Nekromanti Färdiga rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
rjonas skrev följande i tråden om nya Warhammer Fantasy Roleplay (som återfinns strax under den här):

"Jag anar att ett spel som man inte kan skapa eget material till inte heller skapar buzz."

och

"Jag gillar spelet men undrar om vi vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett?"

Det var en så intressant fråga att jag tyckte att man kunde skapa en egen tråd om den. Mitt personliga svar på frågan är ja -- jag vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett. Det kan bero på att jag nu för tiden inte har tid att ägna hela dagarna åt att skriva äventyr, modifiera regler och förbereda spelmöten, och det kan bero på att jag inte längre anser att det är en inneboende egenskap hos rollspel att de ska anpassas av och till varje spelgrupp. Jag tror att den idén uppstod som en naturlig konsekvens av att många tidiga rollspel egentligen var rätt kassa, och att deras regler skapade fullständigt ologiska resultat. Spelmakarna valde att komma billigt undan; istället för att skapa vettiga regler skapade de halvdanna regler och dunkade på brasklappen att det är ditt spel och du kan ändra på saker du inte tycker om. Kort sagt känns sådana påpekanden som ett erkännande att spelmakaren inte klarar av att göra sitt jobb. Jag föredrar att köpa produkter som tillverkats av personer som klarar av att göra sitt jobb, och därför vill jag ha ett fabrikskomplett rollspel som jag ska kunna spela precis som det är skrivet, utan att behöva, eller ens känna ett behov av att, ändra någonting. Naturligtvis är det stor risk att rollspelet i sådana fall inte passar mig och min spelgrupp, men det upplever inte jag som ett problem. Om vi märker att spelet inte passar oss så spelar vi något annat istället, och är en erfarenhet rikare. Det är bättre att byta spel än att ändra på ett som man märker att man inte trivs med.

Idag kan man ju faktiskt göra det. För 25 år sedan var det svårare, när alla spel som fanns på den svenska marknaden hade mer eller mindre samma regler och lät rollpersonerna göra samma saker, men i olika miljöer.

(Jag ber om ursäkt till rjonas för att jag eventuellt misstolkat det han skrev. Poängen med att återge citaten var att de fick in mig på de här tankebanorna, och inget annat.)

/tobias

rjonas

Hero
Bu eller bä. Jag har inte ens klart för mig vad jag tycker. Hoppas bara jag får testa det i julhelgen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gurgeh said:
Det var en så intressant fråga att jag tyckte att man kunde skapa en egen tråd om den. Mitt personliga svar på frågan är ja -- jag vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett. Det kan bero på att jag nu för tiden inte har tid att ägna hela dagarna åt att skriva äventyr, modifiera regler och förbereda spelmöten, och det kan bero på att jag inte längre anser att det är en inneboende egenskap hos rollspel att de ska anpassas av och till varje spelgrupp. Jag tror att den idén uppstod som en naturlig konsekvens av att många tidiga rollspel egentligen var rätt kassa, och att deras regler skapade fullständigt ologiska resultat. Spelmakarna valde att komma billigt undan; istället för att skapa vettiga regler skapade de halvdanna regler och dunkade på brasklappen att det är ditt spel och du kan ändra på saker du inte tycker om. Kort sagt känns sådana påpekanden som ett erkännande att spelmakaren inte klarar av att göra sitt jobb. Jag föredrar att köpa produkter som tillverkats av personer som klarar av att göra sitt jobb, och därför vill jag ha ett fabrikskomplett rollspel som jag ska kunna spela precis som det är skrivet, utan att behöva, eller ens känna ett behov av att, ändra någonting. Naturligtvis är det stor risk att rollspelet i sådana fall inte passar mig och min spelgrupp, men det upplever inte jag som ett problem. Om vi märker att spelet inte passar oss så spelar vi något annat istället, och är en erfarenhet rikare. Det är bättre att byta spel än att ändra på ett som man märker att man inte trivs med.

Jag ligger åt exakt motsatt håll.

Nej, jag vill inte ha fabrikskomplett. Det beror på att om man tar bort egenpulandet så finns det nästan ingenting kvar som lockar mig, framförallt som spelledare. Det är därför jag spelleder: För att jag gillar att skriva äventyr, att planera, och så vidare.

Jag tror inte heller att äldre spelskapare medvetet gav fan i att skapa vettiga regelsystem och sedan lämpade över ansvaret; det tror jag är en onödig demonistering av ett designparadigm du inte råkar tillhöra. Jag tror att de i sina egna ögon skapade bra regler, och att de sedan inte föll alla på läppen. Det är helt naturligt. Däremot är det bara trams att man skulle behöva ge upp ett helt rollspel bara för att någon del i reglerna eller världen förstör resten av produkten. Det blir att kasta ut barnet med badvattnet.

