Nekromanti Fällande fällor

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Problem; tre tunnor fyllda med okänd vätska, i en av tunnorna finns ett smycke som ska förses med en diamant. Smycket är av guld. Tunnorna är av trä (med metallringar). Tunnorna skall rymma frätande/giftig vätska - alla utom den med smycket. Smycket syns inte från ytan. Hur ska spelarna finna vilken som är rätt tunna och vilken vätska är lämplig som gift?

Huru löser jag detta och kan någon ge mig tusen andra grymma fällor och knåp till vidare äventyrligheter. Ska bland annat gömma diamanten också, men där har jag bekymret att jag tänkt mig låta en drake vakta - men än så länge finns inga drakar i Eon (regeltekniskt alltså, bekymret är att jag har tokiga spelare som utan att betänka sig vidare kan tänkas anfalla en drake - deras äckliga tur med tärningar gjorde dessutom att de lyckades fälla en Behemoth i Rolemaster så jag vill verkligen ha elaka värden på drakar). Summa sumarum är att jag tycker att det är god tid att drakarna kommer till liv i Eon också. Fast i slutänden får jag väl sätta en liten söt vargflock att bevaka stenen. När det gäller dessa föga legendariska varelser så brukar mina kära spelare få problem. =)

i väntan på svar...

jennatar

Veteran
Jag läste på neogames hemsida, en spelare frågade hur svårt det skulle vara att slåss mot en drake i eon? Och svaret löd "Tänk dig en riddare i helrustning och svärd mot en fullbestyckad Hind-A stridshelikopter.". Med andra ord så är det inte så kul att slåss mot en drake.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Problem; tre tunnor fyllda med okänd vätska, i en av tunnorna finns ett smycke som ska förses med en diamant. Smycket är av guld. Tunnorna är av trä (med metallringar). Tunnorna skall rymma frätande/giftig vätska - alla utom den med smycket. Smycket syns inte från ytan. Hur ska spelarna finna vilken som är rätt tunna och vilken vätska är lämplig som gift?

Man använder en pinne för att sticka ner och kolla om det ligger nåt i tunnan eller om det är tomt.

Eller så välter man tunnorna över golvet och på så vis tömmer man innehållet från dom.
Nehej, det går inte säger du, tunnorna sitter nämligen fast i marken
Ok, eftersom tunnorna är av trä så yxar man ner dom.
Så om du vill eliminera den triviala lösningen så låter du behållarna vara i sten eller järn, och fastbultade i marken.

Då får du bara hoppas att dom inte har en hydromantiker med sig som kan besvärjelsen "Rena Vatten", för då kommer det inte ta många minuter tills han har renat alla behållare.
Så om du händelsevis vill skydda dig mot även detta så kan du låta någon ha kastat ett magiskt skydd på den av några ranger så går inte heller det.
Men det är iofs lite väl extremt kanske...

Lite tankar bara.

Sabelkatten

Swordsman
Utan att ge draken gudavärden så kan vi väl säga (om det nu är en mortuach (sp?) drake) att den börjar med att vinna initiativet (vinit 25-30) och kastar tredje magnitudens "smärta" på alla karaktärerna (utan att behöva slå). Och det är då den varianten av drake som är dålig på magi.

Men en äkta drake har ju knappast någon anledning att sitta och vakta något litet smycke (eller ens ett mäktig magisk artefakt - för den skulle draken använda själv /images/icons/dragon.gif/images/icons/shocked.gif) så en rimligare variant är nog att boosta upp en Heavé-drake (finns på Neogames hemsida) så att den blir en tuff match för äventyrarna.

/Henrik

Zadrith

Hero
Om tunnan är av trä och vätskan är frätande har fällan med största sannolikhet ett ganska kort bäst före datum. /images/icons/smile.gif

Eva Florén

Swashbuckler
Mmmmm, sant. Men tanken är ju inte att dem ska slåss med eländet. Tanken är att de ska få så mycket respekt för den ädla varelsen att de ger sig i kast med att försöka lösa gåtan kring det den bevakar, istället för att rusa in och dunka som vanligt. Jag kan bara konstatera att mina spelare alltmer är koboldiska - hur mycket jag än försöker ändra deras tankar.

*suckar*

Eva Florén

Swashbuckler
Precis. Därför söker jag efter en halvt om halvt naturligt förekommande (kom inte och påstå att det är ett fantasyspel och att jag kan göra allt möjligt för det vet jag, jag vill ha troliga lösningar...) otäckt läckande vätska som kan stanna på sin plats en tid...

