Aha ! =) (låångt inlägg)
Jamendåså.
Ok, men då improviserar jag hejdlöst. (Jag kommer alltså på det här som jag skriver, så det kanske blir en smula oorganiserat, men det får kan du ta /images/icons/grin.gif)
Jag tänker använda mig av greppet gubben-i-lådan. Gubben-i-lådan är ungefär en företeelse eller en person som återkommer om och om igen igenom äventyr och kampanj.
3 st personer ska det vara.
Dom tre utgör tillsammans ett 'gäng' som gör lite allt möjligt. I grund och botten är dom rövare, men dom är alla tre kompetenta nog för att göra lite allt möjligt. Dom hyrs också in som soldater, allmänna 'äventyrare' och prisjägare (farligt att använda ordet äventyrare här eftersom det associeras till 'dom goda').
Person nummer 1
Krior Gaftek
En Marnakh tirak från Jarla. Rejäl mage, stora betar, och en konstant puffandes pappiros (typ primitiv cigarr) kännetecknar denna man. Lika rapp i näven som han är i käften. Krior har gjort sig ökänd i Jarla för sin stora 'förmåga' att spela Broggin (läs: fuska). Detta har dock ifrågasatts ett par gånger med genom ett test av Kriors hålla-sig-flytande-i-floden förmågor (läs: kasta den fuskande Tirakjäveln i floden). Detta har dock visat sig vara ganska ofruktsamt så som Krior är en excellent simmare. Dock har dessa periodiska dopp i ledit till att Krior har ett ganska allvarligt fall av vatten-i-örat som han säger det. Dvs, han hör kasst.
Bra på:
Fuska i kortspel, slåss obeväpnat, snacka en j-vla massa skit, röka pappirosser, känner allt och alla i Jarla och för sig med lätthet i hela Ashariens undervärld.
Dålig på:
Vara tyst(som i prata lite),vara tyst (som i prata lågt), slåss seriöst (alltså med vapen), har en fullständig avsaknad för finkänslighet (han retar gallfeber på en hedersam riddare inom loppet av 1 min).
Kuraz
Utstött äldre man från Caserion. Han påstår sig vara en gammal skattjägare, men folk brukar kalla honom för tjuv, något som har oftast förkastar.
Kuraz kommer från en ganska högt uppsatt och fin Cirefalisk familj, han har smycket för att bevisa det, men av någon anledning så är han landsförvisad från hela Det Cirefaliska Samväldet. Folk har försökt med alla möjliga typer av 'behandlingar' för att få Kuraz att berätta varför han inte längre är önskvärd i Samväldet, men han vägrar helt enkelt att tala om det. Trots hinkvis med öl.
Han påstår sig en gång i tiden ha hittat en gammal och ovärderlig skatt under sina skattjägar dagar i Centrala Thalamur. Men dessa skatter blev tydligen kvar hemma i Caserion när han var tvungen att åka hemifrån. Ingen tror riktigt på dom skatter som Kuraz påstår sig ha hittat, men han kan berätta om dom in i minsta detalj.
Trots sitt dystra förflutna så är han relativt glad och skojfrisk, och säger aldrig nej till en helkväll på närmsta taverna med sång och dans. Kuraz börjar dock se lite äldre ut, han vägrar uppge sin ålder, men man kan tippa på att han börjar närma sig dom övre 30. Hans hår och skägg har grånat en smula till följd.
Han har också lärt sig en smula magi igenom sin familj.
Bra på:
Historia, Arkeologi, Skjuta armborst, Sjunga, Dansa, Charma Ashariska flickor, Geografi, Är allmänt välbildad och kan lite om allt, att han snygga grå strimmor i håret, Behärskar en smula magi (två skolor till max FV 12, inga offensiva besvärjelser, utan endast besvärjelser av lite mer praktiskt natur)
Dålig på:
Att vara ödmjuk, Att hålla sig borta från dom Ashariska flickorna, Slåss (han är fullständigt hopplöst dåligt i knytnävsslagsmål och får som gott jämnt fetspö), att undvika sin besserwisser attityd.
<Namn> <Efternamn>
(ANM nu har jag tagit mig vatten över huvudet som vanligt, jag orkar inte skriva den sista snubben. Jag sätter upp punkter så får du plita ner han själv)
* Gladiator ifrån Nimto
* Mycket erfaren, och en respekterad krigare (FV uppåt 16-17)
* Känd
* Fick en rejäl skada i ena höften för ett tag sedan, han kan inte längre spurta och hans FÖR sänks ett antal snäpp.
Bra på:
Slåss (och annat)
Dålig på:
Vara trevlig (och annat)
Dessa tre hänger alltså ihop i någon form av ganska osannolikt gäng. Min tanke är att dom ska användas som lite småroliga men ändå förbannat irriterande bikaraktärer. Undvik att sätta dom i strid mot dina RP utan sätt dom snarare ivägen på sådant sätt att spelarna inte kan ta till våld (typ, stadens knektar är alldeles i närheten eller dyl.). Sedan kan dom stora elaka killarna i äventyret /kampanjen hyra in dessa tre för att göra tjänster, vilket gör att RPna stöter ihop med dom relativt regelbundet.
Oftast så är dom jämnt steget för RPna (men inte jämnt !) och har försprång vilket gör det svårt för spelarna att hinna ikapp så att säga.
Sheesh, vilket äckellångt inlägg det här blev. Och jag som bara hade tänkt att lägga upp enkla stolpar /images/icons/blush.gif
jaja, så kan det gå ibland.
Lycka Till