Men; i grunden tror jag att det handlar om det här: För mig är inte "anpassa spelet" och "skriva äventyr" saker som man "behöver" göra eller som man "är tvingad" att göra - utan något lustfyllt, en kreativ och rolig del av hobbyn.

För mig är det nog lite som med figurspel; färdigmålade figurer tar bort all min lust att hålla på; 75% av hobbyn är att måla och pilla och förbereda och hålla på.

Jag inser att för vissa av oss så finns det indiespel som är bättre anpassade till vad man vill göra kring spelbordet än vad det fanns tidigare. För min del gäller inte det; jag har inte hört talas om ett enda indiespel som kommer ens i närheten av det jag är ute efter, det jag vill, den smak jag har.

Detg är i allra högsta grad bättre - och roligare - att ändra på ett spel som man inte är helt bekväm med än att byta till ett annat spel, som man antagligen inte heller är helt bekväm med. Det finns inga spel jag är helt bekväm med. Och det är något positivt.

Arfert

Facit
Nåja, många spel i rollspelens barndom varnade för att mecka med reglerna själv, som gamla D&D och AD&D... balansen kunde ju rubbas med oöverskådliga följder.

Och inte var de speciellt lika heller.

Själv tycker jag att ett spel ska fungera utan att behöva modifieras, och de flesta gör det också (jag moddar väldigt sällan, .. och om jag gör det så hoppar jag oftast över nån regel som känns onödig, lägger inte till nåt). Men annars tycker jag det är OK om man moddar, och jag gillar om spel underlättar för de som tycker om sånt.

Mitt svar på frågeställningen är rent instinktivt nej, jag vill inte ha helt färdiga rollspel.
Då jag anser att det går emot den grundläggande tanken med rollspel då jag anser att charmen med rollspel är att improvisera, reglera och dividera. Min syn på rollspel är att det är lite som att laga mat man tar ingredienserna på en höft och skapar med kärlek och med passion och oavsett hur mycket tid man vill eller kan lägga ner på det. Därför anser jag att ett färdigt recept utan utrymme eller uppmuntrande till att gå in och salta efter behag eller möjligheten till att anpassa för eget tycke eller smak ligger i konflikt med grundtanken kring rollspel. Rollspelet skall vara som ett universum där spelledaren är gud och reglerna är fysiken som förklarar och håller ihop det, men det är fortfarande spelledaren och spelarna som skall bo där och kunna bygga om som de vill. Nu är jag inte så väl bevandrad i Warhammer Fantasy Roleplay, men upplever det i alla fall vara lite tråkigt när erfarna rollspelsrävar har tappat gnistan och den mer oerfarnes naiva och kanske lite barnsliga syn på rollspel.
Jag kan till viss mån hålla med om att rollspelsmakarna bör försöka att göra sitt bästa med att fullända ett konstverk eller projekt, det är därför evolutionen går framåt och vi kan njuta av underbara rollspel som till exempel Coriolis. Dock hävdar jag fortfarande att det är strävan efter fulländning i ett konstverk som är det viktiga inte själva resultatet, fulländat eller inte.

Jag hoppas att ni inte tar mitt inlägg på för stort allvar då det är mitt första men jag blir glad om det är några som vill fortsätta diskussionen. För det var därför jag ville göra denna inflikning. Och frågan är sannerligen en smaksak tycker jag.

Phelan

Hero
Jag är av en lite annan uppfattning än du, märker jag. (Dock rätt sugen på att se vad WFRP 3 kan ge, men orolig dels för att det kan bli svårt att tweaka men även för att det kommer kräva att även spelarna måste lära sig hela regelmotorn i detalj för att kunna ha kul med det.)

Ett rollspel har för mig två element - miljö och regler. Rollspelshobbyn är ändå en rätt snäv hobby. Om jag skulle ställa krav på ett spel att det tillfredsställer mig BÅDE avseende miljö och regler tillräckligt för att jag ska vilja spela det, för annars väljer jag något annat, tror jag inte att jag skulle hitta några spel alls. Dessutom vet jag att det ligger i min karaktär att ALDRIG hålla med om eller gilla något till 100%, så det är inte en suck att någon lyckas skriva ett regelsystem som jag inte skulle skruva på.

Som kontrast till de alltmer dominerande "rollspelen" på datorn/över nätet ser jag som fortfarande att en av de stora fördelarna med bordsrollspel är den stora makten att anpassa som varje spelgrupp får.

