Nekromanti Fältslag

Targon

Hero
Är det någon som vet om det finns något fältslagsäventyr som ligger någonstans på nätet och skräpar eller kanske till och med i någons stökiga skrivbordslåda?

- Targon, skrivare

Hybris

Veteran
Att överhuvudtaget bara beskriva den stora maskin som en fältarmé är och hur den förflyttar sig och samlar förnödenheter är enligt mig ganska spännande, annars är det väl inte så svårt att förlägga ett "Who done it" äventyr till en militär miljö.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

Gorion

Veteran
Det är nog svårt att skapa ett äventyr med ett detaljerat fältslag..Ifall du vill ha ett få du nog tyvärr skapa ett eget.

Targon

Hero
Böcker och filmer?

Jag var rädd för det. Men det får väl gå det också. Jag passar dock på att fråga om det finns några tips på litteratur och videorullar (förutom Braveheart, förstås) som kan ge narrativ inspiration till det fortsatta projektet.

- Targon, skrivare

Fodde

Veteran
Re: Böcker och filmer?

OM du vill läsa om fältslag måste du passa på att läsa
The Art oh War av Sun Tzu
2500 år gammal bok, som många kända härförare har läst.

Fodde

Krille

Super Moderator
Gamla klassiker

"OM du vill läsa om fältslag måste du passa på att läsa
The Art oh War av Sun Tzu
2500 år gammal bok, som många kända härförare har läst."

Andra måsten att läsa:

"En bok om fem ringar", Miyamoto Musashi; om fäktkonst, strategi och träning. Används än idag, och är mest känd för att japanska affärsmän använder den för att lägga upp marknadsstrategier.

"Om kriget", Carl von Clausewitz. Med preussisk noggranhet går han igenom krig, dess ursprung, definition, genomförande och konsekvenser, och tar upp ungefär allt som en härförare behöver veta.

"De re militari", Vegetius. Den romerska militära handboken framför alla andra, som användes långt in på medeltiden som handbok. <A HREF="http://www.pvv.ntnu.no/~madsb/war/vegetius/dere00.php3" target="_new">http://www.pvv.ntnu.no/~madsb/war/vegetius/dere00.php3</A>

"Achtung-Panzer!", Heinz Guderian. Visserligen innehåller boken tankar om hur pansar bör organiseras, men en hel del av hans tankar gäller även för medeltida krigföring. Och kan folk använda Sun Tzu för modern krigföring så ska man väl kunna använda Guderian för medeltida....

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nero_UBBT

Warrior
Böcker och filmer.

Jag rekommenderar att du läser:
Tempelriddaren av Jan Guillou- Det är en hel del jobbig text, men Gulliou beskriver fältslagen ur en tempelriddares synvinkel från hästryggen mitt i stridens hetta på ett väldigt bra sätt.
Riket vid vägens slut av Jan Guillou (uppföljaren till Tempelriddaren)- Den har två riktigt bra beksrivna fältslag. Särskilt ett just i slutet, där den före detta tempelriddaren och hans riddare anfaller ett danskt riddarkavalleri med stridshammare, svärd och ett litet armborst som bara går att beskriva som en Chineramozin.
Sagan om Ringen- innehåller ju också några stora slag, t.ex vid Helms Klyfta och på Pelennors slätter.
Bra filmer (förutom Braveheart):
Gladiator- Har ett grymt fältslag i början av filmen.
Matinér om antiken och Romarriket från typ 50 eller 60-talet -
Rommarrikets fall, Spartacus och Ben Hur.

Rhemzor

Veteran

Ett tips är väl Jean Darc eller hur det stavas, den videon innehåller krig dock mer när de intar borgar......

Rhemzor

Veteran
Jag kom på en till......

Ivanhoe det är en serie på 6x 1h som svt visar kring jul, det är väl inte så mycket fältslag men det är mycket om riddare, tornerspel m.m....

Bullowar

Veteran

om du vill få tips till lite "roliga inslag" att ha i strid (ganska mycket om taktiskt försvar) så tycker jag du ska läsa shannara-böckerna.... många ganska stora slag i dom böckerna...

If sex is like a pain in the ass, you're doing it wrong

Oceanliner

Warrior
Ja fast ett litet fältslag :)

Men med lite fantasi kan man bygga vidare och slåss hur mycket man vill :) Skicka ett mail (jonashertz@swipnet.se) om du är intresserad.

- Jonas

kefka

Hero
Lite fler

Ceasars egen bok om erövringen av gallien, ganska välskriven och inte alls så vinklad som man kan tro.

Tacitus annalér, den delen som behandlar Germanicus fältslag i Germanien.

Fursten av Machaiveli (ok jävligt felstavet men iaf), inte riktigt militär strategi men men.

Lite fler kinesiska klassiker. The art of war ingår/ingick i en samling av militära handböcker/guider. Endel har gått förlorade med tiden fast några finns kvar.

/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-07-02 12:21.</EM></FONT></P>