Nekromanti Fällor och XP

Quan'talis

Swashbuckler
Enligt reglerna ska man ju få experience för fällor också (och det var på tiden), men när får man egentligen XP? Är det om man lyckas undvika/desarmera en fälla eller får man XP fast man går i den också? Iofs kan jag förstå om man bara får XP för fällor man "besegrat" men det innebär ju att ett party utan rogue straffas onödigt hårt (inte nog med att de inte får lika mycket XP, de blir ju mycket mera skadade också). Men (eftersom jag mycket väl klarar av att ha två eller fler åsikter samtidigt) det är ju också rätt dumt att få XP för fällor man gått i (oj, där ramlade jag i en grop igen, hittar jag bara två till kan jag ju snart använda 3rd-level spells). Det skulle ju vara trevlligt att veta vad som gäller innan jag skickar ut våra hjältar att jaga kobolder i den stora skogen (stackars små kräk).

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"

Johan Granberg

Swordsman
Jag tycker inte man ska jämföra hur mycket XP olika grupper får. Jag menar, så vitt jag vet tävlar inte grupperna mot varandra eller hur? Ta det logiska alternativet att bara dela ut XP för fällor de har "besegrat", i stället för att göra det orealistiskt med en massa "rättvisetänkande".

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata

G

Guest

Guest
XP Allmänt

Jag personligen har slopat XP för monster och fällor och dylikt som ett steg på vägen i att få bort Hack'n Slash känslan. Istället delar jag in äventyren i episoder och lägger en CR på helar episoden istället. Därefter modifierar jag belöningen beroende på hur de klarar uppgifterna i episoden.
Visst sneglar jag fortfarande på det gamla XP systemet när jag behöver lite riktlinjer. Hittils har det systemet fungerat mycket bra och spelarna känner sig nöjda att de kan spela ett utmanande äventyr med lite strid och ändå få XP.

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"

Dilandau

Myrmidon
Tummregel

Jag har en tummregel:
Först kollar jag hur mycket XP spelarna max kan få av att döda monster etc.

Denna summa använder jag sedan som en måttstock för utdelande av XP för gott rollspelande, problemlösande och liknande.

Det är alltså möjligt att få lika mycket XP genom att rollspela som det är att döda monster.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Tamshan

Warrior
Re: Tummregel

Ökar inte dina spelares karaktärer extremt fort i levels då? Tror det t.o.m. står i DM's Guide att man bara ska ge hälften så mycket XP för monster och traps som vanligt om man inför XP-belöning även för andra handlingar.

shadow_UBBT

Warrior
Annan XP-fråga (ot)

Medans vi diskuterar XP så undrar jag om någon annan också ogillar att de har tagit bort individuella XP-awards för varje class. Detta gör (åtminstonde i min spelgrupp) att alla rollpersoner får lika mycket XP varje äventyr och går upp samtidigt. Inga problem så långt egentligen, men det blir lite tråkigt i längden. Jag menar inte att RP:na skall tävla mot varandra i att gå upp i nivå men det är roligare om de ligger på lite olika nivåer för att det hela skall verka mer logiskt. Vissa människor lär sig ju bara snabbare.

Det här är inget problem. Bara irriterande.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

Organ

Out of time, out of mind
>Iofs kan jag förstå om man bara får XP för fällor man "besegrat" men det innebär ju att ett party utan rogue straffas onödigt hårt
>(inte nog med att de inte får lika mycket XP, de blir ju mycket mera skadade också).

Varför skall man inte få XP för att trilla i en fälla? Förklaringen tycker jag ligger i själva namnet "EXPERIENCE" points, ERFARENHETS poäng. Att kliva ner i en fälla för tredje gången är väl en erfarenhet om något. Det stämmer som det sägs: "det är genom sina misslyckanden man lär sig, inte sina framgångar"

>det är ju också rätt dumt att få XP för fällor man gått i (oj, där ramlade jag i en grop igen, hittar jag bara två till kan jag ju snart >använda 3rd-level spells).

Ungefär lika dumt som "Oj, där bultade jag ner en goblin med med min quartestaff igen. Bultar jag bara ner två till kan jag snart använda 3rd-level spells".

Personligen anser jag att man mer eller mindre ska få XP för allt man företar sig, vare sig det rör sig om monsterröjande, fäll-desermerande eller fäll-itrillande. Så jag håller med de som på denna tråd hävdat att man ska bestämma ett antal XP som scenariot är värt och dela ut dem bland alla som deltagit aktivt.

