Nekromanti Fältkampanj-fråga.

Magnus L

Hero
I kapitlet Fältkampanj i KV så står det i tabellen Styrkans utmattning en asterisk vid "Styrkan tilldelas starka drycker" men det står ingen förklaring. Jag kan förstå att det har något med berusning att göra men det skulle vara kul att veta exakt. Förklaringen har nog fallit bort.

50000 asylsökande kan inte ha fel,
Sverige är fantastiskt
http://naug.50megs.com

Targon

Hero
Allmän utdelning av brännvin till manskapet inför ett slag? Har jag aldrig hört talas om. Men kul idé (om det nu är det som menas).

- Targon, skrivare

Organ

Out of time, out of mind
>Allmän utdelning av brännvin till manskapet inför ett slag? Har jag aldrig hört talas om. Men kul idé (om det nu är det som menas).

Sådant har historiskt sätt i många fall varit standardförfarande i vissa armeér.

/Anders

Krille

Super Moderator
En liten jävel...

"Allmän utdelning av brännvin till manskapet inför ett slag? Har jag aldrig hört talas om."

Det står något sådant i ett svenskt marinreglemente från 1600-talet: "en tunna av det bästa ölet skall slås upp och delas ut till manskapet inför slag, så att de fylles av dådkraft och icke må förfasas under slaget." Det ni! Det var alkoholpolitik i svenskt försvar anno domin 1628, det!

Britterna delar fortfarande ut romransoner till sina sjömän, för övrigt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nightowl

Champion
Re: En liten jävel...

Frukosten på regalskeppet Vasa skulle enligt reglementet bestå av ett skålpund smör och en stor sup.

Nightowl, som kan minnas fel på måttsatserna

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Targon

Hero

Det visste jag faktiskt inte. Intressant och kul att höra. Däremot har jag hört att skarprättare ibland såg till att bli ordentligt plakat innan de verkställde halshuggning. Kanske effektivt för att lindra obehaget, men själva siktet måste ju ha försämrats. Tänk att som olycklig dödsdömd bli av med öronen innan huvudet föll av.

- Targon, skrivare

Bela

Warrior
Dricka mod

"Allmän utdelning av brännvin till manskapet inför ett slag? Har jag aldrig hört talas om. Men kul idé (om det nu är det som menas). "

Ett par exempel:

Under mitten på 1500-talet åkte Gustav Vasa till fronten i Karelen och Savolaks för att personligen förse soldaterna med mjöd och brännvin med motiveringen att "på de att de skulle bli mer oförfärade och lättsinnige att gripa fienden an".

Vodka hade högre prioritering än mat och uniformer för ryssarna under striderna på hemmaplan under andra världskriget. För övrigt så flygbombade ryssarna destilleriet i Rajamäki nio gånger under Vinterkriget. En korrekt blandad Molotov cocktail innehöll alldeles för mycket Rajamäki-sprit för att destilleriet skulle få finnas kvar.

Bela

Sodivra

Champion
Onödigt OT-inlägg jag skäms för själv..

Citat från vår historialektion:

Vet ni vad officerarna i Gustav II Adolf:s armé åt till frukost för att hålla sig mätta hela dagen? En stadig frukost?
-Gröt?
-Bröd?
-Kyrkor?
-Riktigt små små stenar?
-Bly! Bly! (Någon som känner igen sig? /images/icons/smile.gif)
(Han) -Nej.. En semla och en flaska vin.

/så var det med det.

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Dougald MacD

Veteran

Det hände väldigt ofta att Rackaren/Skarprättare var stupfull vid en avrättning, det värsta exemplet jag har läst om missade rackaren 3hugg helt o hållet och träffade fel 3 gånger innan han fick av den dömdes huvud.

Dougald

litleme

Warrior

det står även nån stans att "var man som ska avrättas har rätt till en styrketår" =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud." citat: Johnny Rotten