Re: Lyckas Vs Misslyckande (lite lång)
Varför denna fixering vid framgång? Det är genom att misslyckas som man tvingas använda det man redan kan på ett nyskapande sätt och därigenom bli bättre.
Först och främst är det först när man lyckas som man verkligen lärt sig något. Ett misslyckande innebär per definition att man _inte_ lärt sig hur man ska göra. Visserligen kan man tänka sig att ett misslyckande ger en person någontig ("aha, så där ska man inte göra"), men det är absurbt att tänka sig att man skulle få XP av att upprepade gånger gå in i likartade fällor (så som du antyder längre upp i tråden). Något sådant skulle snarare tyda på att man har väldigt svårt att lära sig av sina erfarenheter.
Om man sloggar sig genom en monsterfylld dungeon och tar sig förbi ett antal fällor och finnner att det magiska svärd man skulle hämta inte var där, varför skall man då straffas genom att få mindre XP?
Erh, i ett sånt fall skulle man ju inte få mindre XP, eftersom det inte var möjligt att hitta svärdet. Ett bättre exempel att illustrera vad jag menade är följande: Spelarna ska hitta ett svärd i en dungeon, men har konkurrens av ett annat äventyrargäng. Rollpersonarna lyckas ta sig igenom dungeonen, men deras rivaler är snabbare och kommer fram till svärdet först. Rollpersonerna får gå hem tomhänta. I detta exempel är det möjligt för spelarna att verkligen få tag på svärdet, och hade de lyckats skulle de fått, säg, 500 XP. Eftersom de inte kom fram i tid, får de inte dessa XP.
Tja, för den som aldrig fått ett spjut genom sig kan det vara en ganska lärorik upplevelse.
Möjligtvis. Men det är något personen blir utsatt för, inte något han själv gör (vilket jag anser vara ett viktigt kriterium för XP). Visst, man kanske uppelver intensiv smärta, men vad lär man sig av det? Att ha ont? Endast i mkt speciella fall skulle jag ge XP för något som en rollperson utsätts för utan att kunna göra något åt det.
Två armeér slåss i en utdragen kampanj. Styrkeförhållandena är dock ojämna så efter ett par månader vinner den ena sidan. Frågan är då; de enskilda kämparna på den förlorande sidan, går de upp level i långsammare takt än sina mer framgångsrika motståndare, trots att de, pga att de var underlägsna i antal, antagligen fick slåss både mer och hårdare än segrarna?
Detta exempel är väldigt svårt att applicera på en vanlig spelomgång. Svårt att kommentera eftersom det finns så många okända variabler, men jag skulle gissa att de överlevande på den förlorade sidan fick XP för de fider de verkligen slog ner, medan segrarna fick XP för alla motståndare, även de som överlevde men gav upp.
Ponera att RPa glömmer att låsa dörren till deras rum på värdshuset och någon smiter in och tar alla deras pengar.
Här kapar jag ditt exempel, för resten hade verkligen _ingenting_ med med diskussionen att göra. Jag sa att man inte får XP av att få sina saker snodda. Ditt exempel handlar om att RP jagar efter tjuvarna, vilket är _en helt annan sak_. Kom igen, asså, om du ska komma med exempel som ska motbevisa mig (eller nått) försök få exemplen att handla om rätt saker. Dessutom, jag menar, i ditt exempel jämför du mellan två händelser, där den ena innebär att _ingenting händer_!! Kom igen, det är ju helt absurbt.
Att framgångsrikt orientera sig mellan punkt A och punkt B är något som, helt rättvist enligt mig, ger XP.
Ja.
Men varför skall man få mindre om man går vilse?
Därför att man inte lyckades med det man ville (ta sig från A till B).
Om man gör det tvingas man ju grundligt gå igenom vad man egentligen gjorde, för att hitta tillbaka. Om man dessutom hamnar i en okänd del av skogen så lär man sig ännu mer.
Visst, men man får ändå inte XP för att min gick vilse. Man kan få XP för att man lär sig saker om skogsöverlevnad och för att man _lyckas hitta tillbaka_. Men inte för att man gick vilse. Du måste hålla isär händelsen i sig (vilse) och konsekvenserna av händelsen (måste lära sig överleva/hitta tillbaka).
Vad jag tycker är viktigt är att vi ser XP för vad det egentligen är; nämlighen ett abstrakt mått på ERFARENHET, erfarenhet som man kan få på många olika sätt, och inte bara som nån slags "mentala guldmynt" som betalas ut som belöning varje gång spelarna lyckas med sitt uppdrag. Det är rollspel det handlar om, inte flipper.
Visst kan man få erfarenhet på många olika sätt - men det finns ännu fler man inte får det på.
- d -
dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"