Eva Florén

Swashbuckler
Ja det gäller ju att man är stark nog att fälla tunnorna (månne ölfat är bättre benämning) och sedan tillkommer problemet att hela golvet blir obehagligt att gå på. Om vätskan fräter på trä lär den fräta på skor.... *smilar elakt*

Pinnen är en bra lösning... den kan vi ha med... *spinner elakt*

Yxar man ner dem så uppstår samma eländiga elände som tidigare nämnt.

Hydromantikern var ju en trevlig lösning, men funkar det på syra??? hmmmmm....

Magiska skydd ska vi inte ha med det är alldeles för tråkigt juh. Gick så bra att spela utan magi förut så varför inte nu... (det var innan Eon 2, innan Mystik och Magi...)

Extremt ja. Det vet jag inte, problem är till för att lösas och jag måste komma på sätt att dels sätta p för spelarna (höja utmaningsribban en aning) dels inte göra hindret oöverstigligt juh.

Kameli

Warrior
Okay, Tre tunnor, den kan SE UT som trä men vete fasen vad en finurlig alkemist kan ha gjort...
Nåja, den enda syran som kan fräta upp guld är kungsvatten, en blandning mellan svavel och salpetersyra om jag minns mina Kemi lektioner rätt. (Kolla upp i ett uppslagsverk..)
En duktig alkemist kommer altså att kunna avgöra att ett guldsmycke INTE ligger i denn tunnan.
Kungsvatten är dock genomskinligt så man kan se nd i botten. en lösning kan vara att det ser ut som ett smycke i botten på varje tunna men att två är falska/illusioner och det tredje är verkligt..
Vidare... alla möjliga kontaktgifter, brandfarliga historier, En blandning mellan svavelsyra och bensin, tillsätt socker så får du flamberad barbar..
Flytande kväve, man kan doppa handen i det en snabbis, tom dricka det men däremot lär guldsmycket ge förbannat svåra förfrysningsskador eftersom det har högre densitet.
Om du har grymkäfts fällor så kan Heta stenar vara på sin platts..
PlayElf´s fälltävlan?
Kanske utgör ett halsband ringen till den propp som håller ämne A instängt i tryckkammaren under ämne B..
Vill du vara genomsadist låter du det hela ske på magisk väg.
Vill du inte det så låter du det vara kemiska grejjer som en alkemist kan avslöjja..
Kvicksilver och en köldbesvärjelse?
Kvicksilver har ganska hög fryspunkt och en tillräckligt kaftfull besvärjelse kan ge en stackars plundrare en ordentlig armlänk i några timmar tills den smält igen.

Diamanten, om du inte vill ha en drake kan du låta diamanten hållas av en stenhand so går in bakom ett vackert glas, armens ägare är 500kg´s golem med armen rdo för en uppercut...
Låt alla facklor hållas av stenhänder så blir inte dina RP lika misstänksamma...
En fakeädelsten gjord i ett kristallint, stötkännsligt sprängämne?

Tja, det var väl några förslag, hare så kul..
MVH David Kamali

Eva Florén

Swashbuckler
Hake 22... Tanken var att draken A, ska ge information som rollpersonerna behöver för att vidare lösa gåtan. B, ska vara just så mäktig att rollpersonerna ger blanka fasen i att använda blanka vapen. Draken behöver dock inte vara den mest sjudjävliga versionen, för om jag förstått det hela rätt så är dem "dryga" att ens tänka på att slåss med. Något i version som vissa beskrivningar av Sfinxar är. Att draken vakar över stenen är en helt annan historia, lika hemlig som drakarnas mål om man får tro Krille rätt.

Heaven är ju just en dumdrake, därför duger han inte till i detta fall. *muttrar något om magi och vingar* Han kan liasom inte tugget juh!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Om vätskan fräter på trä lär den fräta på skor.... *smilar elakt*

Ok.

Hur håller då tunnorna vätskan utan att dom går sönder ?

Eva Florén

Swashbuckler
Hm... kungsvatten i all ära... (och ja, jag vet vad kungsvatten är och ja, jag är utbildad guldsmed) Saken var inte att skada smycket, utan skada den som söker efter det. Inte heller döda, utan avskräcka. Men nog om detta. Alkemisten kommer inte vara närvarande i den här historien, ingen av mina rollspelare har någonsin spelat alkemist. Den chans de har är om någon av dem spelar magiker eller något sådant. Vad det gäller magi så har jag tänkt att det inte ska finnas magikunniga bland de som skyddar detta lilla smycke.

