Nekromanti Färdigheter med specialisering

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,053
Location
Göteborg
För att minimera antalet färdigheter men samtidigt kunna specialisera sig funderar jag på ett färdighetssystem med ca 20 grundfärdigheter och sedan kanske 2-5 specialiseringar i varje grupp.
Så till saken. Hur gör man detta på bästa sätt? Färdigheterna är baserade på d20 med grundchans beroende på grundvärde.

Exempelvis vill jag ha Mobility som en färdighet. Den grundar sig på Agility. Som specialisering under Mobility vill jag ha t.ex. Climb som skall grunda sig på Strength. För Mobility är det enkelt. Skill+Agility. Men det funkar antagligen inte att lägga till Strength (skill+agility+strength).

Jag skulle kunna räkna ut Climb som skill+(Agility+strength)/2 men det blir för mycket räknande och jag vill att man inte skall behöva räkna ut climb överhuvudtaget - skall man klättra skall man bara behöva kolla på Mobility (om man inte specialiserat sig).

Ovanstående kan låta luddigt men all feedback angående färdighetsspecialiseringar är varmt välkommen. Är det bra överhuvudtaget? Bra exempel i andra rollspel?
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Fastna inte i träsket att tvinga en färdighet eller specialisering att alltid vara knuten till en viss grundegenskap, utan knyt valet av grundegenskap till den situation som färdigheten prövas i. Då kan färdigheterna göras bredare och därmed färre.

Till exempel kan färdigheten "Väpnad strid" knytas till olika fysiska grundegenskaper - smidighet, styrka etc. - beroende på vilka manövrar som utförs. Skall rollpersonen däremot uppskatta värdet på ett svärd så knyts färdigheten till exempelvis egenskapen intelligens.

På samma sätt kan man förstås göra med specialiseringar. Om en rollperson har färdigheten "Naturvetenskap" med "Kemi" som specialisering, så kan olika egenskaper användas vid till exempel laboration respektive tolkning av resultat.
 
Top