/Anders (som lyssnar på den gamla psych-klassikern "Eight Miles High" med The Byrds, medans han skriver detta)

shadow_UBBT

Warrior
Re: Fällor och XP (ot)

Jag håller inte helt med uttrycket att man lär sig av sina misstag. I princip stämmer det, men vad man lär sig är hur man gör fel. Ibland räcker det och så inser man sedan direkt hur man gör rätt men ibland så kan man göra fel på flera tusen sätt. Då är det bättre att göra rätt direkt så att man lär sig det.

Ursäkta att jag avveka helt XP-topicen.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

Dilandau

Myrmidon

2 saker:
Ett: Det är sällan någon spelare får max XP för rollspelande.
Två: Jag har inget mot att de stiger snabbt i levels (jag har SL:at så många låglevelkampanjer att jag kan spy).

- d -

dilandau@another.com

Dilandau

Myrmidon
Re: Annan XP-fråga (ot)

Nej, jag tycket det är bra. I 2nd Edition fick fighters och thieves alltid mest XP eftersom det var lättare för dem att få "klassXP". Låglevlade magiker hade det jävligt segt eftersom de inte kunde kasta så många spells. Präster hade tur om de fick xp för sina spells allt eftersom det inte alltid är uppenbart vad det innebär att kasta spells för att "further one's ethos".

Som det är nu så alla lika mycket XP för en encounter. Det är underförstått att alla gör allt de kan för arr klara av den: slåss, kasta spells, backstabba etc.

Och nog får spelarna olika med XP, i alla fall i min grupp. Dels finns det ju tillfällen när inte alla i gruppen får xp för en sak - om exempelvis en tjuv drykar upp ett lås är det ju bara han som får XP, inte de andra i gruppen. Sen ger jag också xp för rollspelande, problemlösande och liknande saker, vilka alla bidrar till att spelarna alla får olika mängder XP.

- d -

dilandau@another.com

Dilandau

Myrmidon
>Varför skall man inte få XP för att trilla i en fälla?

Därför att det är ett misslyckande och därför att man inte lär sig något av det? Av samma anledning man inte ger rollpersonerna XP när de misslyckas med en quest, blir besegrade i en strid, blir bestulna på sina ägodelar eller går vilse i skogen.

- d -

dilandau@another.com

Tamshan

Warrior

WotC säger att 1 level för 13 encounters men då de satt CR så djäkla galet på massvis av monster i MM så tror jag att man generellt ökar fortare i levels än så då monster helt enkelt ger mer XP än de är värda. I min kampanj levlar folk i snitt 1 gång varannat spelmöte, och jag ger bara ut XP för monster och fällor. Skulla jag införa XP för gott rollspelande och goda idéer, etc så skulle vi säkert snacka 1 level / spelmöte. Nuts.

König

Hero

13 encounters per level, är då de slår ut ett genomsnitt från level 1-20. Men kalkylen funkar i alla fall inte, av de anledningar du ovan nämnde.
Annars så är det lika hos min grupp +1lvl varannat spelmöte ungefär. Men jag har dragit ned på XP för encounters och fällor, för att kunna belöna rollspelande mm.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"

König

Hero
Re: XP Allmänt+Fråga?

Lät som en väldigt bra metod, skall prova den.
Kan man säga att du ger en episod en challenge rating, som sedan spelarna får XP efter?

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"

Organ

Out of time, out of mind
Lyckas Vs Misslyckande (lite lång)

>Därför att det är ett misslyckande och därför att man inte lär sig något av det?

Varför denna fixering vid framgång? Det är genom att misslyckas som man tvingas använda det man redan kan på ett nyskapande sätt och därigenom bli bättre. Om man bara kan de tre första bokstäverna i alfabetet, så lär man sig inte resten genom att upprepa ramsan "A-B-C, A-B-C, A-B-C" om och om igen. Eller under vilka förhållanden övar man bäst upp sin bilförarförmåga? Är det genom att köra 30 mil på en rak, torr, åttafilig motorväg i dagsljus, eller att köra samma sträcka på en krokig skogsväg med dålig sikt? Om man sen hamnar i diket eller ej, påverkar inte det man eventuellt har lärt sig.

