Nekromanti Fällor

ikaros

Warrior
Något som många har en tendens att se ner på men som faktiskt kan vara ganska skoj (tycker jag) är att utforska grottos och gamla ruiner (grott-röj). Men dessa kräver ju mer än bara allsköns monster man måste vada genom. Saker som kan påträffas är utrustning, varierade miljöer (sjöar floder bostäder pelar-salar Spel-ledar personer och FÄLLOR!

Fällor är något som man kan krydda sin dungeon med men hur de ska användas är svårt att veta. Vissa ser det nog som en RP-avlägsnare, andra som något sätt att jävlas med stereotypa rp som inte tänker sig för. Men en riktigt rolig typ av fälla är fäl ändå en som man inte bara kan ana sig till att den finns där utan oxå kräver nån form av klurighet för att trigga från ett säkert avstånd/komma levande ut eller komma igenom utan att den aktiveras... jag har i vissa äventyr kravlat mig igenom korridorer bara för att om man skulle strosa rakt igenom så skulle man dö på stubben, något som sabbar stämning och förstör ROLLspelstillfälle.

Jag tycker att man antingen ska kunna få ett hum om att det kan finnas en fälla och sen krävs det någon bedriftr för att komma förbi eller att i de fall man inte har en aning om att de finns så måste man bromsa in tiden.

jag ska förtydliga: låt säga att det finns ett par ställen i en mörk korridor som triggar en fruktansvärd fälla. I ett standard äventyr så korsar man en lång korridor med en mening (typ: jag går till dörren i andra änden) och om sl plötsligt säger: "halvägs så kapas du på mitten av ett hemskt knivblad som flyger ut genom en springa i väggen" så blir det en såndär "jaha...???" känsla som idogt diskuterats på skräck-forumet. Borde det inte vara värt att inge en känsla av "närsomhelst kan jag trampa igång en fälla", som gör varje steg till något läskigt. Frågan är bara: hur gör man detta på bästa sätt?!?

(och vad för intressanta tankenötter till"fällor" kan ni komma på?

Det finns en del riktigt intressanta fällor på foxtails.nu om ni är intresserade eller vill ha inspiration

haltageten

Dum inuti huvudet
Alla mina försök med att skapa kluriga fällor har varit misslyckade. Fråga Mr Hjalle . Han kan berätta om mina fatalt misslyckade fällor. Jag har försökt hitta på kluriga fällor som RPna ska klura sig igenom. Men då jag själv inte varit på det klara med hur de ska fungera så har det skitit sig totalt och jag har, kanske utan spelarnas notis skämts över det :gremtongue:

Men jag gillar att överraska spelarna med en fälla. Som kanske bara sargar dem lite, så att de blir rädda och försiktiga. Så att de verkligen tar det lungt och aktar minsta lilla fotsteg som de tar. Finns mekaniken eller magin tillgänglig så är pilar-flygandes-ur-väggen-då-de-trampar-på-en-golvplatta en av mina favoriter. Brukar använda den för att sarga eller skrämma spelarna. Beroende på hur snabbt de rör sig kan det gå illa eller så klarar de sig helskinnade ur situationen.

Så mitt tips är att antingen göra så där som jag just beskrev. Eller så kan du alltid locka med något. Låta en skugga röra sig längre bort, kanske någon de jagar. Eller så kanske en fin pedistal med en juvelbesatt guldkrona på står längre fram och verkligen ser inbjudande ut, fast det är något fel. Varför skulle den vara där? Kanske intressanta mönster på marken kan skrämmas lite. Mystiska krumilurer som snirklar sig i roliga mönster fångar deras uppmärksamhet, kanske bilder på skelett som vandrat i gångarna eller något liknande.

Ja det var en del tips, hoppas du får lite nytta av dem iaf.

- Jocke, skäms över sina tidigare fällor som han skapat.

