Nekromanti Fältslag (Gigant/-91)

Pendragon

Swashbuckler
Sitter ocdh knåpar på lite fältslagsregler till vår DoD kampanj efter att ha insett att de i krigarens handbok var mer eller mindre ohjälpligt bristfälliga.
Istället kommer jag bygga de här reglerna på det gamla systemet från Gigant (eller rättare sagt använda det nästan rakt av med lite modifieringarar och tillägg av trupptyper).

Det jag behöver hjälp med är magi och avståndsattacker. Dessa kommer fungeara överlappande i många fall, t ex en EXPLOSION med hög effektgrad bör ha liknande effekt som en pilregn i praktiken.

Alltså jag vill ge trupptyper som tex bågskyttar och kastmaskiner en plats på slagfältet och inte bara i belägringar.

Dessutom kommer jag kasta ut den traditionella Krigsmagin, det finns vanliga besvärjelser inom nästan alla skolorna som fungerar utmärkt för slagfält. Ett par exempel: Harmonism (massmod, massraseri etc, etc), Elementarmagi (ren eldkraft i alla möjliga former, eller varför inte en elementar med skyhög effektgrad som klampar fram genom leden? Ett gäng elementar magiker som samarbetar kan skapa en herrans massa oreda), Illusionism (Fata Morgana kan skapa en hel arme...), Nekromanti (Odöda trupper och den användbara formeln GASMOLN som dessutom inte påverkar nämnda odöda trupper), Symbolism (sätt lämplig symbol på vilket banér som helst och vifta med det framför den lede fi...).

De övriga har vad jag kan komma på såhär på rak arm inte så många besvärjelser som kan påverka stora massor med folk men väl nyckelpersoner som befälhavare och standardbärare vilket belyser ett annat problem...

Att dräpa nyckelpersoner och på så sätt skaffa sig övertag. T ex en riddartrupp som bara ska slå igenom linjerna och anfalla fiendegeneralen. Eller en skur pilar som råkar landa i huvudet på nekromantikerna som håller igång hela zombiehären?

Sådana personer kan vara minst sagt irriterande att förlora (eller glädjande, beroende på vilken sida man är).

Har nån praktiska lösningar eller bara lite tankar runt ämnet ifråga så dela med er för guds skull!

Regelförslag tas tacksamt emot både till Gigants och Krigarens handboks system då det i slutändan antagligen blir en hybrid av de båda.