>Av samma anledning man inte ger rollpersonerna XP när de misslyckas med en quest,

Om man sloggar sig genom en monsterfylld dungeon och tar sig förbi ett antal fällor och finnner att det magiska svärd man skulle hämta inte var där, varför skall man då straffas genom att få mindre XP? Det är ju samma monster och sammma fällor man tar sig förbi, oavsätt om man misslyckas med uppdraget eller ej (dvs i detta fall hittar svärdet). Om man inte stöter på ett antal monster eller fällor bara för att man misslyckats med något någonstans i scenariot, så skall man däremot ha mindre XP. Men det är inte pga det faktiska misslyckandet, utan för att det ledde till en "mindre mängd" upplevelse.

>blir besegrade i en strid,

Tja, för den som aldrig fått ett spjut genom sig kan det vara en ganska lärorik upplevelse. Fast de som får stryk tenderar ju till att inte vara med så länge i striden, utan tillbringar den till mesta delen på rygg, vilket då ger mindre XP.
Fast ponera förljande: Två armeér slåss i en utdragen kampanj. Styrkeförhållandena är dock ojämna så efter ett par månader vinner den ena sidan. Frågan är då; de enskilda kämparna på den förlorande sidan, går de upp level i långsammare takt än sina mer framgångsrika motståndare, trots att de, pga att de var underlägsna i antal, antagligen fick slåss både mer och hårdare än segrarna?

>blir bestulna på sina ägodelar

Ponera att RPa glömmer att låsa dörren till deras rum på värdshuset och någon smiter in och tar alla deras pengar. Spelarna ser dock vad som hänt och sätter efter tjuvarna. Det hela utvecklas till en nattlig jakt genom skogen på hästrygg. Tyvärr undkommer tjuvarna. Det hela är ett klart misslyckande. Om de däremot "lyckats" med det hela, dvs kommit ihåg att låsa dörren, så skulle det alltså ge mer XP? Nu man man visserligen argumentera att "att lyckas" i detta fallet vore lika med att hinna upp tjuvarna, men det är iallafall en slags medelväg mellan "att lyckas" och "att misslyckas". I mina ögon är den "lyckade" utgången den som ger minst XP, medans den nattliga jakten ger mest. Dock borde ett upphinnande ge mer eftersom det även antagligen innebär lite handgemäng med nidingarna.

>eller går vilse i skogen.

Att framgångsrikt orientera sig mellan punkt A och punkt B är något som, helt rättvist enligt mig, ger XP. Men varför skall man få mindre om man går vilse? Om man gör det tvingas man ju grundligt gå igenom vad man egentligen gjorde, för att hitta tillbaka. Om man dessutom hamnar i en okänd del av skogen så lär man sig ännu mer.

Vad jag tycker är viktigt är att vi ser XP för vad det egentligen är; nämlighen ett abstrakt mått på ERFARENHET, erfarenhet som man kan få på många olika sätt, och inte bara som nån slags "mentala guldmynt" som betalas ut som belöning varje gång spelarna lyckas med sitt uppdrag. Det är rollspel det handlar om, inte flipper.

/Anders

G

Guest

Guest
Re: XP Allmänt+Fråga?

Det är alldeles korrekt uppfattat!

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"

Dilandau

Myrmidon
Re: Lyckas Vs Misslyckande (lite lång)

Varför denna fixering vid framgång? Det är genom att misslyckas som man tvingas använda det man redan kan på ett nyskapande sätt och därigenom bli bättre.

Först och främst är det först när man lyckas som man verkligen lärt sig något. Ett misslyckande innebär per definition att man _inte_ lärt sig hur man ska göra. Visserligen kan man tänka sig att ett misslyckande ger en person någontig ("aha, så där ska man inte göra"), men det är absurbt att tänka sig att man skulle få XP av att upprepade gånger gå in i likartade fällor (så som du antyder längre upp i tråden). Något sådant skulle snarare tyda på att man har väldigt svårt att lära sig av sina erfarenheter.

Om man sloggar sig genom en monsterfylld dungeon och tar sig förbi ett antal fällor och finnner att det magiska svärd man skulle hämta inte var där, varför skall man då straffas genom att få mindre XP?

Erh, i ett sånt fall skulle man ju inte få mindre XP, eftersom det inte var möjligt att hitta svärdet. Ett bättre exempel att illustrera vad jag menade är följande: Spelarna ska hitta ett svärd i en dungeon, men har konkurrens av ett annat äventyrargäng. Rollpersonarna lyckas ta sig igenom dungeonen, men deras rivaler är snabbare och kommer fram till svärdet först. Rollpersonerna får gå hem tomhänta. I detta exempel är det möjligt för spelarna att verkligen få tag på svärdet, och hade de lyckats skulle de fått, säg, 500 XP. Eftersom de inte kom fram i tid, får de inte dessa XP.

Tja, för den som aldrig fått ett spjut genom sig kan det vara en ganska lärorik upplevelse.

Möjligtvis. Men det är något personen blir utsatt för, inte något han själv gör (vilket jag anser vara ett viktigt kriterium för XP). Visst, man kanske uppelver intensiv smärta, men vad lär man sig av det? Att ha ont? Endast i mkt speciella fall skulle jag ge XP för något som en rollperson utsätts för utan att kunna göra något åt det.

Två armeér slåss i en utdragen kampanj. Styrkeförhållandena är dock ojämna så efter ett par månader vinner den ena sidan. Frågan är då; de enskilda kämparna på den förlorande sidan, går de upp level i långsammare takt än sina mer framgångsrika motståndare, trots att de, pga att de var underlägsna i antal, antagligen fick slåss både mer och hårdare än segrarna?

Detta exempel är väldigt svårt att applicera på en vanlig spelomgång. Svårt att kommentera eftersom det finns så många okända variabler, men jag skulle gissa att de överlevande på den förlorade sidan fick XP för de fider de verkligen slog ner, medan segrarna fick XP för alla motståndare, även de som överlevde men gav upp.

Ponera att RPa glömmer att låsa dörren till deras rum på värdshuset och någon smiter in och tar alla deras pengar.

Här kapar jag ditt exempel, för resten hade verkligen _ingenting_ med med diskussionen att göra. Jag sa att man inte får XP av att få sina saker snodda. Ditt exempel handlar om att RP jagar efter tjuvarna, vilket är _en helt annan sak_. Kom igen, asså, om du ska komma med exempel som ska motbevisa mig (eller nått) försök få exemplen att handla om rätt saker. Dessutom, jag menar, i ditt exempel jämför du mellan två händelser, där den ena innebär att _ingenting händer_!! Kom igen, det är ju helt absurbt.

Att framgångsrikt orientera sig mellan punkt A och punkt B är något som, helt rättvist enligt mig, ger XP.

Ja.

Men varför skall man få mindre om man går vilse?

Därför att man inte lyckades med det man ville (ta sig från A till B).

Om man gör det tvingas man ju grundligt gå igenom vad man egentligen gjorde, för att hitta tillbaka. Om man dessutom hamnar i en okänd del av skogen så lär man sig ännu mer.

Visst, men man får ändå inte XP för att min gick vilse. Man kan få XP för att man lär sig saker om skogsöverlevnad och för att man _lyckas hitta tillbaka_. Men inte för att man gick vilse. Du måste hålla isär händelsen i sig (vilse) och konsekvenserna av händelsen (måste lära sig överleva/hitta tillbaka).

Vad jag tycker är viktigt är att vi ser XP för vad det egentligen är; nämlighen ett abstrakt mått på ERFARENHET, erfarenhet som man kan få på många olika sätt, och inte bara som nån slags "mentala guldmynt" som betalas ut som belöning varje gång spelarna lyckas med sitt uppdrag. Det är rollspel det handlar om, inte flipper.

Visst kan man få erfarenhet på många olika sätt - men det finns ännu fler man inte får det på.

- d -

dilandau@another.com

Dilandau

Myrmidon

1 level per 2 spelmöten gäller för min grupp också, normalt. Just nu har vi rätt stor levelskillnad, vilket gör att låglevlarna stiger mycket fortare än normalt, men det är i mina ögon bara bra.

Det kan dock hända att även höglevlarna stiger två omgångar på raken, men då snackar vi om mkt händelserika spelomgångar som hållit på i 12+ timmar.

- d -

dilandau@another.com

Danno

Veteran
Re: Lyckas Vs Misslyckande (lite lång)

"Visst kan man få erfarenhet på många olika sätt - men det finns ännu fler man inte får det på."

Jag tror man lär sig något av allt som händer en.

/The Danno