henne.

Lägg sen in allt psykologisk snack om auktoritetspersoner som jag förvisso tror på men inte riktigt orkar sätta mig in i tillräckligt för att kunna diskutera.

Och för att motverka detta tror jag man måste prata och informera om det. Och då inte ur perspektivet "så här är det, lev med det" utan ur perspektivet "så här kan det gå om inte alla tar sitt ansvar och tänker på hur ni uppför er". Jag tror att när man som vuxen leker är det lätt att glömma att man är vuxen och har en vuxen persons ansvar.