Jag tycker nog precis tvärt om, regler minskar stressen som du har i en strid, de ger dessutome oftast en alltför bra överblick av situationen. Att reglelifiera en modern strid på en detaljnivå som sen passar i ett rollspel är riktigt regeltungt, om de tillhör en modern armé så finns det helt enkelt så många system inblandade att man antagligen förlorar rollspelandet och det istället närmast blir ett figurspel, även den mest primitiva armén har artilleri, granatkastare, PvRb och Strv aktivt på slagfältet.
Det viktigaste när det gäller att rollspela större strider är tempo och förvirring, man vet inte alltid varifrån fi skjuter, speciellt om man befinner sig i stadsterräng eller tät skog (djungel).
Jag antar att någon av spelarna sitter i någon form av befälsposition? Börja därifrån, hur ser deras enhet ut? Vad har han för underbefäl (andra Rp?), vilket understöd finns tillgängligt? Hur stor är deras enhet, pluton; kompani; bataljon? Var har de för överordnade?
Sen kan man titta på hur en nutida armé slåss, det finns en hel del information om det på nätet. Tillhör de ett pansarskytte (eller Mek) förband, så plocka idéer från hur ett nutida förband är uppbyggt och vad de har för doktrin.