Traditionellt har rollspelsföretag gett ut en massa färdiga äventyr till sina spel. Jag ser detta som en bra policy då jag har haft mycket kul för litet nedlagd energi med färdiga äventyr.
Saker som jag tycker om med färdiga äventyr:
* Det avlastar spelledaren vilket gör att man kan spela mer utan att bränna ut denne
* Det inför en ökad oförutsägbarhet i spelet, även om man har haft samma spelledare ett längre tag.
* Det underlättar för nya personer att börja spelleda. Man kan börja med ett par färdiga äventyr, improvisera litet när det behövs innan man försöker sig på att spelleda på egen hand. Detta i sin tur underlättar för nya spelgrupper att komma igång.
* Man kan sno godbitar från dem, föremål, SLPs, platser, koncept, händelser. T.o.m ett dåligt äventyr går att slakta för reservdelar på detta sätt.
* Man kan använda äventyret som ramverk för egna påhitt. Det kan vara lättare att laga ett dåligt äventyr (som introäventyret i SRR) än att hitta på ett helt nytt.
...
Å andra sidan påstås det att äventyr är olönsamma, svåra att skriva och olämpliga för modernt rollspel.
Vad tycker ni. Skall ett företag satsa på att ge ut äventyr kommersiellt (som Äventyrspel/Target och i framtiden Riotminds), skall de tillhandahålla gratisäventyr på nätet (Cell och Rävspel), eller skall de i möjligaste mån strunta i detta med äventyr och koncentrera sig på att ge ut supplement (Neogames)?
Saker som jag tycker om med färdiga äventyr:
* Det avlastar spelledaren vilket gör att man kan spela mer utan att bränna ut denne
* Det inför en ökad oförutsägbarhet i spelet, även om man har haft samma spelledare ett längre tag.
* Det underlättar för nya personer att börja spelleda. Man kan börja med ett par färdiga äventyr, improvisera litet när det behövs innan man försöker sig på att spelleda på egen hand. Detta i sin tur underlättar för nya spelgrupper att komma igång.
* Man kan sno godbitar från dem, föremål, SLPs, platser, koncept, händelser. T.o.m ett dåligt äventyr går att slakta för reservdelar på detta sätt.
* Man kan använda äventyret som ramverk för egna påhitt. Det kan vara lättare att laga ett dåligt äventyr (som introäventyret i SRR) än att hitta på ett helt nytt.
...
Å andra sidan påstås det att äventyr är olönsamma, svåra att skriva och olämpliga för modernt rollspel.
Vad tycker ni. Skall ett företag satsa på att ge ut äventyr kommersiellt (som Äventyrspel/Target och i framtiden Riotminds), skall de tillhandahålla gratisäventyr på nätet (Cell och Rävspel), eller skall de i möjligaste mån strunta i detta med äventyr och koncentrera sig på att ge ut supplement (Neogames)?