En annan aspekt är att ju äldre jag blir, desto mer senil blir jag och har svårare för att hålla olika regelsystem tillräckligt i huvudet för att kunna spelleda dem. Det påverkar dock främst min aversion mot nischade indierollspel - jag skulle aldrig orka med helt nya regelsystem varje gång jag känner för en ny setting. (Då finner jag det mycket smidigare att tweaka ett beprövat regelsystem för att passa en viss setting.)

Mvh / Phelan

Gordeg

Hero
Jag vill också helst ha fabriksfärdiga rollspel, eller åtminstone system som är hyfsat välbalanserade från början. Det är lätt att modda befintliga regler, det kan vem som helst göra, och det finns många som anser sig veta bättre än spelkonstruktörerna. Men det är faktiskt svårt att modda bra. Med det menar jag att det är svårt att ta ett obalanserat system och göra det balanserat. De flesta av oss har väl sett många kassa husregler genom åren och har antagligen själva skrivit ett par av dem :gremblush:

Gurgeh said:
Jag tror att den idén uppstod som en naturlig konsekvens av att många tidiga rollspel egentligen var rätt kassa, och att deras regler skapade fullständigt ologiska resultat. Spelmakarna valde att komma billigt undan; istället för att skapa vettiga regler skapade de halvdanna regler och dunkade på brasklappen att det är ditt spel och du kan ändra på saker du inte tycker om.
/tobias
Husregelargumentet används också frekvent av fanboys.

"[Favvospel #1] är det bästaste spelet genom tiderna! Det är perfekt och har inga brister någonstans!"
"Men [uppfuckad regel #1] då? Det finns massor av dokumentation på att den ger folk problem."
"Nä-ää det är inte alls något problem för jag använder husregel X!"
"Men är inte din anpassing av reglerna ett tecken på en bristfällig design?"
"Jag förstår inte vad du pratar om utan fortsätter istället att tjata om hur bra [Favvospel #1] är."

Gordeg

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Efter att ha hållit på 32 år med rollspel har jag insett vad jag trivs med: en produkt som är komplett och startklar, med regler som håller, med en spelvärld som är en stadig grund för egna äventyr och som rymmer en massa krokar som jag kan använda för äventyr i min egen kampanj. Jag bygger så att säga mitt eget hus (kampanj) på den grund som det välgjorda spelet erbjuder.

Fast om reglerna är taffliga medan spelvärlden är bra, kastar jag ut dem och sätter in vårt spelgängs egen BRP-version istället.

Organ

Out of time, out of mind
en naturlig konsekvens av att många tidiga rollspel egentligen var rätt kassa, och att deras regler skapade fullständigt ologiska resultat. Spelmakarna valde att komma billigt undan; istället för att skapa vettiga regler skapade de halvdanna regler och dunkade på brasklappen att det är ditt spel och du kan ändra på saker du inte tycker om. Kort sagt känns sådana påpekanden som ett erkännande att spelmakaren inte klarar av att göra sitt jobb.
Här tror jag att du har fel. Jag är övertygad om att spelmakare i alla tider gjort så gott de kunnat. I den mån de släppt kassa spel så beror det snarare på inkompetens eller att det rör sig om äldre spel som numera är omsprungna av utvecklingen, än upphovsmän som är lata och inte ids göra nåt bra utan istället lämpar över filandet av kanterna på konsumenten.

Sedan tror och misstänker jag att visst hemmapulande mer handlar om att vissa människor helt enkelt inte kan låta bli att pilla, och det oavsätt hur systemet är. Det är lite som den typen av människor som "bara måste" måla om när de flyttar in i en ny lägenhet, för annars känns den inte som "deras", oavsätt hur nymålat det är och dessutom oavsätt i vilken färg. Liksom, om väggarna är blå målar de om dem i grönt, och hade de varit gröna från början så hade de lika gärna kunnat måla dem blåa.

Personligen föredrar jag spel som jag slipper modda. Det framförallt pga att jag är ödmjuk nog att inse att det finns de som lever på att skriva rollspel och är bra mycket bättre på det än jag är, och att jag dels bara har en begränsad tid över till rollspel och den ägnar jag så mycket som möjligt av till faktiskt spelande.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Mekanurg said:
Fast om reglerna är taffliga medan spelvärlden är bra, kastar jag ut dem och sätter in vårt spelgängs egen BRP-version istället.
Skulle göra det oavsätt vilket spel det rörde sig om? Jag gillar BRP och tycker det är ett ypperligt litet system som funkar till det mesta, men jag tycker det finns vissa genrer som det skulle funka katastrofalt dåligt till. Alla former av spel med episk heroism, som superhjältar eller om man skulle försöka återskapa stämningarna i LotR-filmerna t.ex. (Lets face it; Aragorn hade inte överlevt många rundor, med halvtafflig rustning och ingen sköld, ifall han lytt under BRPs obärmhärtiga lagar. :gremwink: )

