"Min fråga är om det finns nåt sätt fängelseceller INTE får se ut på. Mina kunskaper om vad som var riktigt på medeltiden är små och finns det någon fängelselookgrej som bara är en myt och bara finns på nutida film typ???"
Det finns två sorters fängelser.
Typ 1 är det som du är ute efter: en mörk och fuktig håla med halm på golvet och en schysst gallerdörr eller bastant ekdörr. Sådana används för en enda sak: att förvara misstänkta brottslingar fram till dess att de får sin dom. Det motsvarar i princip det moderna häktet.
Typ 2 är det som motsvarar själva fängelset, det ställe där man låser in folk för lång tid framöver. Kruxet är att man inte låser in folk som straff, utan för att de är politiskt obekväma. Sådana fängelser är ofta rätt luxuösa: för att vara politiskt obekväm så måste man ju ha en del politiskt inflytande. Det innebär för det mesta att man är adlig eller kunglig, och sådana personer kan man ju inte behandla hur illa som helst.
Så, är det något man inte gör? Tja, möjligen är det att slå någon i järn. Lås är för dyra för att slösas bort på menliga fångar, så ska man slå någon i järn så gör man det medelst hammare: man smider helt enkelt in fången i en boja, och det är inte helt praktiskt att göra sådant jämt, speciellt inte med motsträviga fångar som inte vill bli inbankade. För tillfälligt inlåsande så funkar rep alldeles ypperligt och är mycket, mycket billigare. Så ska man låsa in folk så låser man in så många som möjligt med samma lås, och det innebär låshus, galler, eller sådana skoj saker som stocken.
Den schyssta järnkulan kring foten finns inte heller. Det är slöseri med resurser. En låst dörr funkar mycket bättre.
Glöm randig pyjamas också. Du åker in i finkan i de kläder du har, och du kommer ut i det som är kvar av dem.
Men det är väl de myter som jag kan komma på på rak hand. Annars kan du nog köra med den mörka, fuktiga och äckliga hålan som vi föreställer oss. Men för att få perspektiv på det, vad skiljer det från ett stall, liksom?