Snow

Swashbuckler
Fällor finns av några olika typer:

De dödliga
De är gjorda för att döda personen så att han inte kan fortsätta (eller ta sig ut med rövade skatter). Dessa dödar nästan otvivelaktigt rollpersonerna om de inte får hjälp utifrån. Dörrarna stängs låses och rummet fylls med vatten (eller giftgas). De är ganska tråkiga om man inte får någon varning först. Exempelvis 1/2 meter vatten på golvet med massa flytande lik.

De listiga
Dessa är gjorda för att rätt person ska komma förbi. Fel person (eller en klantig) kommer att gå i fällan och då får han skylla sig själv. Exempel: en gåta har ett svar i form av ett ord. Framför rollpersonerna finns ett golv med plattor med en bokstav av varje. Varje bokstavsplatta är antingen en vippfallucka eller en säker platta. Lösningen på gåtan är de säkra plattorna. Gåtan kanske inte finns inskriven på väggen utan är något man måste får reda på innan man gå in. Om fällan är ett test för att rensa bort korkade personer kan den mycket väl vara inskriven på väggen. Klassiska sådana fällor figurerar i Indiana jones and the last crusade (bron och alla falska gralar).
Vad som händer en om man går i fällan kan vara olika elakt. Kanske så enkelt som att man dumpas i en sjö 30 meter ner. Eller att man dör. Vilket bör nog vara uppenbart av omgivningen.

De roliga
När man vill skämta med rollpersonerna. Skicka in dem i ett rum som snurrar (som en sån där tombola) och avsluta med en spökröst som säger "Ta en lott". Skaka om dem. Lura dem med speglar och väggar som roterar. Effekten är väl mest: "Jag är smartare än du, stick nu innan du träffar på en dödlig fälla". Den funkar sällan.

De simpla
Om man inte är ett ingenjörsgeni kan man iallafall gräva en gropp, sätta spetsade pålar i botten och sen täcka den med grenar och sand. De flesta gravbyggare har antagligen fällor som inte är tekniska underverk. Dessa är perfekta för smidighetsslag, styrkeslag och uppmärksamhetsslag. Och sen lite kreativitet. Var är falluckan som nisse trillade genom? Hur kommer vi över ett tre meter långt kar med syra?

Vilka fällor ska man då använda?
En uråldig gravkammare? Börja med simpla, fortsätt med roliga och avsluta med en dödlig. Ha några som bara aktiveras på utvägen också. Bygg upp misstänksamheten och se till att de dödliga fällorna kan avslöjas innan man går i dem, om man tänker och inte bara stövlar på.

En väg in till ett heligt orakel? En rolig för att avskräcka och ett par listiga.

Till borgherrens skattkammare? Ett par simpla.

Honken

Hero
Re: Hoppsan, 4-5 ,menar jag

Nja, Grymkäft fällor är inte gjord specifikt för Drakar & Demoner. Det är gjort mer som en generell rollspelsmodul, alltså inte bundet till D&D.

/Honken

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Därtill är den betydligt äldre än DoD 4-5, tidigt 80-tal har jag för mig. Den är alltså inte allt för lätt att leta rätt på.

Krille

Super Moderator

Och därtill är den en översättning av Grimtooth's Traps, från Flying Buffalo. Den fick sedermera uppföljarna Grimtooth's Traps Too, Fore, Ate samt Lite.