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
"[Favvospel #1] är det bästaste spelet genom tiderna! Det är perfekt och har inga brister någonstans!"
"Men [uppfuckad regel #1] då? Det finns massor av dokumentation på att den ger folk problem."
"Jag förstår inte vad du pratar om utan fortsätter istället att tjata om hur bra [Favvospel #1] är."
:gremsmile:

Jag har för mig att jag har haft nästan exakt den där diskussionen på Sveroks forum i en tråd om favoritrollspel (eller något liknande). Typ: "Kult är perfekt, om man har en spelledare som är lika bra som min spelledare och om man ändrar alla de regler som inte fungerar."

(Det var inte jag som tyckte Kult var perfekt, om det är någon som undrar.)

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gurgeh said:
:gremsmile:

Jag har för mig att jag har haft nästan exakt den där diskussionen på Sveroks forum i en tråd om favoritrollspel (eller något liknande). Typ: "Kult är perfekt, om man har en spelledare som är lika bra som min spelledare och om man ändrar alla de regler som inte fungerar."

(Det var inte jag som tyckte Kult var perfekt, om det är någon som undrar.)

/tobias

Den där diskussionen gäller, intressant nog, för alla spel, eftersom definitionen av "perfekt" inte är absolut, utan egentligen betyder "överensstämmer väl med mina förväntningar", typ. Folk kan skrika om Burning Wheel eller Solar System eller valfritt indiespel hur mycket de vill; för mig är de inte perfekta.

Skulle jag leta efter ett spel jag inte behövde ändra på så skulle jag inte kunna spela rollspel alls.

G

Guest

Guest
Jag tror och tycker att en värld som skrivs helt på förhand med regler som skrivs på samma premiss är för svårt att göra påverkan på för en slumpmässigt vald grupp för en alldaglig grupp spelar aldrig så som spelmakarna tänkt sig fullt ut... det gör att för mig är ett fabrikskomplett mer bristande då man måste ändra mer än i ett mindre komplett spel.
Detta är ioförsig bara giltigt om man vill att spelarna ska kunna ändra ting i spelet och att det ska finnas någon som helst historisk trolighet dock, så det kanske är långt ifrån en sanning...

/Zorbeltuss som inte haft en enda spelgrupp som undvikigt från sin modell hittills, men det är ändock bara en hypotes...

CapnZapp

Myrmidon
Jag förstår vad ni säger, men KULT var nog ett dåligt exempel - nu råkar det vara så att KULT *är* perfekt, oavsett vilka svagheter ni vill påpeka.

Men för övriga rollspel stämmer säkert resonemanget :gremsmile:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Självklart vill man ha ett så tight system som möjligt. Problemen är att de flesta nästan färdiga system är begränsade (framförallt i scopet). Vilket gör att jag sällan spelar dem ändå.

Som spelledare drar jag mig inte för att modda småbuggar. Är systemet brutet spelar jag inte.

Som spelare har jag inga problem med något system - märkligt nog.

//EvilSpook

Doctor_Hell

Veteran
Svarar nog ja på den frågan , personligen tycker jag om fabriksfärdigställda kompletta rollspel , Det är av den enkla anledningen att jag är lat och inte orkar pula med regler och skapa egna spelvärldar och dylikt sammt att jag börjar bli ganska senil allteftersom åldern stiger ena dagen kan kungen i min spelvärld heta gösta nästa kurt och den tredje dagen evert och huvudstaden kan byta namn 4-5 ggr och det kan kan vara ganska förvirrande för spelarna att somna på stegrande ponnyn och vakna på blå draken så jag föredrar färdigrutade och kompletta rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Självklart vill man ha ett så tight system som möjligt. Problemen är att de flesta nästan färdiga system är begränsade (framförallt i scopet). Vilket gör att jag sällan spelar dem ändå.
Det är nog just begränsningen som gör att system kan kännas färdiga. De flesta traditionella rollspelssystem vill ge intryck av att man kan göra vad som helst i dem och att man har en hel värld att göra det i. (Det senare är ofta sant, medan det förra inte är det, i alla fall inte om man förväntar sig att reglerna ska hjälpa till.) Om man däremot får för sig att göra något annat än allmänt äventyrande blir man tvungen att ändra reglerna, eller göra tillägg till dem, och då upplevs inte spelet som komplett. Det är lättare för ett spel som tydligt deklarerar att det enbart handlar om pizzabagare i Bronx att kännas så komplett att spelarna inte börjar ändra i det.

/tobias