Nekromanti Fältslags "manövrar"

Jo,jag undrar:
I fältslag i Eon så går det inte att göra riktigt så häftiga manövrar som i vissa böcker jag har läst (tex drakväktare del 1). Vad är reglerna för dessa, som t.ex hur anfaller man en trupp för att sen snabbt gå bakåt utan att en enda av ens egna män går till spillo.

Sen är det andra saker med systemet. Om en grupp Muhadinska nattdräpare utan någon rustning och med spjut möter ett par bönder utan rustning och med spjut och alla är exakt lika många så får de ju nästan exakt lika stor chans att besegra varandra. Skulle man kunna ge vissa stridskonster +10 i OV för att de är extra bra i fältslag?

En sista sak bara. I boken "tempelriddaren" av Jan Guillou så får jag intrycket att trupper med 0 i stridsvana (de har aldrig slagits på riktigt) men med en extrem vapenträning faktiskt kan besegra en motståndare. Hur gör man så att en trupp som aldrig slagits förrut men som ändå har en extrem träning blir bra i fältslag?

WHaLe

Hero
Man skulle kunna använda ett medelvärde av stridsvana och den vapenfärdighet/stridskonst man använder...

WHaLe

Primas Antonio

Veteran
"Om en grupp Muhadinska nattdräpare utan någon rustning och med spjut möter ett par bönder utan rustning och med spjut och alla är exakt lika många så får de ju nästan exakt lika stor chans att besegra varandra. Skulle man kunna ge vissa stridskonster +10 i OV för att de är extra bra i fältslag?"

Hmm, som du kanske märkt är grund-OV beräknat på individens attribut. Och eftersom nattdräpare troligen har bättre attribut...
Och så stridskonster. Jag brukar ge lika många OV+ som stridskonstens antal tekniker.

/Antonio

PS. Sluta läs Guillou. Det ger en otroligt skev och snedvriden bild av medeltidens tankesätt, även om han brukar kunna få de praktiska detaljerna rätt.
Och eftersom minimum på de stridsvanesrelaterade värdena är 5, kanske stridsvana i strid också kan ha det, om du nu vill att alla skall vara Arn. Men ingen Arn i mitt Mundana, tack! Jag föredrar när folk får något annat än perfekt hela tiden. DS.