Bensin, ha... vänta nu alltså bensin är en knepig produkt från olja så det utesluter vi fort.Flytande kväve måste vi utgå från magikers inblandning. Dessutom så kräver det vidare kyla ett bra tag och ja - inga magiker var det ja.

Tillräckligt djup tunna och taskig belysning så kan rollpersonerna ändå inte skåda vad som finns i botten på tunnan. Tillsätt då att vätskan är lite brunaktig (typ öl och vatten i stillastående vattenpussar med trä som färgar av sig... någon som haft akvarium förstår mig om dem missat att koka av vissa trädrötter - de färgar vatten) så är det en omöjlighet att se ett guldsmycke.

Fälltävlan ska vi kika på.

Kvicksilver???? Förklara vad du menar.

Som jag menade på tidigare så ska draken vara "pratbar" och ge ytterliggare ledtrådar (och uppdrag) innan de kan få fatt i stenen. Golem funkar inte då. =(

Tack för förslagen. *snickrar vidare på elak historia, med brudnappning, översvämmning och fällor för många*

Sabelkatten

Swordsman
Ok. Jag la in ett förslag i en tidigare tråd här, som jag anser är rimligt för en äkta drake. Ganska skrämmande, eller vad säger du?

/Henrik

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vilken vätska skulle fungera som inte fräter på trä, men ger en dyrbar näsbränna för en nyfiken rollperson?

Ingenting som jag känner till med min jordliga kemi.
Å andra sidan så är dom mundanska naturlagarna inte riktigt dom samma som dom jordliga /images/icons/grin.gif
Det absolut lättaste är att helt enkelt behandla insidan av tunnorna med ett lager metall. Sen kan du ha vad som helst i dom (nästan) utan att oroa dig.
Dessvärre finns det inte någon syra som är superfarlig för människor som är snäll mot trä. Syra är ganska mycket elak mot allt.
Däremot så kan du kanske leta efter nåt schysst gift som går in igenom huden kanske, om du bestämt måste ha trälådor /images/icons/wink.gif

Tearlach

Warrior
jag är inte sa bra pa gifter och sa men eftersom jag ibland är bade Sadistisk och Lurig (SL)
sa hur vore det att lata tunnan med smycket innehalla nagon ofarlig vätska som ger en brännande/stickande känsla vid hudkontakt
typ myrbett, egentligen ofarligt men ger intryck av att alla tre tunnorna är farliga.

är det möjligt att använde stora stenkar istället?

angaende diamantväktaren.
kanske det gar om man later spelarna fa en hint eller tva om att dom behöver information ifran väktaren?

istället för en drake sa kanske en sagitaur?
för varje fraga som dom ställer sa maste dom svara pa en gata
misslyckas dom sa anfaller sagitauren (mycket sfinxit)
antgligen med resultatet att nagon av parterna dör och ingen information byter ägare
om spellarna kan fas att inse detta sa finns möjligheten att dom finner sig i en situation där dom far använda all sin listighet till att undvika strid
trots allt sa vill dom nog inte döda sin informations källa.

ops jag tror att mina a:n har dött.

Tearlach -var vänlig och ursäkta eventuella stavningsfel

Kameli

Warrior
Hm... kungsvatten i all ära... (och ja, jag vet vad kungsvatten är och ja, jag är utbildad guldsmed) Saken var inte att skada smycket, utan skada den som söker efter det. Inte heller döda, utan avskräcka.
Ja! Men kommer de inte bli förskräckta då deras hud börjar förkolna då de försöker ta den där #%"/#¤%" illusionen av ett smycke..

Alkemisten kommer inte vara närvarande i den här historien, ingen av mina rollspelare har någonsin spelat alkemist.
Då är det väl ett ypperligt tillfälle att dom börjar öra det ;)

Bensin, ha... vänta nu alltså bensin är en knepig produkt från olja så det utesluter vi fort.
Andra brännbara historier går bra också. dessutom, om nu spelarna inte misstänker att det är nåt skumt med ett smycke i en oljetunna så..

Kvicksilver???? Förklara vad du menar.
Jo kvicksilver är ju flyrtande vid rumstemperatur, det kokar vid MYCKET låg temperatur och fryser vid ännu lägre, du kan få exakta siffror senare, kolla ett uppslagsverk eller en formelsammling.