Okej, jag har nu snabbt skrivit ihop en färdighetslista. Den är tänkt för rollpersoner som från födseln (eller till och med innan födseln, via genetik) blivit tränade till “supersoldater”. Soldaterna hyrs ut till högstbjudande, och är inte tänkta att få några egna idéer, som t ex att motståndarsidan kanske bara kämpar för rätten att behålla sina hem. Glöm alltså kunskapsfärdigheter som “kunskap om religioner” eller “kunskap om politik”. De får inte lära sig nåt som inte hjälper dem att utföra sina uppdrag.
Finns det något som fattas i listan, tycker ni?
Eldhandvapen (Per)
Obeväpnad närstrid (Kor)
Beväpnad närstrid (Kor)
Rörliga manövrar (Kor)
Dolda manövrar (Kor)
Fingerfädighet (Kor)
Elektronik (Knc)
Mekanik (Knc)
Datasystem (Knc)
Sprängmedelskunskap (Knc)
Köra markfordon (Rea)
Köra flygfordon (Rea)
Köra vattenfordon (Rea)
Sociala manövrar (Atr)
Automateld (Kst)
Stationära vapen (Per)
Tunga vapen (Kst)
Kastvapen (Kor)
Anatomi (Knc)
Bokstäverna inom parentes anger vilket attribut färdigheten är baserad på:
KST: Fysisk styrka/Konstruktion
KOR: Kroppskontroll/Koordination
PER: Iakttagelseförmåga/Perception
ATR: Karisma/Attraktion
REA: Reflexer/Reaktion
KON: Mental styrka/Koncentration
Dessutom, kommer ni på några roliga bieffekter av genetisk förbättring? Typ, epillepsianfall eller migrän eller nåt. De måste inte vara vetenskapligt korrekta, men det gör inget om de är det, om jag säger så. Rollpersonerna kan drabbas av dessa saker, så personlighetsklyvning och liknande kan vara lite svårt. Å andra sidan behöver jag några riktigt jobbiga. Tanken är att ju högre spelarna sätter rollpersonernas attribut, desto fler och värre bieffekter får de. Vad tror ni om det som genereringsmetod? Jag hade tänkt att de skulle bli tvugna att välja mellan några olika bieffekter, inte slå på en lista eller så. Mindre “realistiskt”, men roligare för spelaren.
//Genesis, tacksam för svar.
Finns det något som fattas i listan, tycker ni?
Eldhandvapen (Per)
Obeväpnad närstrid (Kor)
Beväpnad närstrid (Kor)
Rörliga manövrar (Kor)
Dolda manövrar (Kor)
Fingerfädighet (Kor)
Elektronik (Knc)
Mekanik (Knc)
Datasystem (Knc)
Sprängmedelskunskap (Knc)
Köra markfordon (Rea)
Köra flygfordon (Rea)
Köra vattenfordon (Rea)
Sociala manövrar (Atr)
Automateld (Kst)
Stationära vapen (Per)
Tunga vapen (Kst)
Kastvapen (Kor)
Anatomi (Knc)
Bokstäverna inom parentes anger vilket attribut färdigheten är baserad på:
KST: Fysisk styrka/Konstruktion
KOR: Kroppskontroll/Koordination
PER: Iakttagelseförmåga/Perception
ATR: Karisma/Attraktion
REA: Reflexer/Reaktion
KON: Mental styrka/Koncentration
Dessutom, kommer ni på några roliga bieffekter av genetisk förbättring? Typ, epillepsianfall eller migrän eller nåt. De måste inte vara vetenskapligt korrekta, men det gör inget om de är det, om jag säger så. Rollpersonerna kan drabbas av dessa saker, så personlighetsklyvning och liknande kan vara lite svårt. Å andra sidan behöver jag några riktigt jobbiga. Tanken är att ju högre spelarna sätter rollpersonernas attribut, desto fler och värre bieffekter får de. Vad tror ni om det som genereringsmetod? Jag hade tänkt att de skulle bli tvugna att välja mellan några olika bieffekter, inte slå på en lista eller så. Mindre “realistiskt”, men roligare för spelaren.
//Genesis, tacksam för svar.