Nekromanti Färdig! (fråga om nätpublicering)

Targon

Hero
Ok, efter ett års arbete har ett nytt amatörspel sett dagens ljus och med framgång speltestats. Väljer dock att fortfarande vara tämligen förtegen om projektet omedelbart utanför den närmaste kretsen av rådgivare och speltestare fram till dess att spelet nätpublicerats. Arbetet med nätpubliceringen är för närvande blott på planeringsstadium och jag behöver alla tips jag kan få vad det gäller nätpublicering. Tänkte inte lägga upp det som en samlad pdf-fil med all information utan snarade som en serie länkade sidor som regelbundet uppdateras med ny information och med möjlighet att välja utskriftvänliga fönster och pdf-filer för regler och rollformulär. Tips? Förslag på fungerande amatörrollspelshemsidor av motsvarande karaktär? Alla synpunkter välkomnas och kommer att noteras.

Rising

Vila i frid
"Tänkte inte lägga upp det som en samlad pdf-fil med all information utan snarade som en serie länkade sidor som regelbundet uppdateras med ny information och med möjlighet att välja utskriftvänliga fönster och pdf-filer för regler och rollformulär. Tips? Förslag på fungerande amatörrollspelshemsidor av motsvarande karaktär? Alla synpunkter välkomnas och kommer att noteras. "

Personligen är jag inte alls så förtjust i att skriva ut rollspel från vanliga html-sidor. Html är inte ett särskilt bra format för inbjudande trycksaker. Kan du inte lägga allt i olika små pdf-filer ändå?

Det är bra om du redan från början sätter ut versionsnummer på dina alster. På så vis kan man direkt se när det kommit något nytt som man måste ladda hem. Dessutom behöver du någon sida där alla versionerna kommer läggas upp och där det tydligt står vilka uppdateringar/tillägg som gjorts i varje ny version. På så vis behöver man inte bläddra i ens nya modul och leta efter nyheterna.

Det är förresten bra om man ändå har en möjlighet att ladda ner hela klabbet på en gång, så att man slipper plocka en småfil i taget. Erbjud alltid en möjlighet för folk att ladda ner allt de behöver för att spela i de fräschaste utgåvorna.

Kan du inte göra pdf-er så är rtf-formatet trevligare än html.

/Rising
som ber om ursäkt om det här var dåliga tips

Krille

Super Moderator
"Arbetet med nätpubliceringen är för närvande blott på planeringsstadium och jag behöver alla tips jag kan få vad det gäller nätpublicering. Tänkte inte lägga upp det som en samlad pdf-fil med all information utan snarade som en serie länkade sidor som regelbundet uppdateras med ny information och med möjlighet att välja utskriftvänliga fönster och pdf-filer för regler och rollformulär. Tips? Förslag på fungerande amatörrollspelshemsidor av motsvarande karaktär? Alla synpunkter välkomnas och kommer att noteras."

Så länge som ett verk är "work in progress" så föredrar jag att ha det som HTML, av produktionspraktiska skäl: det är ett helvete att presentera femtielva olika saker på tre olika sätt. Det rör sig huvudsakligen om korta artiklar om företeelser i spelet.

När någonting är någorlunda spikat - regler, till exempel, eller en modul av något slag som till exempel är sammanställd av artiklarna som publicerats som HTML - så föredrar jag att lägga ut det som PDF. Eventuella uppdateringar får ske som "patchar", dvs ersättningssidor till den gamla PDFen och en helt ny PDF. Här tänker jag inte som producent som är för lat för att uppdatera, utan som konsument som vill ha allt samlat på ett ställe.

Kung Kadaver

Veteran
"I´l´sont vallonoux, korv et blummkol Parce que val`dinor le croissant!" /Rosseaus okände bror.

Jag tycker du skall skriva allt för hand istället och skicka ut till de som vill ha. Du kan ha anmälan på nätet. Tycker du att det är jobbigt att skriva en massa saker för hand, kan du anställa några munkar. De har rykte om sig att vara bra på att kopiera böcker.... :gremsmile:

Targon

Hero
Munkar

Jättebra förslag. Vad kan det kosta att anställa munkar i dagsläget? På ett ungefär?

Storuggla

Champion
Re: Munkar [Storuggla luktar på ämnet]

Nä... *sniff sniff* ...inte OT nog för mig, men det har potential minsann... ^_-

Storuggla, stornos

Kung Kadaver

Veteran
Re: Munkar

Priset beror ju förstås på vilka munkar du vill anställa....och hur många munkar som avses med "munkar". Efter vad jag förstår, finns det möjlighet till mängdrabatt och du skulle anställa mer än ett halvt kloster....

Handskrivet tycker jag definitivt att det skall vara. Alla kartorna skall dessutom vara på rutat papper. Om du behöver bilder på Drakar eller andra monster, kan jag fota min hamster och ordna till det i mitt hemliga bildprogram så att det ser ut som ett monster....

Har du drakar i ditt rollspel?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Haha!

Och här kommer jag in och gör det hela tillräckligt OT... /images/icons/laugh.gif

Targon

Hero
Re: Munkar

Har du drakar i ditt rollspel?

Nä, men giftiga kaniner med superlånga tänder. Så din hamster funkar nog alldeles utmärkt. Kör du det i photoshop?