solvebring

Superhero
jag ska förtydliga: låt säga att det finns ett par ställen i en mörk korridor som triggar en fruktansvärd fälla. I ett standard äventyr så korsar man en lång korridor med en mening (typ: jag går till dörren i andra änden) och om sl plötsligt säger: "halvägs så kapas du på mitten av ett hemskt knivblad som flyger ut genom en springa i väggen" så blir det en såndär "jaha...???"
Hehehe? Är det verkligen såhär det kan gå till? *Slaffs!* -"Tyvärr, du är död, kapad på mitten." Kanske passar lite smått i skräck, men jag tycker fortfarande det är tarvligt att spelleda på det viset, "BANG! -Du blev knivad på mitten". För enligt denna lilla textdel som jag citerat verkar det som om det finns spelledare som triggar saker och ting, så om man går på dem, stendör man direkt...? Eller?
Om det nu finns sådana grymma SL's som stendödar sina Rp's utan att ge dem en chans, skulle jag vilja säga en sak. Är inte inte lite väl grymt, och idiotiskt? Jag, när jag har med fällor i DoD, då bukar jag först veta i vilken höjd se sitter, i midjehöjd på en normallång person t.ex. - då kan det vara bra om man vet hur lång karaktären är som drabbas, vart smällen tar. Sedan sätter jag självklart ut skada på fällan. Till exempel, projektiler i brösthöjd - 1T8, eller hur det nu kan vara. Att ha en funtat begränsad skada (men som kan döda) ger ju spelarna en ärlig chans att överleva.

Var allt jag hade att säga... Förlåt om jag är lite onödig, men jag undrar verkligen över detta, går endelspelledare verkligen tillväga så som jag nämnt? - Inte jag i alla fall.

DODswe4

Hero
Begränsad information från SL kan ställa till det svårt...
Annars om man nu tycker RPn ska dö säga "du får en pil i huvet vad gör du?"

solvebring

Superhero
OT

Hm, sant. Men det är inte ofta man vill ta dö på en Rp, man kan tröttna på endel karaktärer... Men det skall mycket till om en spelledare verkligen ska gå in för att döda denne och verkligen bara gör det, rätt upp och ner utan att ge en ärlig chans. Från min sida i alla fall. Men jag förstår ju precis vad du menar. Men jag finner sådant lite tarvligt, om nu inte Rp'n förstör för gruppen, förstör spelkvällar med det typen av spelet etc. Men det finns ju endel Rp som verkligen förtjänar at dö pga. hur de fungerar eller påverkar följet i spelet. Sådana som inte funkar helt enkelt...

DODswe4

Hero
Re: OT

Sant, jag gör inte själv så, om någon tröttnar på sin karaktär så kommer man vanligtviss övers om att denna dog på något sätt alternativt bara lägger ifrån sig den och säger han flyttar hit och äventyrar inte mer

solvebring

Superhero
Re: OT

Sant. Well, ja, nu kanske vi skall låta de andra ta del av det som tråden är till för... Tillräckligt med OT, jag har fått svar på mitt i alla fall. :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Varför allt detta våld?

Alltså, många spelare (speciellt sådan som den alltid lika seriöse SL tycker förstör de underbara äventyr som han har kokat ihop i sitt anletes svett) är väldigt fästa vid sina rollpersoner. Jakten på guldmynt, magiska svärd, xp, högteknologisk utrustning, en elder att diableriea, gör att RPns steg mot någon sorts gudomlighet blir primära för många spelare.
Detta kan bli en nagel i ögat på Den Seriöse Spelledaren (som så gärna vill skapa en annorlunda rollspelsupplevelse för sin resultatfixerade koboldgrupp). Så vad gör man när en rollformulär blir för överklottrat med högafärdighetsvärden och materiella tillgångar? Döda! Döda! SL har makten! SL är världen! SL är porten och nykeln! Allt är SL och SL är allt! IÄ!

Nä allvarligt, spelarna vill ju inte att deras RP ska stryka med. Så som SL brukar jag, när någons RP är lite för mycket, helt enkelt förklara för spelaren innan äventyret att:
"Din rollperson lite för bra för det här äventyret, du får göra en ny... men för all del spara [Argusf Trollslukaren, eller liknande], vi kanske ska spela med honom igen nån gång..."
Givetvis funkar det bäst om man byter ut hela RP-gruppen, om man inte är mitt uppe i något då. Och givetvis spelar man inte mer med [Argusf Trollslukaren, eller liknande].

/Dac, har i varjefall SL:at i 10 år, och har sina knep.