rjonas skrev följande i tråden om nya Warhammer Fantasy Roleplay (som återfinns strax under den här):
"Jag anar att ett spel som man inte kan skapa eget material till inte heller skapar buzz."
och
"Jag gillar spelet men undrar om vi vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett?"
Det var en så intressant fråga att jag tyckte att man kunde skapa en egen tråd om den. Mitt personliga svar på frågan är ja -- jag vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett. Det kan bero på att jag nu för tiden inte har tid att ägna hela dagarna åt att skriva äventyr, modifiera regler och förbereda spelmöten, och det kan bero på att jag inte längre anser att det är en inneboende egenskap hos rollspel att de ska anpassas av och till varje spelgrupp. Jag tror att den idén uppstod som en naturlig konsekvens av att många tidiga rollspel egentligen var rätt kassa, och att deras regler skapade fullständigt ologiska resultat. Spelmakarna valde att komma billigt undan; istället för att skapa vettiga regler skapade de halvdanna regler och dunkade på brasklappen att det är ditt spel och du kan ändra på saker du inte tycker om. Kort sagt känns sådana påpekanden som ett erkännande att spelmakaren inte klarar av att göra sitt jobb. Jag föredrar att köpa produkter som tillverkats av personer som klarar av att göra sitt jobb, och därför vill jag ha ett fabrikskomplett rollspel som jag ska kunna spela precis som det är skrivet, utan att behöva, eller ens känna ett behov av att, ändra någonting. Naturligtvis är det stor risk att rollspelet i sådana fall inte passar mig och min spelgrupp, men det upplever inte jag som ett problem. Om vi märker att spelet inte passar oss så spelar vi något annat istället, och är en erfarenhet rikare. Det är bättre att byta spel än att ändra på ett som man märker att man inte trivs med.
Idag kan man ju faktiskt göra det. För 25 år sedan var det svårare, när alla spel som fanns på den svenska marknaden hade mer eller mindre samma regler och lät rollpersonerna göra samma saker, men i olika miljöer.
(Jag ber om ursäkt till rjonas för att jag eventuellt misstolkat det han skrev. Poängen med att återge citaten var att de fick in mig på de här tankebanorna, och inget annat.)
/tobias
"Jag anar att ett spel som man inte kan skapa eget material till inte heller skapar buzz."
och
"Jag gillar spelet men undrar om vi vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett?"
Det var en så intressant fråga att jag tyckte att man kunde skapa en egen tråd om den. Mitt personliga svar på frågan är ja -- jag vill ha ett rollspel som är fabrikskomplett. Det kan bero på att jag nu för tiden inte har tid att ägna hela dagarna åt att skriva äventyr, modifiera regler och förbereda spelmöten, och det kan bero på att jag inte längre anser att det är en inneboende egenskap hos rollspel att de ska anpassas av och till varje spelgrupp. Jag tror att den idén uppstod som en naturlig konsekvens av att många tidiga rollspel egentligen var rätt kassa, och att deras regler skapade fullständigt ologiska resultat. Spelmakarna valde att komma billigt undan; istället för att skapa vettiga regler skapade de halvdanna regler och dunkade på brasklappen att det är ditt spel och du kan ändra på saker du inte tycker om. Kort sagt känns sådana påpekanden som ett erkännande att spelmakaren inte klarar av att göra sitt jobb. Jag föredrar att köpa produkter som tillverkats av personer som klarar av att göra sitt jobb, och därför vill jag ha ett fabrikskomplett rollspel som jag ska kunna spela precis som det är skrivet, utan att behöva, eller ens känna ett behov av att, ändra någonting. Naturligtvis är det stor risk att rollspelet i sådana fall inte passar mig och min spelgrupp, men det upplever inte jag som ett problem. Om vi märker att spelet inte passar oss så spelar vi något annat istället, och är en erfarenhet rikare. Det är bättre att byta spel än att ändra på ett som man märker att man inte trivs med.
Idag kan man ju faktiskt göra det. För 25 år sedan var det svårare, när alla spel som fanns på den svenska marknaden hade mer eller mindre samma regler och lät rollpersonerna göra samma saker, men i olika miljöer.
(Jag ber om ursäkt till rjonas för att jag eventuellt misstolkat det han skrev. Poängen med att återge citaten var att de fick in mig på de här tankebanorna, och inget annat.)
/tobias