Något som många har en tendens att se ner på men som faktiskt kan vara ganska skoj (tycker jag) är att utforska grottos och gamla ruiner (grott-röj). Men dessa kräver ju mer än bara allsköns monster man måste vada genom. Saker som kan påträffas är utrustning, varierade miljöer (sjöar floder bostäder pelar-salar Spel-ledar personer och FÄLLOR!
Fällor är något som man kan krydda sin dungeon med men hur de ska användas är svårt att veta. Vissa ser det nog som en RP-avlägsnare, andra som något sätt att jävlas med stereotypa rp som inte tänker sig för. Men en riktigt rolig typ av fälla är fäl ändå en som man inte bara kan ana sig till att den finns där utan oxå kräver nån form av klurighet för att trigga från ett säkert avstånd/komma levande ut eller komma igenom utan att den aktiveras... jag har i vissa äventyr kravlat mig igenom korridorer bara för att om man skulle strosa rakt igenom så skulle man dö på stubben, något som sabbar stämning och förstör ROLLspelstillfälle.
Jag tycker att man antingen ska kunna få ett hum om att det kan finnas en fälla och sen krävs det någon bedriftr för att komma förbi eller att i de fall man inte har en aning om att de finns så måste man bromsa in tiden.
jag ska förtydliga: låt säga att det finns ett par ställen i en mörk korridor som triggar en fruktansvärd fälla. I ett standard äventyr så korsar man en lång korridor med en mening (typ: jag går till dörren i andra änden) och om sl plötsligt säger: "halvägs så kapas du på mitten av ett hemskt knivblad som flyger ut genom en springa i väggen" så blir det en såndär "jaha...???" känsla som idogt diskuterats på skräck-forumet. Borde det inte vara värt att inge en känsla av "närsomhelst kan jag trampa igång en fälla", som gör varje steg till något läskigt. Frågan är bara: hur gör man detta på bästa sätt?!?
(och vad för intressanta tankenötter till"fällor" kan ni komma på?
Det finns en del riktigt intressanta fällor på foxtails.nu om ni är intresserade eller vill ha inspiration
Fällor är något som man kan krydda sin dungeon med men hur de ska användas är svårt att veta. Vissa ser det nog som en RP-avlägsnare, andra som något sätt att jävlas med stereotypa rp som inte tänker sig för. Men en riktigt rolig typ av fälla är fäl ändå en som man inte bara kan ana sig till att den finns där utan oxå kräver nån form av klurighet för att trigga från ett säkert avstånd/komma levande ut eller komma igenom utan att den aktiveras... jag har i vissa äventyr kravlat mig igenom korridorer bara för att om man skulle strosa rakt igenom så skulle man dö på stubben, något som sabbar stämning och förstör ROLLspelstillfälle.
Jag tycker att man antingen ska kunna få ett hum om att det kan finnas en fälla och sen krävs det någon bedriftr för att komma förbi eller att i de fall man inte har en aning om att de finns så måste man bromsa in tiden.
jag ska förtydliga: låt säga att det finns ett par ställen i en mörk korridor som triggar en fruktansvärd fälla. I ett standard äventyr så korsar man en lång korridor med en mening (typ: jag går till dörren i andra änden) och om sl plötsligt säger: "halvägs så kapas du på mitten av ett hemskt knivblad som flyger ut genom en springa i väggen" så blir det en såndär "jaha...???" känsla som idogt diskuterats på skräck-forumet. Borde det inte vara värt att inge en känsla av "närsomhelst kan jag trampa igång en fälla", som gör varje steg till något läskigt. Frågan är bara: hur gör man detta på bästa sätt?!?
(och vad för intressanta tankenötter till"fällor" kan ni komma på?
Det finns en del riktigt intressanta fällor på foxtails.nu om ni är intresserade eller vill ha inspiration