Nekromanti Fällor i old school

Storuggla

Champion
Specifikt Swords & Wizardry: Hur triggar man fällor? Labyrinth Lord menar att man triggat falluckor på 1-2 på en t6 (eller något sådant) medan S&W enbart säger "Tira, en fälla, och du kan hitta på andra själv!". Surpriseslag?

Storuggla, frog god games är bäst just nu

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Om du vill vara specifikt så får du nog vara ännu mera specifik. Vilken version av Swords & Wizardry pratar vi om? Gissar på complete och vet jag inte men är det core eller white box så skulle jag nog påstå att det funkar som i Lab Lord, för det är ju så det funkar i odd åxå, så det måste ju vara det bästa sättet

Sapient

Swashbuckler
De regler jag kan hitta, är i en ruta på sidan 75:

Swords & Wizardry core rules said:
Traps and Pits: In general, unless the Referee rules otherwise for this particular trap, anyone passing over or through the trigger for a trap has a 2 in 6 chance to spring it.
Där står även lite om chanser att hitta och desarmera...

Men spelet ÄR gjort för att vara regellätt, så det mesta är ju bara att hitta på som känns bäst. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"De regler jag kan hitta, är i en ruta på sidan 75: "

Ja se på fan, på sid 79 i Complete stod det ja... eh, jag vet inte hur jag kunde missa det där alls, så jag tar och försöker distrahera er istället med att skriva något konstigt i småpraten.

Storuggla, skämskudden fram

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Storuggla said:
"De regler jag kan hitta, är i en ruta på sidan 75: "

Ja se på fan, på sid 79 i Complete stod det ja... eh, jag vet inte hur jag kunde missa det där alls, så jag tar och försöker distrahera er istället med att skriva något konstigt i småpraten.

Storuggla, skämskudden fram
Haha ja ööhh spenaten va? äh

Botulf

Hero
I BECM D&D tror jag inte det fanns någon direkt chans för att fällor utlöses, de gör det så fort man går in i dom, men kan inte uttala mig om specifikt OD&D/S&W/LL/BX. Går man på BECM så slår fällor igen helt enkelt. Kan inte minnas någon chans för falluckor att braka in. Nu har jag inga böcker till hands. Men har för mig ungefär såhär: Det tar 10 min att genomföra en sökning efter en fälla. Finns det en fälla i området man genomsöker så hittar man den på en 1:a på t6(jag slår per person som söker). En Tjuv slår för sin förmåga hitta fällor istället.

Själv lägger jag till att det finns chans att undvika en fälla man just gått in i med DEX, WIS eller INT beroende på typ av fälla.

Storuggla

Champion
"I BECM D&D tror jag inte det fanns någon direkt chans för att fällor utlöses, de gör det så fort man går in i dom, men kan inte uttala mig om specifikt OD&D/S&W/LL/BX."

I RC druttar man bara in i fällan utan någon chans att den inte utlöses i alla fall. Det är kul att det finns sådana där småsaker mellan utgåvorna som skiljer.

Storuggla, multiklassar en mamma