Nekromanti Fällor...

Magnus L

Hero
Höll igår på med att konstruera på ett äventyr (del 2 i trilogin Nattens ängel för övrigt) då vi ställdes inför ett dilemma.

Det finns ju ingen färdighet som motsvarar hantera fällor eller kunskap om fällor. På beskrivningen till färdigheten Låsdyrkning står följande: Låsdyrkning kan användas för att hitta och desarmera fällor som kan finnas inbyggda i låset.

Grejen är att vår fälla inte är inbyggd i låset, lösningen blev att man fick använda färdigheteten Söka för att hitta den och färdigheten Fingerfärdighet alternativt RÖR med ökad svårighet för att desamera den. Är detta rätt eller ska låsdyrkning användas ändå?

Kom nu inte med svaret "Hitta på en regel!" för en sådan är redan påhittad, är bara nyfiken på hur ni gör och hur det är tänkt!

Steeltoe

Veteran
Att använda söka för att finna fällan tycker jag verkar bra. Fingerfärdighet ja varför inte, min invändning är att jag ser gärna ett element av psy i detta med att desarmera fällor, för att se om rpn faktiskt kommer på att fällan är desarmerad.
En tanke kan vara att göra en ny färdighet med (rör+psy)/4 men som alltid kan det vara jobbigt med en massa nya färdigheter.

Om man ska använda låsdyrkning eller fingerfärdighet eller någon annan färdighet tycker jag beror på vilken sorts fälla det är. En klassisk fallucka, spjut i väggar etc, är inte de jag direkt förknippar med att dyrka lås eller vara fingerfärdig. Utan mer en sorts förståelse för mekaniska skeenden. Även om Eon är ett ganska lågteknologiskt spel så finns det en del komplicerad mekanik, stora kvarnar med vattenhjul, kranar för att lyfta material till byggnationer, skepp och fartyg, gruvdrift etc. En timmerman kanske kan mer om att dessarmera vissa fällor än en tjuv, då timmermannen arbetat med större konstruktioner, kolla in en gammal kvarn så förstår ni vad jag menar.

Bara några tankar.

Lan

Veteran
Re: Fällor...lite OT

Har inte råkat ut för så många fällor med den nuvarande SL:n. Dock tycker jag att fällor är en underskattad konst vid när rp ska göra sig av med förföljare mm i de gruper jag spelar med...Ska nog införa lite nytt tankesätt nästa rpgtime.

Helmgast
Ny färdighet

"Gillra fällor" skulle passa jättebra som en ny färdighet. Ge nån RP lite i den färdigheten så kommer utförligare regler i "Tjuvar & Lönnmördare". Kanske.