Nekromanti färdigheter och nivå.

glittersnus

Veteran
ja kom på en lösning på dedär med a-b-c-d-e färdigheter och d.

alla fördigheter har både FV och "nivå"
det finns nivå 1-5 TEX: om man har 13 i örtkunnskap så får man nivå 4 (12 - 16 = nivå 4). i boken står det vad man kan i örtkunnskap på nivå 4.

vad tyx???

Rising

Vila i frid
Att uppfinna det som redan finns

"det finns nivå 1-5 TEX: om man har 13 i örtkunnskap så får man nivå 4 (12 - 16 = nivå 4). i boken står det vad man kan i örtkunnskap på nivå 4. "

Sorry, men det är ungefär precis så man redan brukar göra. Du kommer alltså inte kunna ta något patent på idén, men det är ju en god tanke från början så du behöver inte hänga läpp för det. Det viktigaste är ju att du har ett bra system. Om du kallar nivåerna för Novis, Amatör, Utövare, Mästare och Legend istället för 1,2,3,4 och 5 så slipper man dessutom missförstånd.

/Rising
som har uppfunnit många saker som redan finns. Man känner sig lika dum varje gång det sker.

Maxwan

Swordsman
Om jag förstår dig rätt så vill du ha både ett färdighetsvärde och ett nivå-värde på en och samma färdighet.
I så fall liknar det ganska mycket B-FV som var med i dod4. Det har säkert varit med i flera spel innan dess också. När man har ett nivåvärde i en färdighet så undviker man att t.ex. en smed misslyckas med att göra ett svärd (även om han har 16 i smide, kan han ju misslyckas om man slår en tärning). Om färdighetsvärdet motsvarar en nivå, tex nivå 4, så behöver man inte slå ett slag och man gör med nivå 4 ganska bra svärd.

vad tyx???
Ja, jag tycker det är bra i alla fall.

Snow

Swashbuckler
Som jag förstår dig så vill du ha ett sätt att tala om hur mycket man göra med sina färdigheter för olika värden. Och det verkar ju vara ett bra system. Sen om det är gjort innan tycker jag inte spelar roll. kör på...