RECENSION Fängelsehåla

joth1006

rollspelskollektivet
Fängelsehåla är ett kort, snabbt och lätt rollspel i OSR-genren. Texten är föredömligt lättillgänglig och kärnfull och bör vara plättlätt att plocka upp för en van OSR-läsare. Systemet gör kanske inget jätterevolutionerande, men dess fokus på nybörjarvänlighet gentemot spelarna fyller ändå en nisch.

Något som sticker ut är spelets skaderegler: för varje skada eller trauma som en rollperson mottar så lägger spelaren en t6:a på sitt pågående tärningstorn (här kallat ens Doom Stack). När tornet oundvikligen rasar så riskerar rollpersonen att dö, såtillvida ens kamrater inte lyckas rädda en - efter att ha överlevt så börjar tornet om, nu med en extra tärning på ens nya Doom Stack (vilket alltså gör att dödligheten ökar för varje gång man undkommit döden). Det är rolig mekanik, och jag föreställer mig att den skapar stress på samma sätt som Dreads jengatorn gör. Jag fick också idéer om att husregla så att särdeles rysliga skador innebär att man lägger på en t12:a eller en t20:a, snarare än en t6:a...!

Om man tvunget ska skriva något negativt så förstår jag mig inte riktigt på IKEA-temat. När jag sett spelet swisha förbi i mitt flöde har jag nog tänkt att det ska finnas något "bygga"-element i reglerna, eller att spelvärlden kanske har tydliga IKEA-referenser. Som det är så är det mest att illustrationerna påminner om bilder ur IKEA-kataloger och att saker och varelser har fått svenska namn. Det är egentligen ingen kritik, men jag förstod efter genomläsning inte riktigt varför det sålts in som "IKEA-spelet".

Sammanfattningsvis: Ett oerhört charmigt, lättillgängligt och välskrivet OSR-spel. Doom Stack-mekaniken är det som gör att jag överväger att någon gång plocka fram Fängelsehåla för en one shot - det är väldigt lätt att föreställa sig hur en spelare svettas när hen ska lägga på sin åttonde tärning på sitt redan svajande tärningstorn.

Last edited: